magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Igaza van az ellenzéknek

Akadt valami, amiben igaza van az ellenzéknek: ez a DÁP kérdése. Ritkaság, de akad ilyesmi.

Én szeretem az ilyen digitális és netes dolgokat. Eleve szinte mindenre ilyen dolgokat használok, pl. listát papírra sose írok, mindent digitálisan jegyzek fel, stb. Ez részben személyes preferencia, részben kényszer: pár éve súlyosan beteg voltam, annak visszamaradt része, hogy nem tudok rendesen tollal-ceruzával írni, nagyon megerőltető számomra a betűk megformálása, már az aláírás is zavar. Viszont szerencsém van: kezdetben a gombnyomogatás is problémát okozott, de ez elmúlt, szóval azóta az a helyzet, hogy az átlagosnál is gyorsabban tudok írni billentyűzeten, miközben papírra írni nehéz ügy.

A lényeg: természetesen elsők között aktiváltam a Digitális Állampolgárságot. Pontosabban: próbáltam aktiválni.

Minden feltételnek megfelelek: van NFC-képes telefonom friss Android-verzióval és új kiadású személyi igazolványom is. Azonban akik megcsinálták a DÁP-ot, nem voltak maguknál.

A rendszer leírása kb. érthetetlen, nagy rész nem is igaz, meg nem működik semmi úgy, ahogy ott le van írva. Én az átlagnál azért hozzáértőbb vagyok az ilyen IT-dolgok terén, de képtelen voltam a leírt lépéseket követni. Azaz követtem őket, de sose az történt, aminek kellene történnie.

10-szeri próba után is az történt, hogy az eSzemélyiM mobilalkalmazás egyszerűen bezárta saját magát, majd a DÁP alkalmazás megnyitása után kiírta "eszemélyi nincs aktiválva".

Nagyjából fél nap gondolkodás és elmélkedés után lett meg a megoldás, ami persze nincs leírva sehol a több tucatnyi oldalas használati utasításban:

  • az eSzemélyiM mobilalkalmazás telepítése telefonra,
  • az eSzemélyi Kliens Windows-alkalmazás telepítése számítógépre,
  • a telefonon eSzemélyiM mobilalkalmazás elindítása, majd belépés a Kártyaolvasó menüjébe,
  • a számítógépen az eSzemélyi Kliens elindítása, a kártyaolvasó segédprogramja QR kódot generál,
  • az előbbi QR kód beolvasása az eSzemélyiM mobilalkalmazásban,
  • az eSzemélyiM mobilalkalmazással a telefonon NFC-jén keresztül a személyi beolvasása,
  • ezek után a számítógépen az eSzemélyi Kliens kéri a személyi CAN-kódját, miután aktiválható az eSzemélyi,
  • végül a telefonon az eSzemélyiM engedi a regisztrációt, s kész.

Most működik. De kíváncsi vagyok, hány embernek sikerült ezt megtennie. Szerintem mindenkinek járna valamilyen "kiemelt IT-szakember" oklevél a DÁP-hoz.

Egyébként nekem az egész nem is kellett, mert eleve volt Ügyfélkapu+ hozzáférésem, szóval az egészet csak a "móka" kedvéért csináltam végig.

67 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr6518774798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serény Vélemény 2025.01.15. 12:22:09

" De kíváncsi vagyok, hány embernek sikerült ezt megtennie."

Több, mint 1 millióan...
www.economx.hu/belfold/digitalis-allampolgarsag-program-dap-alkalmazas.802259.html

Serény Vélemény 2025.01.15. 12:31:29

Egyébként meg: először a feleségem telóján csináltuk meg, neki van (céges) androidos is, azzal először aktiváltuk az eSzemélyijét, aztán azzal már lehetett a dáp-ot is aktiválni. Először a problémát egyedül az okozta, hogy érintős fizetéshez vagyunk szokva, de a e-személyi írása a telefon rfid-jével egy hosszabb idő, ezért folyamatosan oda kell tartani a kártyát.
Valamint hogy állítólag nincs iPhone-os eSzemélyi app.

A leírások tényleg csapnivalóak, akinek nincs tapasztalata a két faktoros hitelesítéssel, az szívhat vele.

Az egész vihar a biliben, meg az, hogy senki - sem a jogalkotó sem a fejlesztők - nem értenek hozzá. Egy ilyen izének mindenki it jártasságához illeszkednie kellene értsd: bármilyen alacsony is az. pl azt határozottan el kellene mondani, hogy amikor odatartod a személyidet a telókádhoz, akkor végig ott kell tartani, mert csak ekkor lesz jó.

vergyula 2025.01.15. 12:35:04

"amiben igaza van az ellenzéknek: ez a DÁP kérdése"
Mi vót? Nincs meg.

Nincs új személyim, szóval nálam egyelőre a DÁP nem játszik. Viszont az Ügyfélkapu+-t nemrég aktíváltam. Meglepő volt számomra, hogy az egész csak az MFA-ról szól.
Még meglepőbb, hogy sokan (sima Ügyfélkapuval rendelkező emberek) sírnak miatta. Miért olyan fájdalmas egy MFA-t beállítani/használni?

Serény Vélemény 2025.01.15. 12:44:21

@vergyula: A kormányablakban (időpontfoglással) régi személyivel is lehet a DÁP-ot aktiválni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 12:46:32

@vergyula:

Nekem 3 éve van ügyfélkapupluszom - az mfa-t eleve kénytelen vagyok használni a munkahelyi hozzáférések miatt.

vergyula 2025.01.15. 12:46:53

@Serény Vélemény: Ügyfélkapu+-szal rendelkezve nem vagyok motivált.

Serény Vélemény 2025.01.15. 12:47:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ja, keresztényként pedig határozottan idegesít, hogy a "fenevad bélyege" immár legalább 20-25%-ban meg is van:

Jelenések könyve:13:17 És hogy senki se vehessen, se el ne adhasson semmit, hanem csak akin a fenevad bélyege van, vagy neve, vagy nevének száma.

a bélyeg már megvan, (a qr-kód), csak még az nincs, hogy _csak_ ezzel lehet bármilyen tevékenységet folytatni, valamint a magyar államról nem lehet elmondani, hogy a vadállat volna. És még az sincs, hogy tetoválva, vagy csipként beültetve lenne az emberben, vagy a homlokán.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 12:50:47

@Serény Vélemény:

Ballib törzs szavazó anyám szerint így lopja el a Zorbán az emberek adatait.

Mondtam neki, ez biztos nem igaz, mert akkor nem csinálták volna az egészet ennyire bonyolultra.

Wildhunt 2025.01.15. 13:40:35

@Serény Vélemény: az nfcs személyhez adott haszutmellen ez rajta van.

Digitális_Fater 2025.01.15. 13:58:13

@Serény Vélemény: Ez teljesen abszurd szám. A cikkben azt írják, hogy "eddig már 1 millióan töltötték le az alkalmazást", ami hihetőbb, és nem jelent egyben regisztrációt is.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 14:02:43

Ez jópofa országos kognitív teszt volt, kiderült, hogy hány hülye és képességtelen van.
Dehát ahol a Para Kovács az alapképesség mérője, aki nemrég be is ismerte, ami amúgy is látszott rajta?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 14:05:23

@Deak Tamas:

Akkor lenne teszt, ha jó lenne a leírása.

Így ez rejtvényfejtés.

IdomitottFoka 2025.01.15. 14:11:45

@Serény Vélemény: ez csak arról szól h 1millió dáp letöltés történt, nem arról h ennyi eszemélyi aktiválás

"ja, azokat az adatokat, amik egyébként is megvannak neki?"

a különböző adatbázisok közti interface valszeg nem olyan teljes és hát a lakcímek a don, a dáp meg tóni kezében van, a navnak is van "saját" szemétdombja. ezzel együtt persze bármelyik állampolgár adatai összegereblyézhetők ha van vkinek elég jogosultsága. a dáp azért plusz, mert ezen keresztül is jön majd a kormánypropaganda, a covid oltásos emailcímekhez hasonlóan, amit pont amúgy kormánypropra fogékony oltástagadók nem kaptak meg...

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.01.15. 14:22:29

Nekem megvan az Ügyfélkapu+, ezért a DÁP-ot még jegelem. Majd ha stabil lesz, akkor felteszem. De mivel nincs még csipes személyim, azt megvárom, és majd utána.

_Neville 2025.01.15. 14:22:43

Igazi clickbait cím :D
Amúgy úgy érzem, jó lesz nekem az az ügyfélkapu+, kb fél perc volt beállítani microsoft authenticatorral.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 14:24:35

@_Neville:

Nekem eleve használatban van az MS Autheticator, munkahelyi szerverekhez csak így lehet hozzáférni, szóvalk használom sok másra is.

Inkább a kiváncsiság vitt a DÁP felé.

_Neville 2025.01.15. 14:27:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Én is használom, azért azzal párosítottam alapból :)

_Neville 2025.01.15. 14:29:56

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Nekem nem tetszik, hogy elvileg csak telefonon használható a DÁP, desktopon nem (és ha aktiválod, onnantól elvileg az ügyfélkapu+ nem fog működni) én meg általában ott intézem ezeket, ha már úgy is a gép előtt kel rohadni a munkaidő nagy részében.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 14:32:41

@_Neville:

Igen, én is kerülöm a csak telefonos dolgokat, ezeket csak akkor használom, ha más nincs.

Abszolút asztaligép-hívő vagyok.

Van szolgálati laptopom, de azt is úgy használom, hogy bekötöttem hozzá egy rendes monitort.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 14:33:59

@Deak Tamas:

Szerintem azért le lehetett volna írni az egészet normálisan is.

Pl. hosszasan leírva a kártyaolvasó, miközben az emberek 99+ %-a mobilt használ kártyaolvasó helyett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.15. 14:36:04

@_Neville:

Még a FB is úgy van beállítva, így nehezebb meghekkelni a fiókomat.

Meg a BircaHang szervere is így van beállítva, csak a saját gépemről lehet belépni MS Auth nélkül.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 15:17:17

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az szerintem azért volt mert ment a pampogás hogy majd a mobilt így lehallgatja az állam. Képességtelenebb egyének a környezetemben ezt is mondták.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 15:21:12

@_Neville: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az egy eszközön lévő megoldás eleve az egésznek az értelmét annullálja, hiszen ha pl. windowz van a gépen és billentyűzetlopó vírus fut, már ugrott is a biztonság.

vasútihíd 2025.01.15. 15:21:56

aki szereti a digitális feledatokat az elektromos autó töltésével élvezkedhet. ismerősnek egy egész alkönyvtárnyi alkalmazása van a telefonján. és mindegyik kicsit másképp működik. vagy nem.
az én benzines verdámmal nincs ilyen gond.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 15:41:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: asztali gépen Linux vagy Q4OS vagy Android ugyanazt tudja mint a windowze - hacsak nem kell valami speckós tervezőprogramot vagy hasonlót használni - és akkor csak az emberi hanyagságból kerülhet vírus a gépedre.

vasútihíd 2025.01.15. 15:42:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a kapersky tényleg jó a itt a munkahely is azt telepíti a gépekre kötelezően. mondjuk ha én kémkedni szeretnék biztos virusölő meg egyéb biztonsági programba építeném bele mert azt nagyon sokan telepítik és mindenhez hozzáfér.

vasútihíd 2025.01.15. 15:49:22

kérdes hogy a covid az a súlyos betegség amitől nem tudsz rendesen tollal-ceruzával írni vagy valami más

_Neville 2025.01.15. 16:00:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A laptoppal nekem nincs bajom magában sem, ha nincs hozzá külső monitor, de sokszor számomra érthetetlen módon ott is erőltetik a kötelező telefonos apphasználatot, mikor ez egyértelműen kényelmetlenebb

Tapi2021 2025.01.15. 16:14:40

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: @Serény Vélemény: Ezek többségét valószínűleg a Kormányablakokban aktiválták, mint nekem is.

Én a szomszédoknak segítettem a pluszra váltani. Az sem ment flottul.
Eleve egyszerre kell hozzá a mobil meg egy számítógép (laptop), tudni kell az Ügyfélkapus belépési nevet, jelszót (amiket ki jegyez meg? A gép.).
Letölteni a mobilra a NISZ-t, ami beolvassa aztán a QR kódot, többször is, meg ad kódokat, amik kb. fél percig érvényesek...

Szóval sikerült mindkettőt aktiválni, de nem volt kis meló. Én is arra gondoltam, hogy a többségnek, akik nem gép előtt ülnek egész nap, ez extra szívás.

Ennél már csak az rosszabb, amikor el akarsz intézni egy pofonegyszerű NAV-os ügyet.
Ott indul, hogy tölts le egy NAV-os programot (ANYK), amit soha nem használtál. Abban keresd meg és TELEPÍTSD a szükséges űrlapokat! Azokat töltsd ki, majd mentsd el az ANYK-ban, majd kíséreld meg Ügyfélkapun át beküldeni...

Ez utóbbi nem sikerült.

Ha sikerült volna, akkor tölts le egy másik űrlapot az ANYK-ban, amivel kérhetsz egy nullás igazolást!!! (Pályázathoz.) ... Stb.

Ezt az ANYK-t nagyjából a NAV-osok és a könyvelők használják! Máshogy viszont még nehezebb beadni utólag egy öt évvel korábban elmaradt, két hétre szóló nullás bevallást. Amit, ha nem adsz be, nem kaphatod meg a nullás igazolást....

Nekem ez itthonról már a sokadik nekifutásra sem jött össze. A pályázatot ma lezárják... Bukó!

Ha a NAV ügyfélbarát lenne, azt sem kellene tudnunk, hogy létezik olyan, hogy ANYK! NÉGYSZER voltam bent személyesen náluk - az igazolásért - és NEM TUDTAM EZT ELINTÉZNI!!!
Vajon miért nem?
Miért kell egy sima állampolgárnak ANYK-zni, meg mifenét csinálni?

Itt tízből megint 8 ember elbukik és NEM TUDJA ELINTÉZNI a legegyszerűbb NAV-os ügyeket sem! :-(

És még bőven mesélhetnék egyéb ügyekről - ha már digitális átállás, meg DÁP -, amiket az Ügyfélkapun át NEM lehet elintézni.

_Neville 2025.01.15. 16:29:17

@Tapi2021: "Letölteni a mobilra a NISZ-t," Nem kell, microsoft, google stb autintifikáló is jó

Digitális_Fater 2025.01.15. 16:30:55

@Deak Tamas: Őszintén mondom, aki 2025-ben Linuxot használ, vagy mazochista, vagy elvetemült anarchokomcsi. A 10-15 évvel ezelőtti helyzethez képest nemhogy fejlődtek és felhasználóbarátabbá váltak volna a linuxos rendszerek, hanem visszafejlődtek a kockafejűek játékszerévé. Sajnálatos, mert mind az Apple, mind a Microsoft ócska szarházi cég, de nem lehet megkerülni őket desktopon.

Tapi2021 2025.01.15. 16:38:44

Ja, és a NAV-os ANYK még nem ismeri a DÁP-os, plusszos Ügyfélkapus belépést! Tehát sanszos, hogy ezért SEM lehet az ott kitöltött doksikat beküldeni! :-(

vergyula 2025.01.15. 16:39:50

@Tapi2021: "Eleve egyszerre kell hozzá a mobil meg egy számítógép (laptop), tudni kell az Ügyfélkapus belépési nevet, jelszót (amiket ki jegyez meg? A gép.)."
Erről beszélek. Aki használja az Ügyfélkaput, az csak tudja a jelszavát. És csak van mobilja.

Tapi2021 2025.01.15. 16:40:13

@_Neville: Tudom, de egy kell, és a NISZ-t ajánja elsőnek. De ez még az egyszerű rész.

vergyula 2025.01.15. 16:42:23

@Tapi2021: "Ott indul, hogy tölts le egy NAV-os programot (ANYK), amit soha nem használtál. Abban keresd meg és TELEPÍTSD a szükséges űrlapokat!"
Az egy borzalom. Volt szerencsém a pénzügynek segíteni benne. Még azokban az időkben, amikor bizonyos adatokat floppyn kért a NAV.

vergyula 2025.01.15. 16:43:13

@Digitális_Fater: ohh, nem vagy elég digitális.

Tapi2021 2025.01.15. 16:48:49

@vergyula: Persze, nem ördöngősség ez, de abban igaza van Bircának, hogy aki nem "gépes" ember, annak még ez is kínai.

Amiről én beszélek meg az, hogy hiába van működő DÁP-od, plusszod, ha az ügyeidet nem lehet normálisan és EGYSZERŰEN elintézni, mert a mögöttes rendszerek SZAROK, elavultak, nem ügyfél/user barátok! :-(

Például miért kell egy adóbevallás pótláshoz otthon ANYK-znod, miért nem lehetett két perc alatt megcsinálni SZEMÉLYESEN - kb. a dátumokat kell beírni, AMIT ŐK ADTAK MEG ELEVE, amikor OTT VOLTAM, meg, hogy 0 Ft. bevételem volt - és aláírni?! Miért kell egy nullás igazoláshoz kanosszát járni????

Stb.

Digitális_Fater 2025.01.15. 16:51:33

@Tapi2021: A könyvelőknek is meg kell élniük valamiből.

vergyula 2025.01.15. 16:55:52

@Tapi2021: Na erre csak annyit mondhatok, bassza meg a bürokrácia. Én világ életemben egyszerű alkalmazott voltam, örülök, hogy egy ideje a NAV megcsinálja a bevallásomat.

gigabursch 2025.01.15. 16:57:13

@Serény Vélemény:
Nana!

Jól mérhető hányada okményirodában/korményablaknál oldotta meg.

Digitális_Fater 2025.01.15. 16:57:46

@vergyula: Megöregedtem, veszítettem az erőmből. 20 éve még lelkesen telepítettem az Ubuntut.

gigabursch 2025.01.15. 17:00:42

@Deak Tamas:
Nos, több olyan progit is használok, ami nem fut linuxon és nem is helyettesíthető.
A Libre Office táblázatkezelője édeskevés az Excellhez képest. S ez csak egy...

vergyula 2025.01.15. 17:02:18

@Digitális_Fater: Megértem, nekem már a vindózos pár kattintás is fárasztó.

Tapi2021 2025.01.15. 17:02:30

@Digitális_Fater: Egyébként a NAV-osok szó szerint ezt mondták! Hogy menjek el egy könyvelőhöz. Akinek FIZESSEK azért, hogy leadjon egy nulla forintos bevallás pótlást 2019-re!
Illetve 2019 kb. két hetére!

Hát tényleg a k...va anyjukat! Nesze neked digitális állampolgár, meg egyszerű ügyintézés.
Konkrétan, miközben kikeresték a gépben, mikor volt ez a két hét és felírták nekem egy papírra, pont ennyi melóval nyomtathatták volna ki ott helyben és írathatták volna velem alá, és ennyi, kész is.
Ehhez képest NÉGYSZER voltam bent és nem tudtam elintézni semmit. A pályázatot meg közben lezárták.

gigabursch 2025.01.15. 17:03:14

@Tapi2021:
Igen, ezt igazolom. Az ÁNYK-nak vannak nehézségei.
Az ONYA meg nullást nem ad, ott legfeljebb KOMA-t igényelhetsz, ami meg időnként előfordul, kikerül az ember a KOMA-ból, persze mindig rosszkor.

gigabursch 2025.01.15. 17:03:46

@_Neville:
Az MS messze jobb, mint a Google. Azt kihajítottam.

Tapi2021 2025.01.15. 17:03:59

@vergyula: Időnként kényszervállalkoznom kell, akkor éppen egyéni vállalkozó voltam - lényegében papíron - és KATA-s bevallást nem adtam le erre a két hétre.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 17:10:45

@gigabursch: persze, de az alapcucc. Nyilván mondjuk a Lotus Suite vagy hasonló kellene.
Nem nagyon jártam utána, de szerintem minden kiváltható, nyilván az Access-Excel vbs alapú dolgok nem, de rengeteg helyen eleve ez a koncepciókialakítás hibás.
Az a gond, hogy direkt szét lett aprózva a szakma. Sok az informatikus, sok a kódoló, de alig van programozó.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 17:16:16

@Digitális_Fater: itt nem teljesen értem mire gondolsz, de azt ugye tudod, hogy ha például Androidot használsz a telefonodon, akkor épp vehemensen linuxozol?
Minden mai modern Linuxnak legalább ugyanolyan hozzáférhető kezelőfelülete van mint egy mai androidos rendszernek, minden elérhető rajta.
A Q4OS teljesen felhasználóbarát light linux. Még vállalati igényeket, citrixet, miegyebet gond nélkül kiszolgál.
Nekem hét laptopom van itthon, 4 Debian, 2 Android desktop, 1 Q4OS.

Digitális_Fater 2025.01.15. 17:34:29

@Deak Tamas: Az Android mögött ott áll a Google (fúj, fúj, mocsadék multi, de a hatékonyságukat nem lehet tagadni). A Linux mögött ott áll... ott állnak az átlagemberek igényeire magasról szaró hülyegyerekek, akik az ökörhugyozás mintájára fejlesztik a 228. disztrót.
Nekem speciális programokra van szükségem a munkámhoz, de ha csak az átlagos felhasználókat nézem:
kicsit bonyolultabb Excel/Word-fájlt kell használnia, játszani szeretne, zenét írna, videót vágna - mindegyik esetben tökön szúrja magát az alternatívákkal.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.15. 17:47:27

@Digitális_Fater: ez így annyiban nem igaz, hogy "a" Linux nem létezik. Van Debian, Slackware, Redhat, az általad nemszeretem Ubuntu, Suse és még rengeteg, változó támogatással. A Redhat mögött legalább akkora tudáserő áll mint a Google, ráadásképp nem is ingyenes. Nekem zeneszerkesztőm és videovágom van Linuxon, bár az biztos, hogy az Apple ebből a szempontból azért jobb mert egyszerűen meg van célozva ez a közönség, és régebb óta is csinálják.

Digitális_Fater 2025.01.15. 18:11:09

@Deak Tamas: "nem igaz, hogy "a" Linux nem létezik."

Erre írtam, hogy van n+1 disztró (distribution), de igazából egyik sem törekszik az átlagfelhasználók megnyerésére.

Egyébként a penészvirág EU készíttethetne állami, EU-s Linuxot, megfelelő irodai szoftvercsomaggal, megfelelő supporttal, garanciákkal, és akkor talán lenne esély a Microsoft egyeduralmának csökkentésére, de miért is tenne ilyet, inkább a műanyag palackokkal szivatják a kisembereket.

Tapi2021 2025.01.15. 18:32:21

@Digitális_Fater: Hogy az EU hasznos és életszerű megoldásokkal szolgáljon? Ugyan.

Tökéletesen igazad van. Ennyi lóvéból olyan közszolgáltatásokat - pl. szoftvereket is - tudnának fejleszteni, amik minden európait szolgálnának. Csak, hát... valamiért nem ez történik.

Jobb elkölteni a nagy lóvékat életképtelen projektekre, meg az EU-n KÍVÜLI háborúra... Stb.

Tapi2021 2025.01.15. 18:35:57

@Deak Tamas: Tiniknek tudnál ajánlani valamilyen elérhető - lehetőleg ingyenes - videó-zene szerkesztőt? Podcast készítőt?

Tapi2021 2025.01.15. 18:40:03

@Digitális_Fater: Pl. a DÁP-nak eleve egy közös EU-s projektnek kellene lennie!
Ha valahol, akkor ezen a területen lehetett volna közösködni.

Azonos, közösen fejlesztett szoftver, külön, nemzeti adatbázisokkal, amiket ha nem akarnak, nem kapcsolnak össze.

Wildhunt 2025.01.15. 19:31:47

@gigabursch: plusz linuxon se starcraft se baldur's gate. Skandalum.

Wildhunt 2025.01.15. 19:33:35

@Deak Tamas: aki nem sudo apt gettel telepít, az annyit is ér.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása