magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Iszlám reformáció

Liberális közhely: azért nincs "normális" iszlám ország, mert ott még nem zajlott le a reformáció. Amint meglesz, minden szuper lesz, csak ki kell várni.

Részben igaz állítás, de csak ha a világot ateista szemmel nézzük.

Hiszen tény, a reformáció a polgári, kapitalista társadalom és az ateista állameszme előkészítése volt. Ezen ne sértődjenek meg a protestáns olvasók, én nem állítom, hogy Luther, Calvin és társai ezt tényleg így akarták. Csak annyit mondok: az ő elképzeléseik, azaz a kereszténység deszakralizálása, a vallás közösségi jellegének csökkentése nem vezethetett máshová - olyan ez, mint Gorbacsov és a marxizmus: nyilván nem akarta megsemmisíteni, de a reformjai nem vezethették máshová.

Ahhoz, hogy lehessen reformáció alapvető feltétel, hogy legyen egyház és állam, mint két külön entitás. S mindegy mi ezek viszonya. A kereszténység, amikor létrejött, államidegen környezetben jött létre, s majdnem 300 évig csak így létezett, így eleve szóba se kerülhetett az állam és az egyház összeolvadása. Ez a hagyomány rögzült, s megmaradt azután is, amikor az állam keresztény lett.

A nyugati kereszténységben a modell az állam és az egyház folyamatos harca lett egymás között. Egy rövid időre - a késő-középkorban - az egyház győzött, de ez se vezetett a kettő összeolvadásához. Mindig megvolt a két intézmény mint létező szereplő. A reformáció annyit ért el, hogy az államból lassan kivonta a kereszténységet, ennek eredménye a modern polgári állam, közben pedig az egyház megmaradt mint intézmény, persze immár csak amolyan civil szervezetként.

A keleti kereszténységben másképp alakult: az állam tartósan győzött, az egyház alárendelt lett az államhoz képest, de ez se vezetett a kettő összeolvadásához, mindig megvolt a két intézmény mint létező szereplő, saját funkciókkal. Az egyetlen próbálkozás reformációra I. Péter orosz cár reformja a XVIII. sz. elején, de viszonylag korai halála után csak egyes formális elemek maradtak meg az egyházi reformokból, tartalmilag minden vissza lett állítva a megszokott módra. A keleti kereszténység szír, kopt, görög, balkáni-szláv ágában pedig eleve nem is lehetett szó reformációról, hiszen ezek idegen vallású - muszlim - állami hatalom alatt működtek, ez kisebbségi vallás volt, pont mint az ókeresztény időkben, amikor a Római Birodalom még nem volt keresztény.

Az eredmény: a keleti kereszténység teljesen reformálatlan, a nyugati pedig részben reformált, részben viszont - nagyobb részben - sikeres lett az ellenreformáció.

Viszont az iszlám világ teljesen más. Ott azért is értelmezhetetlen mindez, mert nem lehet állam és egyház közti viszonyról beszélni, hiszen egyik sincs a szó szoros értelmében, s az utóbbi meg tág értelemben sincs.

Az iszlám elképzelés az, hogy közösség van, s semmi más. Egyház eleve nem is lehet, hiszen maga a közösség az egyház, abszurd lenne mint külön intézmény. A klasszikus iszlám tanítás szerint állam se kellene hogy legyen, persze a gyakorlatban lett állam mint intézmény, hiszen másképp nem lehet társadalmat irányítani, de hogy ezt valamiféle külön, független intézménnyé kellene fejleszteni az teljesen idegen ötlet az iszlámtól.

Egyszerűen nincs mit reformálni. Az iszlám egyszerre vallás és politika, s kettő között a hívő muszlim nem lát eltérést.

Címkék: közélet
16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8318832900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.04.06. 07:33:50

Arra azért felhívom S figyelmedet, hogy S magyar református vonal már bőven Zsigmond korában megvolt, az méh hogy Kálvin "sokban egyezik' kb semmit nem jelent.
Ha egymás mellé teszel egy magyar reformátust és egy nyugati kálvinistát, akkor tehetnél oda egy bármi mást is, pont annyira különbözik.

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2025.04.06. 07:40:57

A reformáció, ahogyan a nevében van az 'elfajzott' kereszténységet akarta visszavezetni az elképzelt, régi kisközösségi időkbe. Az iszlám reformáció éppen a harcos, hódító időszakot emelné fel újra. Az iszlám reformáció az Iszlám Dzsihád, az Iszlám Állam és társai projektje. Soha nem létezett nyugati értelembe vett kedves, cuki, naiv iszlám, így nem is lehet ilyenhez visszatérni. A legtöbb ami eddig sikerült, hogy a türkök a sztyeppei hun stílushoz igazították az iszlámot és elválasztották az államtól, hadseregtől és bíráskodástól. (Persze akkoriban a sereg és az állam egyek voltak.)

_Neville 2025.04.06. 12:33:31

@megamovieboy: pont ezért bizonyos szempontból ponthogy a harcos iszlamizmus maga az "iszlám reformáció"

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.06. 15:53:47

@_Neville:

Pont így van.

Az iszlám reformisták keveslik a klasszikus iszlám tanítást hogy nem elég harcias.

A hívő normális muszlimok mindig idézőjelbe teszik az "iszlám állam" kifejezést, éppen mert ilyen nincs az eredeti tanításban.

ez a nevem senki 2025.04.06. 15:53:50

Calvin lol
eztaz írást amerikánusból fordítottad

celvin fok tisztára

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.04.06. 15:56:00

@ez a nevem senki:

Sose írok angolul cikket.

Az ilyen Verne Gyula típusú neveket meg ellenzem.

alöksz róz 2025.04.06. 22:44:06

tökös gyerek ez a magyar péter

ezt az egyet el kell ismerni

kiskisutca 2025.04.07. 12:13:26

"Soha nem létezett nyugati értelembe vett kedves, cuki, naiv iszlám"

De, létezett.

Nézz utána, hogy pl. Indonézia hogyan lett iszlám és milyen az indonéz iszlám.

Egy ideológia ráépül az adott társadalom értékeire, pl. szocializmus Oroszországban, Svédországban, Kínában.

kiskisutca 2025.04.07. 12:16:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Verne Gyula típusú neveket meg ellenzem."

Tökéletesen igazad van.

Szeretem Thuróczy Richard hírműsorait hallgatni, ő próbál minden nevet, kifejezést az eredeti nyelvnek megfelelően kiejteni. (pl kb. Uasingtn)

Tapi2021 2025.04.07. 12:21:35

Az iszlám a totális uralom képlete az emberek és a közösség felett.
Egyfajta teokratikus rend (kb., mint most Iránban), ahol a vallási és az államhatalom nincsen elválva.
Mindent a vallás irányít. Az állam a hit/vallás rendje alatt van.

Tökéletes formájában tehát az országot a vallási vezető vezeti, a vallás alapján. És vallási törvényeket alkalmazva mindenben, lásd a sariát.

Az iszlám valódi törekvése és végcélja ez! Az egész földön bevezetni a muszlim vallást és a muszlim törvényeket. Vagyis MINDENKIT a totális vallási KONTROLL alá vetni!

A nyugat ma már fel sem fogja, hogy ez mit jelent és mi történik. Hogy mit hoznak magukkal nyugatra a beáramló muszlimok.

De, hogyan is foghatnák fel ott ezt, ahol a keresztény civilizáció ellenük századokon át vívott ÖNVÉDŐ és/vagy felszabadító élet-halál harcait (lásd keresztesháborúk, Európát védő háborúk..) bűnöknek, negatívumnak tartják??

Tapi2021 2025.04.07. 12:27:00

@kiskisutca: Ha létezik, az már erős felvizezése az iszlámnak.

Lényegében a modern, Atatürk utáni Törökország is az. De ott is bármikor visszatérhetnek a gyökereikhez.

vergyula 2025.04.07. 12:27:05

@Tapi2021: "ahol a keresztény civilizáció ellenük századokon át vívott ÖNVÉDŐ és/vagy felszabadító élet-halál harcait (lásd keresztesháborúk"
Az USA pedig felszabadította Irakot a vegyi fegyverek alól.

Tapi2021 2025.04.07. 12:33:36

@vergyula: Egyáltalán nem ugyanaz. Történelmi tény, hogy itt ki támadt előbb kire és ki, mit csinált, kié volt az akció és kié a reakció.

A te reakciód pontosan azt példázza, ahogyan erről a mai, szekuláris, ateista nyugat gondolkodik - hazug és a történelemnek ellentmondó módon - az önvédő és az évszázadokon át keresztény, a muszlimok által lerohant és elfoglalt területek és NÉPEK felszabadítására irányuló harcokról.

alöksz róz 2025.04.07. 15:23:46

@Tapi2021: "Történelmi tény, hogy itt ki támadt előbb kire és ki, mit csinált, kié volt az akció és kié a reakció." - érdekes, ez nem szempont amikor arról beszélsz, hogy a buzik támadnak titeket...

vergyula 2025.04.07. 15:42:03

@Tapi2021: Akadt ott sima hódítás is keresztény köntösben.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.04.09. 17:41:15

@Tapi2021: a Nyugat ezt sosem tudta. Ezért javaslom megnézni a Rijksmuseumban az Antwepeni piac című festményt. Olyan bájosan multikulti, hogy még az alöksz se bánná tovább hogy egyre távolodva kell néznie az őt előző pakikat, bangladesieket, filippínókat.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása