magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Avatár

Megpróbáltam megnézni az Avatár második részét.

Sajnos - vagy nem sajnos - nem sikerült. Már az első rész se tetszett: az amolyan modern progresszivísta indiánfilm.

A hollywoodi indiános filmek két alaptípusa:

  • a konzervatív klasszikus verzió: Élnek a koszban a primitív indiánok, vad és barbár szokásokkal. De szerencsére megérkeznek az angolszász hősök, aki teljesen önzetlenül civilizálják őket. Ezt el is fogadja az indián nép zöme, különösen a csodaszép indián törzsfőnök-kisasszony, aki azonnal szerelmes lesz a legdaliásabb fehér hősbe. De sajnos akadnak mindenféle gonosz, retrográd indiánok is, akik nem akarják befogadni a fejlődés és a demokrácia szent értékeit, ezért aljas módon meggyilkolják a fehér hősöket. De végül hepiend: a daliás hős felgyógyul halálos sebéből, a csúnya retrográd indiánok meg kihalnak.
  • a modern progresszív verzió: Élnek a pusztában teljes harmóniában a természettel az indiánok, minden indián képes még a békákkal is beszélgetni, éjszakánként meg a Holddal eszmét cserélni. Mindenki teljes jólétben és szeretetben él, egész nap mosolygás van, mintha mindenki gyorséttermi alkalmazott lenne. De akkor egy nap megjelennek a részeges, szadista fehérek. Minden szebb lányt megerőszakolnak, mindenkitől mindent ellopnak, aztán aranyat keresnek. Kiderül, a legtöbb arany az indiánok legszentebb dombja alatt van, ezért elhordják a dombot és szétdobálják a szent indián totemeket. Egyedül egy ember rendes a fehérek között, ő átáll, s segíti az indiánok küzdelmét, közben feleségül veszi a csodaszép indián törzsfőnök-kisasszonyt.

Szóval az Avatar 1. ez utóbbi földönkívüliesítve. Így sok jóra nem számítottam.

Szerencsére a segítségemre jött Morpheusz ógörög istenség, s kicsivel az 1. óra után elnyomott az álom az unalomtól. Különösen a túl sok számítógépes grafika és a színészek hadarása idegesített addig. Éppen a végső címek alatt ébredtem, jó hangulatban.

Aztán persze elolvastam miről szól a film. Sajnos így se értem teljesen, de öröm, hogy nem kellett végig szenvednem.

Annak külön örülök, hogy mindezért nem kellett pénzt kiadnom. A filmet ugyanis letorrenteztem.

Címkék: közélet
42 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8518032058

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2023.01.26. 08:32:21

Én pár éve láttam pár éve végig de kb. ennyire emlékszem én is.

A haszna viszont az, hogy ma már mindenki avatárt mond avatára helyett.

Mint például Da Vincit Leonardo helyett.

Vagy janomamit janomamák helyett.

Stb., stb. ...

ZorróAszter 2023.01.26. 08:33:33

Ha egy pillanatra elvonják a figyelmemet, mindig az van mint az első mondatban :o)

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.01.26. 08:52:30

Már elég régóta, ez évtizedeket jelent, szinte sosem nézek meg amerikai filmet. Nem elvből, hanem azért, mert UNALMAS mind. Aminek nagyon egyszerű az oka: a filmIPAR állítja őket elő. Mint a csavargyárban: mindegyik pont 5.25 század milliméter méretű legyen. Nehogy hosszabb vagy rövidebb! Megfelelő tűréssel persze. A fimipar ilyeneket tud előállítani. és ez meg azért van, mert nagyjából ez kell a népnek. Én meg nem az átlagember vagyok. Szóval a konklúzió: átnyergeltem a könyvekre. Rengeteg rohadt jó könyv van.

Pl. most éppen Ljudmilla Ulickaja Imágó c. könyve van az éjjeliszekrényemen, előtte meg Oravecz Imre trilógiáját olvastam. A könyvekben az a jó, hogy olcsó előállítani őket, ezért bárki írhat ilyet, azaz széles a paletta. A film meg minimum, MINIMUM pár milliárd forint. Ha valaki ennyit szán rá, akkor az megköveteli a megtérülést. És akkor jön a csavargyár.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.26. 08:59:27

@fofilozofus:

Én akkor nem nézek amerikai flmet, ha az Oszkárt kapott. Ez szinte mindig rossz ajánlólevél.

Serény Vélemény 2023.01.26. 11:09:30

@fofilozofus: Egy része a filmeknek nem unalmas, hanem szánalmas.

Olyan pozitív főhősökkel, akik egyébként életképtelenek lennének nem csak a való világban, de a saját filmvilágukban is...

Gery87 2023.01.26. 13:40:56

"A filmet ugyanis letorrenteztem."

És még el is aludtál. Igazi hős vagy:)

@fofilozofus:

"Már elég régóta, ez évtizedeket jelent, szinte sosem nézek meg amerikai filmet. Nem elvből, hanem azért, mert UNALMAS mind. "

Akkor azért annyira nem törted össze magad hogy jót találj, ugyanis van, persze kevés ahogy lenni szokott, de ez nagyon szubjektív.

"Aminek nagyon egyszerű az oka: a filmIPAR állítja őket elő. Mint a csavargyárban"

Lehet hogy a film mint műfaj, nem áll hozzád közel.

Az meg hogy egyformák....hát.
Nincs új a nap alatt:

"Ljudmila ​Ulickaja legújabb regényében három jó barát – egy zenész, egy költő és egy fotográfus – életsorsán keresztül mutatja be a Sztálin halálától a Gorbacsov-féle „peresztrojkáig" terjedő időszak, az „olvadás" és a „pangás" korszakának hétköznapjait."

Most erre meg én mondhatnám hogy "hallottuk már ezerszer"...."kisember a kommunista diktatúrában.....stb stb..."

Nem is az a lényeg hogy ma már hogy mit mesélnek el hanem hogy hogyan.

Gery87 2023.01.26. 13:45:43

@Serény Vélemény:

Sok a nyeszlett tini, meg a nő, azonosulniuk kell tudni a főhőssel, nem lehet túl jó képessségű mert akkor frusztrálja őket.
Így hát a 40 kilós kis csajnak akkora szája van mint a bécsi kapu, és leveri a 120 kilós izomagyakat is, mindent tud már 16 évesen a világról és a szenvedésről... a pattanásos, kapkodó, ügyetlen, gimis zsidó srác meg megmenti a világot és övé lesz a nő.

Régen valóban inkább példaképeket adtak (ilyenné kell válnod, változz) ma meg hozzáidomulnak ahhoz ami van (ilyen vagy, jól vagy így).

Billy Hill 2023.01.26. 13:52:24

"De akkor egy nap megjelennek a részeges, szadista fehérek. Minden szebb lányt megerőszakolnak, mindenkitől mindent ellopnak, aztán aranyat keresnek."

Még a legújabb Predator filmben (Prey, 2022) is ez a verzió valósult meg, ronda mosdatlan franciák (!), velük szemben szép és illatos(nak tűnő) helyiek. De aztán mindegy is lesz, mert a lény mindenkit kinyír - kivéve persze a helyi kislányt, aki a legkeményebb f@szú, természetesen.

Billy Hill 2023.01.26. 13:54:12

@Gery87: Kihagytad a legjobb jófej meleg havert meg a legokosabb latina/afro havert. :-)

littke 2023.01.26. 14:04:42

@ZorróAszter: Hát rólad már jó ideje nem hallottam. Hogy vagy?

Gery87 2023.01.26. 14:37:33

@Billy Hill:

Az okos az az ázsiai, a feka az a laza jófej haver:)
A meleg meg trendi és gazdag.

Billy Hill 2023.01.26. 15:14:53

@Gery87: Ja igen! :-)

Közben azért vigyázz az ázsiaiak okosként való beskatulyázásával, mert már olvastam írást, hogy ez is rasszizmus! Meg ázsiai csajra vágyni fehér fiúként, az is gáz ám, mivel egyszerre rasszizmus ÉS az ázsiai nő tárgyiasítása; sok gonosz fehér mintegy skalpként hajt rájuk! :-)

(Zseniális, hogy még azon is fel lehet háborodni, ha valakinek a származásához pozitív (!) konnotációkat akarnak fűzni valakik...)

www.apa.org/pubs/highlights/spotlight/issue-119

www.scientificamerican.com/article/the-deadly-consequences-of-hypersexualizing-asian-women/

www.latimes.com/opinion/story/2021-03-17/asian-women-georgia-attacks-shooting

Kiss A 2023.01.26. 15:40:31

Atya Úr Isten!
Összefoglalva:
Birca: írnom kell valamit, még nincs meg a napi két poszt. Sikerült részletre venni egy asztali gépet, netem is van és még torrentezni is tudok, én vagyok a szeredőci király! Letöltök hát egy filmet, amit normális embernek eszébe se jutna megnézni! Aztán jól lefikázom, mert biztos soros, meg libsi, még a biblia se említette , pfuj!

Kiss A 2023.01.26. 15:49:55

@ZorróAszter: kicsit csalódottan mondom, mert öntől többet vártam, de nem csak az első mondattal van gond. Birca a második részről osztotta meg magvas gondolatait. Kicsit hiányoltam én is a libsi, soros, NATO szálat a háttérben. :D

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.01.26. 15:54:15

@Gery87:

"Lehet hogy a film mint műfaj, nem áll hozzád közel."

Nagyon közel áll hozzám, imádtam moziba járni az egyetem alatt. "Fel"kerültem Budapestre, és bevetettem magam a mozikba. Három baj van:
1. Nehéz újat mondani.
2. Nem értetted meg, amit írtam: nem a filmeket nem nézem meg, hanem az amerikai filmeket.
3. Rengeteg szarfingfos filmet meg kell nézni ahhoz, hogy az ember találjon egy jót köztük. Ezért elmegy a kedve az egésztől.

"Nem is az a lényeg hogy ma már hogy mit mesélnek el hanem hogy hogyan. "

Pontosan így van.

Kiss A 2023.01.26. 15:56:25

Annyira kíváncsi vagyok a többi kommentre is?
Ulpius66 még biztos a munkásőr ruháját porolja, tűzfal próbálja a témában megtalálni a zsidó fitymát, a román migráns Deák világító torony még nem állt át ógöröről, stb :(

Tapi2021 2023.01.26. 17:56:21

@Gery87: "a pattanásos, kapkodó, ügyetlen, gimis zsidó srác meg megmenti a világot és övé lesz a nő."

Igen, ez minden amerikai, hollywoodi filmben alap.

Tapi2021 2023.01.26. 18:02:45

Nekem tetszett mind a két rész. Persze az első ütött nagyobbat az újszerűségével. A folytatás már csak folytatás.

Teljesen igaz, hogy indián film. Nekem is azonnal ez ugrott be róla. A gyarmatosításról, őslakosok kiirtásáról szól. Ahogy fent írtad. Abból is a kettes típus.

Amerika még nem igazán dolgozta fel, amit az indiánokkal tettek.
"Szerencséjük", hogy ma már alig van, aki ezeket számon kérné, mert hatékonyan irtottak ki teljes népeket. És ez nem is volt olyan régen...

Tapi2021 2023.01.26. 18:08:21

@Gery87: "Régen valóban inkább példaképeket adtak (ilyenné kell válnod, változz) ma meg hozzáidomulnak ahhoz ami van (ilyen vagy, jól vagy így)."

Ez is igaz. Régen Ben Hur volt, meg Old Shatterhand, ma meg LMBTQ-s királyfik és királylányok.

Az a baj hogy régen csak pénzt akartak csinálni, és szórakoztatni, ma meg már népet akarnak nevelni, érzékenyíteni.
Ahogy a nagy cégek is. Ma már a Coca Cola sem éri be azzal, hogy itatja a népet, átnevelni is akarja.

Gery87 2023.01.26. 21:34:43

@Billy Hill:

"Meg ázsiai csajra vágyni fehér fiúként, az is gáz ám, "

Persze ha fekák vágynak "fehér bulákra" akkor az nem az nyilván:)

"az ázsiai nő tárgyiasítása"

Mivel a férfi vizuális típus ezért nem tud nem "tárgyiasítani" bár ez elég szar meghatározás, nyilván mert vágysz valakire mert szépnek látod, attól még nem lesz tárgy. de hát ezt elmagyarázni egy feministának nem lehet.

Gery87 2023.01.26. 21:36:57

@fofilozofus:

"1. Nehéz újat mondani."

Ezt mondja minden generáció kb azóta hogy van film:)

"2. Nem értetted meg, amit írtam: nem a filmeket nem nézem meg, hanem az amerikai filmeket."

Pontosan értem, csak furcsa hogy 20-30 év alatt nem találtál elég sok jó amcsi filmet mert azért van.

"3. Rengeteg szarfingfos filmet meg kell nézni ahhoz, hogy az ember találjon egy jót köztük. Ezért elmegy a kedve az egésztől."

Szerintem ez a dán meg izlandi és francia filmekkel is így van:)

Gery87 2023.01.26. 21:41:03

@Tapi2021:

Mikor a pókember nálam képbe került, a 90-es évek elején akkor egy huszonéves fehér fiatal felnőtt volt aki dolgozott fotóriporterként, tudta mit akar, izmos volt, flörtölt a szintén nem tini huszonéves csajával...

Mára oda jutottunk hogy egy 16 éves kocka ügyetlen balfasz nyegle szerencsétlen lett belőle, aztán néger srác...
Várom mikor lesz pókember latinó transz fiú.

Gógita 2023.01.26. 21:42:01

387 az euró, és milyen nagy a csend az ellenzéknél.

Gógita 2023.01.26. 21:45:26

@Gery87: Coming soon.
Ahogy a művelt amerikai filmesek mondanák.

Gery87 2023.01.26. 21:46:21

@Tapi2021:

Sajnos a média tudatára ébredt mekkora hatalma van, az internettel és az okostelefonnal gyakorlatilag már ott van veled 0-24-ben.

Bárki elérhet bármikor.

Ezért nagy a verseny a figyelemért, és hát a figyelem miatt ott és úgy triggerelnek ahogy csak tudnak hogy figyelj.
Szerintem ezért van az egész médiaipar elaljasodása.

"Diogenész egy alkalommal komoly beszédet mondott, de senki sem figyelt rá. Ekkor fütyörészni kezdett, mire az emberek köré gyűltek. Legorombította őket, hogy az ostobaságokra feszülten figyelnek, de a komoly dolgokra sajnálják az időt!"

Gery87 2023.01.26. 21:49:31

@Gógita:

örüljünk neki, főleg hogy még olcsóbban vettem:)
Egyébként semmi nem garantálja hogy így is marad, várjuk ki a végét.
Szerinte így is 400 körül fog stabilizálódni.

Serény Vélemény 2023.01.26. 21:56:11

@Tapi2021: És az amcsik még mindig jobbak voltak, mint a kanadaiak...

erol 2023.01.26. 22:04:26

@fofilozofus: "Már elég régóta, ez évtizedeket jelent, szinte sosem nézek meg amerikai filmet. Nem elvből, hanem azért, mert UNALMAS mind. "
Hát igen, ezzel szemben a magyar filmek mind zseniálisak, izgalmasak. Ja, nem.

erol 2023.01.26. 22:10:03

@erol: Mondjuk a huszadik század végéig tényleg sok jó magyar film volt, de már elmúlt. De pl az Amerikai szépség jó volt és még volt más is, hülyeség ezt így kijelenteni: amerikai szar.

erol 2023.01.26. 22:33:41

Bevallom a Csillagok háborúját is bírtam, főleg az első hármat.

ZorróAszter 2023.01.26. 23:53:31

@littke:

Kedves Little!

Én is örülök hogy látom. Köszi jól vagyok. És Önök?

ZorróAszter 2023.01.26. 23:56:51

@littke:

Ja! Letiltották a Facebookos blogomat már jó régen és azóta nem tudok kommentelni facebookos ZorróAszterként, pedig nem is mondtam semmi gázost.

De azért olvastam Önöket csak nem kommenteltem.

ZorróAszter 2023.01.27. 00:00:42

@Kiss A:

Kedves Öntől, hogy sokat vár tőlem, de csak ennyire tellett :o)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.01.27. 05:44:40

@ZorróAszter:

Hamis profil miatt. Valami rendes nicknév kell oda, pl. a valódi név vagy valami rá hasonlító, pl. "Kiss Agaszoklisz".

MEDVE1978 2023.01.27. 12:39:46

Pár éve Martin Scorsese Oscar díjas rendező a Marvel filmelket vidámparkokhoz hasonlította. Namármost ha Scorsese filmjeit mondjuk egy regényhez hasonlítom, a Marvel filmeket meg mondjuk a képregényhez, akkor az Avatar a lapozgatós képeskönyv csecsemőknek.
Máig emlékszem az első részre. Sajnos a barátnőmet meghatotta a felhajtás az egész körül és elmentünk megnézni moziba. A fő emlékem, hogy ott ülök és végig azt mondom magamban: jó, de ez nem lehet ilyen primitív. Jó, de azért lesz valami gonosz kék indián, azért nem egy tökéletesen egydimenziós, buta és gyűlöletvezérelt - természetesen fehér idősebb férfi - ember lesz a katonák vezére és egyben főgonosz. Biztos tesz majd bármit valamelyik szereplő, amitől hirtelen meghaladja a két lábon járó kliséhalmaz státuszát. De nem. Mindegyik szereplő fekete-fehér, mindegyik ezerszer elpuffogtatott klisé. A történet népszerű mesék összeollózása minden realitásérzék, saját fantázia vagy egyediség nélkül.

Az igazai borzalom, hogy Cameron egy kiváló és tehetséges rendező, aki a szarból is aranyat csinál. Egy jó történetből, jó karakterekkel pedig aztán méginkább. A probléma az, hogy az Avatarnál tényleg a szarból csinál aranyat, annyiban, hogy ez nagyon jövedelmező neki. Szóval én nem nézem meg a "Törpikékkel táncoló" második részét.

gigabursch 2023.01.27. 13:43:06

Ez a film(sorozat) egy szórakoztató film.
Elsősorban.
Miközben a maga módszereivel felhívja a figyelmet, hogy mennyi mindent nem tudunk a világból és hamarabb képes az emberiség elpusztítani, semmint igazán megismerné.

Az, hogy kinek mennyire tetszik a képi világ, illetve az, hogy az egyén szintjén felismerhetővé válik, hogy a munkaadója rossz irányban dolgozik és vagy otthagyja, vagy szembefordul vele, az már egy másik kérdés.

Akárcsak az, hogy ki fizet ezért az élményért moziban és ki az aki otthon oldja meg.
Hozzá kell tegyem, hogy egyszer érdemes megnézni moziban 3Dben, az élményért.
A mélyebb mondanivaló és az előkerült kérdések meg mindenkinek a saját szintje szerint adnak elgondolkodási alapot.

alöksz róz 2023.01.27. 13:46:38

@MEDVE1978: az avatar egy mesefilm.
úgy kell értékelni. annak kiváló.

littke 2023.01.27. 14:48:29

@ZorróAszter: Minden rendben. Kora nyáron tervezünk hazalátogatni.

Gery87 2023.01.27. 15:47:15

@gigabursch: @MEDVE1978:

Ez egy Pokahontasz történet...
1. a fehér férfi beleszeret az indián csajba,
2. gyerekeik is vannak.

Progresszív Indiános film, az indiánok jók, a fehér ember rossz.
Az indián harmóniában él a természettel a fehér ember kizsákmányolja.
Van egy zöld, természetbarát üzenete ez tény, semmi baj nem lenne ezzel, csak ez megáll a "jó indián, rossz fehérek" szinten, ami bugyutává teszi.

Én is elvárnám, ha nem gyerekfilmet csinálunk 10 éveseknek, hogy mondjuk legyen bemutatva hogy Maugliként élni sem fenékig tejfel, az nem megoldás hogy visszamegyünk a kőkorba...márpedig itt nagyon azt hazudják hogy minden tökéletes.
Annyira nyál.
Az élet móka kacagás, lehet repülni az állatokkal, betörni sem kell őket, nincs erőszak, csak USB hajfonat elő és csatlakozni rájuk, munka nincs, csak le kell szedni a bő termést, a vadászat kb hobbi...stb.

ZorróAszter 2023.01.28. 00:07:55

@littke:

Örülök. Annak is hogy összefutottunk.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása