A bolgár és román Schengen-csatlakozásnak sajnos a Szófia-Budapest utazás szempontjából szinte semmilyen jelentősége nincs.
Az egész bolgár úthálózat már a XIX. sz. óta úgy van megtervezve, hogy nyugat-kelet irányú legyen, az észak-dél irány ehhez képest mindig másodlagos volt.
Sokatmondó tény: a kérdés szempontjából legfontosabb határ a bolgár-román, ennek hossza 710 km, ebből a szárazföldi rész a legkeletibb szakasz, Szilisztra és a Fekete-tenger között, a legnagyobb rész - 470 km - a Duna, s ezen az első híd csak 1954-ben épült meg - Ruszénél -, akkor is csak szovjet unszolásra, hogy egy esetleges háború esetében legyen híd a két csatlós állam között. A második híd - Vidinnél - csak 2013-ban épült meg.
Magyarország felé Szófiából természetesen csak a vidini híd értelmes megoldás, elmenni Ruszébe hatalmas kerülő. Magyarországról ezt a ruszei útvonalat csak azok szokták használni, akik a bolgár tengerpartra akarnak eljutni, hiszen itt a nagylaki határátkelőhelytől egészen Bukarestig el lehet jutni az A1-es román úton, melynek 80 %-a autópálya (a maradék építés alatt van), Buakestből pedig a ruszei híd kb. 50 km, ahonnan aztán 100 km távolságra halad a várnai autópálya.
Hiába a határellenőrzés hiánya, ha a határig az út nem megfelelő. A román szakaszon a Nagylak-Bukarest autópályáról le kell térni vagy Lugosnál, Orsova felé, vagy - ez kicsit hosszabb - Dévánál Craiováig, majd onnan a vidini hídig, ez mind nem autópálya, sőt egy része másodrendű út: az előbbi útvonal kb. 220 km, az utóbbi 290 km.
A bolgár részen a probléma hasonló: Vidin és Szófia között közúton a távolság kb. 240 km, ebből azonban csak 50 km autópálya. Bár sokat javult az út minősége, most se igazán gyors. A teljes autópálya kiépítése csak a 30-as évek közepére várható.
Tehát nagyon nagy várakozásnak kell lennie a bolgár-szerb és a magyar-szerb határátkelőhelyen, hogy érdemes legyen ne Szerbián keresztül menni. A Szófia-Budapest út Szerbián keresztül ugyanis szinte teljesen autópálya, összesen 17 km hiányzik, az is épülőben van.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
IdomitottFoka 2024.12.13. 14:00:13
Sőt, a holdraszállás szempontjából sincs semmi jelentőssége.
kiskisutca 2024.12.13. 15:18:17
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.13. 15:20:39
Nem messze a szerb határtól van.
Gery87 2024.12.14. 01:18:15
Mikor néztél utoljára térképet? Soha?:)
gigabursch 2024.12.14. 17:58:45
Mert egy Miskolc/Nyíregyháza - Várna szempontból abszolút érdektelen a szerb útvonal.
valis47 2024.12.14. 19:18:44
Várnába, vagyis a tengerpartra viszont természetesen Romániát, Giurgiu-Rusze-i hídon átkeléssel Bulgáriába. Második opciónak Szilisztrát is.
valis47 2024.12.14. 19:20:16
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.14. 19:31:30
A szerb-horvát határ nyáron több óra. Egyszre csináltam. A lehető legrosszabb megoldás.
gigabursch 2024.12.15. 09:13:01
Nyári utazásnál érdemes figyelembe venni (főleg nyaralóknak), hogy Budapest-Belgrád szakaszon kb semmi látnivaló nincs autópályázás közben.
Ergo erre az éjszakai út nagyon jó opció.
gigabursch 2024.12.15. 14:55:19
Amúgy amíg Nagykanizsáról opció az M7-M5, addig Pécs térségéből elmenni Szeged felé egyáltalán nem.
Billy Hill 2024.12.15. 16:31:16
U. i. Még pár éve időben gyorsabb volt Belgrádon átmenni, mint az elkerülőn haladni. Ez most jobb lett vajon?
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.12.15. 16:42:28
Már megépült teljesen az elkerülő, szóval jobb.