magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Intelligencia teszt

Bár én magam az intillegencia-tesztek nagy kedvezményezettja voltam mindig, mert kiemelkedő eredményeket tudtam elérni, ettől még abszurd marhaságnak tartom a tesztelést.

Már gyerekként sokat profitáltam ebből. Annak idején, 1978-ban budapesti iskolám is részt vett az első magyarországi, kísérleti IQ-felmérésben. Hatodikos, iszonyúan rossz tanulóként első lettem iskolám diákjai között, legyőzve a nyolcadikosakat is. Addigi “sötét hülyegyerek” minősítésem “meg nem értett zseni” minősítéssé nemesedett, így bár ugyanúgy rosszul tanultam, mint előtte, jegyeim javulni kezdtek. Korábbi éves 2,7-es átlagom felment 3,6-ra. Szóval a nyertesek között voltam.

Ennek ellenére marhaság az egész. Az IQ-tesztek nem intelligenciát mérnek, hanem rejtvényfejtési tudást.

Már 6-évesen érdekeltek a rejtvények, a Füles magazinból csak ezeket néztem, a keresztrejtvényeket nem szerettem soha. Aztán 11 évesen persze, hogy könnyedén megcsináltam az IQ-tesztet. Míg egy ugyanolyan intelligens gyerek, aki történetesen a Füles magazin nézegetése helyett pl. focizott, az meg nem tudta megoldani.

Az IQ-tesztes kérdések nagy része továbbá kétértelmű: nem a kreatívitást mérik, hanem a rejtvény-rutint. Plusz a feladat lényege találgatás: ki kell találni a rejtvénykészítő logikáját.

Íme egy MENSA-teszt példa:

Nézzük a 11-es feladatot: hogyan folytatható a bal oldali sorozat, válasszuk ki a 4 jobb oldali lehetőség közül a helyeset. A hivatalos válasz - s csak ez számít helyesnek! - a D opció, mégpedig a logika ez:

  • az első figura két vonal, ha a kép központját vesszük alapnak,
  • a második három vonal már,
  • a harmadik öt vonal,
  • a vonalak száma a harmadik figuránál az előbbi kettő összege, tehát a negyedik figuránál szintén ez, azaz nyolc vonal.
  • csak a D opció tartalmaz 8 vonalat.

Na most, eleve abszurd a logika, teljesen valószínűtlen.

Sokkal valószínűbb lehetőségek:

  • a nem keresztezett vonalak száma számít, az elsőn 1, a másodikon 3, a harmadikon 5, azaz a növekedés 2, tehát a negyedik figura 7 vonalas, ennek csak a C felel meg,
  • az egy vonással meghúzható vonalak száma számít, az elsőn 1, a másodikon 2, a harmadikon 3, azaz a növekedés 1, tehát a negyedik figura 4 vonalas, ennek csak a D felel meg, azaz ugyanaz az eredmény, amit a Mensa akar, de teljesen más logikával,
  • prímszámokat kell nézni a vonalak száma szerint.

A tesztet kitöltő hiába talál meg teljesen jó logikát a rejtvényben, 0 pontot kap, ha az egyébként jó megoldása nem egyezik a rejtvénykészítő logikájával.

Azaz csakis a rejtvényrutin számít. Aki sokat fejtett ilyen rejtvényeket, az egyszerűen tudja mi a szokás, mik a bevett gyakorlatok. Semmi intelligencia tehát, csak gyakorlat.

Címkék: közélet
60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr1718092862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2023.04.10. 08:34:00

Valami mégis lehet bennük, mert én például nem szeretem a rejtvényeket. Hidegen hagy a Rubik-kocka, sakkban is majdnem mindenki legyőz. Bár akik legyőznek, azok foglalkoztak valamilyen szinten sakkal, engem meg az is teljesen hidegen hagy.

Szóval lehet hogy jó lennék bennük, ha egy kicsit foglalkoztam volna velük.

Egy ilyen IQ tesztben szerintem belekalkulálják, hogy mindenkinél előfordul, hogy egy-egy esetben másként jár az agya és egy-egy esetben emiatt tévesen nem kap pontot.

A lényeg a zavaró kultúrális különbségek kiküszöbölése. Vagyis hogy a teszt ne mutasson valakit atlag alattinak csak amiatt mert iskolázatlan vagy mert mondjuk japánként más kultúrában nőtt fe, vagy ne mutasson átlag felettit csak amiatt, hogy amerikai és tanult.

Szerintem ez látszik a teszt fejlesztése során kb. 100 év alatt.

Gery87 2023.04.10. 09:43:04

"Az IQ-tesztek nem intelligenciát mérnek,"

Mészárosné Várkonyi Andrea "mérhetetlenül magas" eredménye óta tudjuk biztosan hogy ez így van:)

megamovieboy · http://europeanphalanx.blog.hu/ 2023.04.10. 12:32:05

Na igen. Mondom hogyan 20 éve járt az okos vidéki lány Pesten. El lett mondva neki, hova hogyan kell menni. Ment az 1-es metróval, a hármas metróval, aztán egyszer csak felhívott. Menne a kettes metróval, de nem jó a szerelvény színe... :D

2023.04.10. 18:05:36

@ZorróAszter: " majdnem mindenki legyőz. "
Itt is ez a helyzet,

vasútihíd 2023.04.10. 20:26:35

az intelligencia része az is ha tudja a tesztet végző hogy mi a szokás tehát ilyen értelemben a társadalmi intelligenciát méri jól az iq teszt. persze vannak az olyanok mint te aki tudja mi az elvárás de nem ért vele egyet ezért kilóg az intelligensek sorából is

ZorróAszter 2023.04.10. 21:07:43

@zavaleta:

"Itt is ez a helyzet,"

Az ön vágyvezérelt önámítása szerint.

:o)

Boldeone2 2023.04.10. 21:10:43

Különböző típusú IQ tesztek vannak, ennek eredményei is különbözőek. Egyes országokban pl 106,5 körüli az átlagos IQ, mondjuk lehet inkább mediánt kellene mondani ( egy Gauss- görbével lehet szemléltetni) jó nagy a globális szórás...
Az alacsony átlagos IQ országokban ez 50 alatti...
Magyarország meglepő helyen: 18.

Nekem elég rossz véleményem van a globális, átlagos IQ- ról...Alacsony sajnos...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.11. 08:28:37

@Boldeone2: a globális IQ csökkenés az angol nyelv elterjedésének köszönhető.

Boldeone2 2023.04.11. 10:48:21

@Deak Tamas: Vannak akik azt mondják, hogy az IQ már csökken, globálisan. Nem tudom, mert szerintem a régi világról nincsenek sem átfogó, sem adekvát információk

Ami biztos: a tudáskészlet növekszik, a netről pedig óriási információ zúdul ez emberekre. Sokan ezt már nem tudják értelmezni, így mások lebutítják nekik, politikai vagy más célokból

Régebben ez úgy ment, hogy az embernek meg kellett dolgozni érte, tehát több könyvet is elolvasott, vagy elment a könyvtárba, esetleg oda is utazott személyesen. Vagyis a tudást munkával\gondolkodással szerezte meg, amely növelte az intelligenciát
A többi ember meg elfogadta ezen tudósok vagy " tudósok" állításait. Régebben voltak polihisztorok is, ma ez már szinte elveszett dolog. Pl. Hamvas Béla még a szanszkrit és az ógörög nyelvet is bírta valamennyire

Ma elég az angol, amivel egy egységesülő globális tudáskészlet alakul ki. Így lehet a legrövidebb idő alatt egyfajta integratív tudásra szert tenni

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.11. 10:52:46

@Boldeone2:

A gond az, hogy a műszaki lehetőségek növekedése éppenhogy a tudás csökkenését eredményezi.

Egy sor nagyszerű eszközt marhaságokra használnak az emberek.

Tapi2021 2023.04.11. 11:52:06

Egyetértek. Az IQ teszt nem intelligenciát, tehát értelmességet mér, csak feladatmegoldó RUTINT!

Ráadásul semmiben nem mások ezek a feladatok, mint egy matek feladat. Ha tudod, HOGYAN KELL megcsinálni, már pikk-pakkra megy. (Ahogy írod: "rejtvényfejtő" rutin.)

Miközben a való életben, egy kritikus szituációban, lehet, hogy fogalmad nincs arról, mit kéne tenned, a nálad lévő eszközökkel hogyan tudnád megoldani a feladatodat. (Pl. hogyan dugj össze egy kör keresztmetszetű csövet egy négyzetes másik elemmel? Időre, különben meghalsz. Stb. Lásd: Apolló 13! Mert ehhez kell az intelligencia!)

Ráadásul a teszteket is egy másik ember találja ki. Tehát olyan feladat, amit Ő JÓL TUD. Róla többet árul el, mint arról, akik megoldja. A megoldó meg lehet, hogy MÁSBAN SOKKAL JOBB és értelmesebb!
De nem ő ír feladatokat mások tesztelésére...

Tapi2021 2023.04.11. 12:03:06

@Boldeone2: "Nekem elég rossz véleményem van a globális, átlagos IQ- ról...Alacsony sajnos..."

Ezek csak adott helyen és adott/azonos környezetben érnek valamit. (Mint egy iskolai dolgozat. Ahol nagyjából azonos feltételekkel indul minden tanuló, hogy jó tesztet írjon.)

Minden más ködszurkálás.
Ahogy mondani szokták: attól függ az eredmény, ki írja a kérdéseket és ki értékeli, ki számolja a pontokat.

Mert aki írjam az a MAGA tudása szerint írja, azt kéri számon MÁSOKTÓL, amiket ő tud.
De miért kéne másoknak ugyanazt tudni, ugyanabban jónak lenni???
Nem kell.

Egy európai/nyugati, a sok évtizedes masszív oktatás után, egy európaiak által írt teszten jól szerepelhet, egy bushman meg nagyon rosszul.
Aztán az európait kiviszik Afrikába, semmi nélkül és a feladat, hogy életben maradjon a szavannán. Szerezzen ételt, védje meg magát a ragadozóktól..., stb.
Ott ki lesz az intelligensebb, akik ÉRT ehhez? Ő vagy a bushman?

A PISA teszteket is a PISA teszteket írók országaiban tudják a legjobban megoldani.

Tapi2021 2023.04.11. 12:08:59

@Deak Tamas: Meg annak, hogy akik mérnek, azok a maguk aktuális tudásához mérnek másokat. Valójában SZUBJEKTÍV (és nagyon európai vagy amerikai/nyugati) szempontok és feladatok szerint. (Miközben egy villanykörte kicserélése lehet, hogy meghaladná a MENSA bajnokok intelligenciáját!)

Tapi2021 2023.04.11. 12:18:45

@Boldeone2: "Vagyis a tudást munkával\gondolkodással szerezte meg, amely növelte az intelligenciát"

Itt a jó kérdés az, hogy mi az intelligencia vagyis az értelmesség?
És mi a viszonya a tudással, mint "mennyiséggel"?
Aki többet tud valamiről az egyben intelligensebb is? Az információk növelése értelmesebbé is tesz?

Kapcsolat biztosan van tudás és értelmesség között, de bizonyosan nem egyenesen arányos.

Szerintem az intelligencia inkább a tudás ALKALMAZÁSÁT jelenti. Mégpedig a kreatív alkalmazását. Amikor pl. egy szakember a tanult dolgot képes egy másik területen is használni, amikor szükséges. Avagy "feltalálni magát" váratlan szituációkban és megoldani adott helyzeteket.

Ugyanígy minden más ember is.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.04.11. 12:18:54

Sajnos ebben nem értünk egyet. Már száz éve mérik, több tízmilliós, ha nem százmilliós népességen. És igen, rejtvényfejtésnek TŰNIK, de mégis rohadtul korrelál az IQ az ember keresetével, várható élettartamával, hogy mennyire válik el, hogy börtönbe kerül-e stb. Lehet utálni, de nem elismerni olyan, mint mikor Gallilei bírálói nem néztek bele a távcsőbe, mert ők azt jobban tudják, oszt kész. Le vannak szarva a százmilliós vizsgálatok, több ezer, egymástól független kutató munkája, mert ÉN tudom az igazságot. Ez szűklátókörűség.

megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/2023/01/31/alapos_osszefoglalo_az_iq-rol

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.04.11. 12:22:50

@Tapi2021: " Ha tudod, HOGYAN KELL megcsinálni, már pikk-pakkra megy"

Nem.

Ezt is vizsgálták már. Ha sokszor gyakorlatozol, akkor 2-3 ponttal magasabb lesz az IQ-teszted eredménye, de nem lesz sosem 150. Nem megy pikk-pakkra. És azt is vizsgálták, hogy pár év múlva újratesztelték őket, és visszaesett az IQ-juk. Azaz nem lett magasabb az IQ-juk, hanem csak megtanulták kitölteni a tesztet, ami egy idő után elfelejtődött. Ugyanis az IQ-t nem lehet fejleszteni. Pontosabban JELENLEG nem ismerünk rá módszert. Csak örökölni lehet. Pont emiatt csökken most a világ IQ-szontje, mert a rosszabb IQ-júak szaporodnak jelenleg jobban. Pár száz éve még nem így volt, bár ez fluktuál véleményem szerint.

Tapi2021 2023.04.11. 12:24:02

@Boldeone2: A gondolkodás biztosan növeli az intelligenciát. Ebben egyetértünk.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.04.11. 12:26:36

@Tapi2021: "A gondolkodás biztosan növeli az intelligenciát."

Sajnos nem lehet az intelligenciát, pontosabban az IQ-t növelni. Ez nem kérdés, totálisan leellenőrzött dolog. Sem az oktatás, sem a gyakorlatozás nem segít.

Tapi2021 2023.04.11. 12:28:33

@fofilozofus: "Ugyanis az IQ-t nem lehet fejleszteni. Pontosabban JELENLEG nem ismerünk rá módszert. Csak örökölni lehet. "

Ez bizonyosan nem igaz.
Miközben minden ember más és vannak "velünk született" különbségek, mások a készségeink és erősségeink, más a környezetünk és így a szocializációnk is, addig az értelem, az értelmesség, tehát az intelligencia, tanulással, és mindenekelőtt GONDOLKODÁSSAL (és a tudás ALKALMAZÁSÁVAL) növelhető.

Tapi2021 2023.04.11. 12:30:07

@fofilozofus: "Ez nem kérdés, totálisan leellenőrzött dolog."

Ez VÉLEMÉNY, nem tény!

Ráadásul nem kicsit rasszista és elitista is.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.04.11. 12:31:08

@Tapi2021:

"Aztán az európait kiviszik Afrikába, semmi nélkül és a feladat, hogy életben maradjon a szavannán. Szerezzen ételt, védje meg magát a ragadozóktól..., stb.
Ott ki lesz az intelligensebb, akik ÉRT ehhez? Ő vagy a bushman?"

Az IQ pont ezt jelenti, hogy hogyan tudod a nehéz feladatokat megoldani. Vélhetően a szavannán az ott lakó lesz előnyben, mert az ősei által felhalmozott tudás a rendelkezésére áll. Azonban ha eltelik egy hosszabb időszak, akkor a nagyobb IQ-jú lesz előnyben, mert a másik nem tudja olyan ütemben fejleszteni a tudását, mint ő.

"A PISA teszteket is a PISA teszteket írók országaiban tudják a legjobban megoldani. "

Ebben teljesen igazad van, de a PISA teszt pont nem olyan, mint az IQ-teszt.

Tapi2021 2023.04.11. 12:35:37

@fofilozofus: "Azonban ha eltelik egy hosszabb időszak, akkor a nagyobb IQ-jú lesz előnyben"

Igen. Az pedig, hogy ki az értelmesebb, attól függ, kinek jobban tréningezett az elméje! Tehát attól, ki, mennyire szokott rá az elméje használatára és a gondolkodásra. Problémák megoldására. Ami annál jobban megy, minél több tudással párosul.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.04.11. 12:38:00

@Tapi2021:
"Ez VÉLEMÉNY, nem tény!

Ne haragudj, de pont az a vélemény, amit te mondasz. Olvasd el a könyvet, amit a blogomban ajánlottam, és ott megnézheted az a tömérdek vizsgálatot, ami alátámasztja, amit én állítottam. Szeretném, ha te mutatnál olyan kutatásokat, amelyek a te véleményedet alátámasztják. Mert addig csak vélemény.

"Ráadásul nem kicsit rasszista és elitista is. "

Igazad van, tényleg az, nekem sem tetszik. De mi a fenét csináljak, ha ezt hozták ki a vizsgálatok?????? Mondjam azt, hogy hibás a világ, ÉN gondolom jól? Vagy a másik lehetőség, hogy elfogadom a világot olyannak, amilyen. Szerintem utóbbi a bölcsebb dolog.

Tapi2021 2023.04.11. 12:53:00

@fofilozofus: Az árja vizsgálatok is kihozták, hogy az árják felsőbbrendűek! Sok könyv szólt erről is, meg korábban arról, hogy a négerek (indiánok, más afrikai vagy ázsiai bennszülöttek...) csak éppen, hogy emberek, rendkívül buták és unintelligensek (ergo: el lehet őket nyomni, állati sorban lehet őket tartani vagy kiirtani!)...!!!!

Inkább GONDOLKOZZ erről!
Az növeli az intelligenciát! :-)

Tapi2021 2023.04.11. 13:03:40

@fofilozofus: Magad is produkálod ugyanazt a felsőbbrendű gondolkodást:

"Csak örökölni lehet. Pont emiatt csökken most a világ IQ-szontje, mert a rosszabb IQ-júak szaporodnak jelenleg jobban."

Az ilyenekkel ideologizálják meg az ilyen "alsóbbrendűek" elnyomását, jogkorlátozását, esetleg kiirtását. Hiszen jogos, ha korlátozzák az ilyenek szaporodását...

Pontosan ezt a gondolkodást képviselték a legdurvább elnyomó diktatúrák is. Sőt, még olyan hírességek is, mint Bernard Show. Aki szerint, ha nem tudod megindokolni, mi a hasznod, kiirtható vagy. És ezt ő is a szegényekre és az alacsony szocializációjúakra értette, hiszen nyilván buták és unintelligensek, ha szegények és nyomorognak... Stb.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2023.04.11. 13:31:33

@Tapi2021: Mivel mindenről született már könyv meg az ellenkezőjéről is, ilyen alapon akkor semmit sem szabad elhinni. De ez rossz megoldás. Azt kell megnézni, hogy az egyes vizsgálatok publikálóinak van-e valamilyen érdekük a témában. Nyilván a náciknak meg a gyarmattartóknak voltak ilyen érdekeik. Ezzel szemben ezeknek a vizsgálatoknak a kutatói nem politikusok megrendelésére készítik ezeket, ráadásul egymástól függetlenül rohadt sokan mondják ugyanazt. Itt a több különböző forrás az, ami alátámasztja, hogy ezek hitelesek.
De nem muszáj a világot jól megismerni, hihetsz abban, amiben szeretnél. Ha nem autóvezetésnél gondolod azt, hogy a falon át lehet hajtani. akkor semmi baj nem lesz belőle- Én azért megpróbálok maradni a tényeknél.

Még egyszer mondom, hogy nekem sem tetszik az, amit erről olvastam, de vagyok annyira felnőtt és rugalmas, hogy belássam, hogy nem a világ működik "hibásan", hanem én.

Azért én a helyedben elolvasnám ezt a könyvet, és utána alkotnék csak ítéletet.

Boldeone2 2023.04.11. 19:34:49

@fofilozofus: Ugyanis az IQ-t nem lehet fejleszteni. Pontosabban JELENLEG nem ismerünk rá módszert. Csak örökölni lehet. "

Dehogynem lehet. Pont az a le lényege az oktatásnak: növelni a szellemi fittséget, adaptálni az embert a társadalmi- környezeti kihívásokra.
Az IQ nem eleve nem egy fix mérőszám, változik az élet során. Maga a mérési metodológia is változik
Éppen ahogy a fizikai adottságok esetében: van egy genetikai adottság, pl van aki öröklötten jó vádlival rendelkezik, van aki nem
De szívós munkával ki lehet fejleszteni bárkinek egy jó vádlit
Olyan is van, hogy valaki jó genetikai adottságokkal leépíti magát
Az ugyanúgy működik, mint a test többi része...

MEDVE1978 2023.04.11. 21:57:50

@ZorróAszter: Néha unalmamban sakkozom a neten, de csak gépekkel, nem emberekkel. Szórakozásnak nem túl jó, mert jelentős energia kell hozzá, hogy jobb legyél. Ahogy én látom semennyire nem különbözik mondjuk egy bonyolultabb taktikai játék megtanulásától. Egyszer 5-6 óra hosszat tanultam meg egy eléggé bonyolult, ámde nagyon ígéretes stratégiai játékot (hiba volt, mert kiderült, hogy sokkal szarabb, mint amilyennek mutatta magát). A sakk hasonlóan tanulható, meg lehet tanulni az ezerféle starthelyzetet, milyen bábukombinációkra mit válaszolsz. Egy idő után már azt tanulod, hogy látsz mondjuk 4-5-10 lépéssel előbbre és rááll az agyad. Na eddig én nem mentem el, kielégít, hogy néha gondolkodom és megverem a botot.

Anno egy interjúban hallottam, hogy egy számítógéppel játszott partiban a gép 16 lépéses stratégiát dolgozott ki az egyik helyzetből, hogy megverje így Magnus Carlsen ötszörös világbajnokot, de az észrevette és nem ment bele a csapdába...

MEDVE1978 2023.04.11. 22:14:26

Az IQ ugye problémamegoldási képességet hívatna elvileg mérni. Ez egy eléggé heterogén dolog. A posztban ugye vannak geometriai szimbólumok. Én már láttam ilyet, de mondjuk lehet, hogy Kunta Kinte Kenyában kevésbé. Engem az európai típusú rendszer készített fel, gyerekkoromtól kezdve a matek órákon folyamatosan láttam ilyen ábrákat, így ismertek nekem. Kunta Kintének nem, de lehet, hogy ő meg éppen 70 éves autóalkatrészekből rak össze egy legószerűen egy működőképes autót és kitalál mondjuk egy olyan áthidaló megoldást mint, hogy az ékszíjat lehet a nadrágszíjjal is helyettesíteni rövid távra.

Az IQ tesztek ezért is korlátosak, sem időben, sem térben nem homogének, állandóak a problémák. Sokat mondják, hogy az IQ csökken már egy ideje, ami nagyon valószínű, hogy csak abból adódik, hogy a problémák változtak meg, az emberek meg adaptálódtak. Az ember ledobja azokat a "képességeket / képzettségeket / affinitást", amire nincs szüksége és azokat fejleszti, amire van. Az éppen kialakult homo sapiens valószínűleg boszorkányosan ügyesen mászott még fára és tudott hangyát csalogatni botra, aztán megenni és oroszlán elől menekülni. Ma már kevésbé vagyunk erre specializálva.

alöksz róz 2023.04.12. 06:48:48

@MEDVE1978: "Engem az európai típusú rendszer készített fel, gyerekkoromtól kezdve a matek órákon folyamatosan láttam ilyen ábrákat, így ismertek nekem" - a kínaik ezért szerepelnek jól az iq-teszteken, olyan az írásuk

ZorróAszter 2023.04.12. 07:17:09

@MEDVE1978:

Lehet hogy én is jobb sakkozó lennék, de valamiért ezek nem érdekelnek annyira hogy több időt szánjak rá. Lehet hogy egész életemben nem játszottam még 100 partit sem de nem számoltam. A verekedős sakk az tetszett pár parti erejéig, de aztán azt is megúntam.
Speciel az verekedős sakkban legyőztem párszor a gépet, de az nagyon kezdetleges volt.

Azt hiszem, az nem tetszik a sakkban, Rubik-kockában és a többi hasonló játékban, hogy túlságosan absztrakt, túlságosan távol van az élettől.

Tehát például sokkal jobban érdekelne, hogy miért keletkezett ugyanannyi proton és elektron, ha nem csak neutronbomlás következtében jöttek létre hanem külön-külön is.

Ez meg úgy látszik senki mást nem érdekel.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.12. 08:24:50

@Tapi2021: pontosan, ahogy a PISA teszt is jórészt indoeurópai nyelvi környezetben értelmezhető dolgokat mér.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.12. 08:31:02

@Tapi2021: ez egyáltalán nem biztos. Magyarországnak két legalább ötnyelvű vidéke volt (Kárpátalja, magyar-ruszin-román-jiddis/német-szlovák, illetve a Temesvidék, magyar-román-német-szerb-bolgár-cseh) , a soknyelviség gondolkodást igényel, de nem látható ebből fakadó intelligencianövekedés. A Temesvidéki átlagon felüli tehetséges emberek száma valószínűleg a genetikának meg az éghajlatnak köszönhető.

Serény Vélemény 2023.04.12. 08:35:52

@Deak Tamas: Kedvenc példám a pisa-tesztre Izrael. Ott az egy főre jutó felsofokú végzettségek száma kb 2,5 vagy 2,4 vagy ilyesmi, de a pisa teszten mögöttünk vannak, a magyar értelmiség meg folyamatosan picsog, hogy a magyar tanulók milyen rosszak.

És ugyanakkor a pisa rangsorban pont olyan országok vezetnek, ahol nagyon-nagyon durva versengésen alapuló poroszos iskolarendszer van.

assets.4cdn.hu/kraken/7O4n5ZgwYytS7GFfs.png

qubit.hu/2019/12/03/friss-pisa-eredmenyek-a-magyar-iskolarendszer-teljesitmenye-stagnal-a-diakok-szegregacioja-viszont-egyre-no

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.12. 08:51:08

@Serény Vélemény: a Kína tökéletes példa. Kevesen tudják, hogy a "kínai nyelv" - lévén egyszótagú, tonális, nagyon primitív grammatikájú nyelv - kölcsönösen nehezen érthető, tehát a mandarin, sanghaji, pekingi stb. dialektusok nem értik egymást, sokszor ők is írásban kommunikálnak*. Ahhoz, hogy legalább az írásbeli kommunikáció zavartalan legyen, kommunista párthatározat írja elő azt az 1500 képjelet, amit a sajtó használhat. Így persze, hogy baromi jól olvasnak a kínai diákok, ha egyszer limitált technikailag a dolog.

* = wangfolyo.blogspot.com/2017/11/palackposta.html

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.12. 08:53:47

@Boldeone2: de van adekvát információ, a régi könyvek formájában.
Nem értem amúgy miért csodálkozol a magyarok 18. helyén, a magyar nyelv a magyarázat. (Mondjuk természetesen értem miért csodálkozol, a büdöslábú fogatlan töröttszemüveges fideszszavazók miatt.)

Boldeone2 2023.04.12. 09:29:33

@Deak Tamas: A magyar oktatási rendszer nagyon gyenge. Van persze egy szűk keresztmetszet, az elitoktatás - Eötvös, Fazekas, Radnóti és pár vidéki gimnázium- ahonnan kikerül az elit. A többi - az átlag - viszont gyenge
Ezért a relatíve magas helyezés nagyon meglepő
A könyvek drágák, a könyvtár nem divat a " Z" generációnál

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2023.04.12. 09:31:58

@Boldeone2:

Kellene 15-20 év liberális kormányzás, s akkor a magyar diákok szintje lezuhanna a nyugati szintre.

vasútihíd 2023.04.12. 15:08:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: szerencsére ennek semmi esélye és a viághírű itthoni oktatás fogja átvenni és mi szintünkre hozni a nyugatiakat a liberális világ bukása után

ZorróAszter 2023.04.12. 15:49:53

@Deak Tamas:

1500 szónál több ismerete mondjuk az angol nyelvű újságcikkek szöveghez sem kell. Ez a helyzet milyen párt határozatára állt elő?

És mi van mondjuk a kínai gimnáziumi irodalmi szöveggyűjteményekkel? Ott hogy tartják be a párthatározatot?

alöksz róz 2023.04.12. 16:27:24

@ZorróAszter: nem 1500 szót jelent szerintem

vasútihíd 2023.04.12. 16:46:13

@Deak Tamas: a kínai kommunista párt 2013-ban adott ki egy rendeletet amely szerint az állami sajtó csak a kínai karakterek egyszerűsített változatait használhatja ez a karakterkészlet 3500-4000 jelből áll és ezek közül csak a leggyakrabban használtakat engedélyezik azonban a rendelet nem határoz meg pontosan 1500 jel használatát az állami sajtóban. az erről szóló információk valószínűleg félreértésből adódnak amely a kínai karakterek tanulására és oktatására specializálódott oldalakon terjedt el. a kínai népköztársaság oktatási minisztériuma által hivatalosan elfogadott karakterkészlet a kínai nyelvvizsga hivatalos honlapján megtalálható ahol az összes elfogadott karakter és szókapcsolat le van írva. a legmagasabb szintű hsk 6-os vizsgához tartozó karakterek listája mintegy 5000 kínai szimbólumot tartalmaz

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.14. 16:07:38

@Boldeone2: abszolút nem gyenge, a számtalan tanulmányi versenyen elért kiváló eredmények ezt bizonyítják.
Az, hogy mondjuk Gyöngyöspatán például a vascső a pedagógus munkájának fontos befolyásoló eszköze, nem az oktatási rendszer hbája.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.14. 16:09:53

@vasútihíd: én tanártól hallottam, de 2013 előtt jóval.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.14. 16:12:04

@ZorróAszter: jelekről van szó, írásjelekről. Ha ennyire izgalmas a téma, nézze a referrált blogot, írjon az írójának. Mindenképp előnyös lesz, mert akkor kevésbé fog ellenőrizetlen dolgokat a világba szórni, lesz hivatkozása.

vasútihíd 2023.04.14. 16:12:35

@Deak Tamas: ha tanártól hallottad akkor bizonyára igaz volt

ZorróAszter 2023.04.15. 08:51:10

@Deak Tamas:

Furcsák ezek a maga forrásai. Például itt ez a "Yünnan tartomány" . Ilyen hibát még én se követnék el pedig én nem vagyok értelmiségi.

Most forduljak hozzá és hívjam fel rá a figyemét azzal hogy Ön tanácsolta?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.17. 08:47:39

@ZorróAszter: tegye, így van, hivatkozhat rám is. Csinálja csak.

ZorróAszter 2023.04.17. 11:51:46

@Deak Tamas:

Maga is tudja hogy nem tenném.

Azért is mondja így. Kizárt hogy azt akarná hogy megbántsam a barátját.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.19. 08:28:59

@ZorróAszter: tegye már meg, na. Nem kell tekintettel lennie a barátságunkra, legalább kiderül, hogy mennyit bír el.
Amúgy a hivatkozott blog szerzőjének van egyfajta szerény fordítói munkássága.

www.antikvarium.hu/szerzo/sajo-tamas-fo-1201

Ön ugyan nem értelmiségi, de hihetetlen nagy tudása van, hiszen a Yünnan ordító hibáját észrevette, gondolom, így tud valami legalább ekkora reprezentatív listát összeállítani, amikor a sötétben bolygó lelkeket hasonló módon rávezette a fényes ösvényre.
Az én forrásaim különben azért furcsák Önnek mert a valóságot tartalmazzák ami csikorgóan fülsértő lehet egy Tenochitlán megkötözött kopjásainak magyar bádogvárosokba tett 22 ezer forintos útjának zajdimenziójában.

ZorróAszter 2023.04.19. 09:32:54

@Deak Tamas:

Remélem, a barátja a hivatalos műfordításaiban nem követ el ilyen durva hibákat, hogy kevert egyedi átírásokat hagy a szövegben. A Yünnan ugyanis a pinjin és a magyaros átírás keverése. Vagy - most esett csak le - maga szerint jó?

De szerintem mindenkinek szabad tévedni.

Ön azonban nem téved hanem tudatosan csúsztat.

Például amikor azt mondta, hogy a Kopjásokat csak Berkesi András találta ki.

És továbbra is fenntartom: miért kellene nekem mindenre forrást adni, amikor maguk minden forrás nélkül kamuznak, csúsztatnak, kamu forrásokat adnak meg.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.19. 09:44:27

@ZorróAszter: mert Ön álílt áltényeket. Mi legalább kamuforrásokat adnunk, Ön erre se képes. Ismert képekről beszél a bádogvárosok kapcsán, stbstbstbstb, nem akarom újra terhelni a marhaságaival ezt a bejegyzést, teszi Ön úgyis szünet nélkül mindezt.
Legyen jó Gréczy Zsolt, értékelje most ezt is győzelemnek.

ZorróAszter 2023.04.19. 10:36:53

@Deak Tamas:

Jó, akkor egy próba hogy mindenki láthassa, hogy ki kicsoda:

Kezdjük a legegyszerűbbel:

Adjon forrást arra az állítására, miszerint Kopjások nem léteztek, és csak Berkesi András találta ki őket.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.19. 10:43:53

@ZorróAszter: adjon forrást Ön arra az állítására, hogy léteztek !

ZorróAszter 2023.04.19. 13:28:09

@Deak Tamas:

Nem fogom rendszeresíteni hogy maguk forrás nélkül kamuznak tudva hogy amit írnak, nem igaz, de én adjak forrásokat minden állításomhoz.

De akkor a cél érdekében most kivételt teszek:

epa.oszk.hu/00000/00018/00022/pdf/hk4.pdf

És akkor most lássuk az ön forrását arra, hogy csak Berkesi András találta ki a Kopjásokat és valójában nem léteztek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.21. 08:28:59

@ZorróAszter: az Ön forrása a bizonyíték. Kopjásokról szó sincs benne, csak Kopjás mozgalomról, az is úgy, hogy csak Zákó állítja hogy létezik. Ott van világosan az Ön forrásában, az igaz, hogy magyar nyelven, ami lehet Önnek probléma. Az MHBK létezését senki sem tagadta.
Arra a deliráns hülyeségre pedig, amit Ön írt, hogy ez a Kopjások vagy akármilyen mozgalmak hogyan vettek részt az 1956. okóberi sajnálatos eseményekben valóban vannak források, például a rendkívül nagy hitelességű Fehér könyv Nagy Imre és társai ellenforradalmi összeesküvése című remek, amely már a végén olyan stílusban delirál daják fejvadászokról 56 kapcsán mint Ön a kopjásokról.

www.antikvarium.hu/konyv/nagy-imre-es-buntarsai-ellenforradalmi-osszeeskuvese-10718-0
adt.arcanum.com/hu/view/BMEKonyvek_TarsadalomtudomanyiKonyvtar_3530008/?pg=0&layout=s

Ha gondok lennének a magyarral, a kötet értékes gondolatkincsei idegen nyelven is elérhetőek:

antikva.hu/magyar-tortenelem/rolul-fortelor-contrarevolutionare-in-evenimentele-din-ungar

ZorróAszter 2023.04.21. 14:19:27

@Deak Tamas:

"az Ön forrása a bizonyíték. Kopjásokról szó sincs benne, csak Kopjás mozgalomról"

Mint már annyiszor, most se igaz amit mond:

Zsitnyányi Ildikó hatból kétszer is használja a "Kopjás" illetve "Kopjások" kifejezést anélkül hogy hozzátenné a "mozgalom" szót.

Maga már megint csak arra számít, hogy az esetleges olvasó úgyis lusta, hogy megnyissa a
epa.oszk.hu/00000/00018/00022/pdf/hk4.pdf
fájlt és rákeressen a Kopjás szóra.

Mint ahogy a forrásai megint kamuk. Szó sincs bennük arról, hogy a Kopjások nem léteztek, és csak Berkesi András találta ki őket, ami az Ön állítása volt.

Ezt ismét bebukta mint azokat az állításait, mint hogy
- A munkanélküliek nem havi 22800 forintot kapnak
- A FIDESZ eredetileg nem Demokratikus Szocialista Ifjúsági Szövettség lett volna
- Hogy nem élnek a hajléktalanok az erdőkben

Bárki rákereshet a google-lal a "Demokratikus Szocialista Ifjúsági Szövettség" vagy a "hajléktalanok erdő" keresőszavakra.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2023.04.21. 15:37:26

@ZorróAszter: a Kopjások szó a linkben egyszer fordul elő te barom, a kopjás is csak hatszor, az egész cikk amúgy az MHBK-ról szól. Az egész kopjásos témád egy lábjegyzetet kapott, az is a messze földön híresen hiteles BM Történeti Hivatal egy db jelentésére hivatkozik, az meg Zákó jelentéseire.
A Sólyom a sasfészekben című film is erre a sztorira épül, még a szereplőket is fel lehet ismerni, (Zákó, Korponay, Gömbös Ernő stb.) de a filmben sem hangzik el egyetlenegyszer ez a szó.
Az 56-os kopjásos dolgokra, amiről meg itt deliráltál, még csak érintőleges utalás sincs.
Na, mész a szűrőbe. Így legalább gréczyzhetsz azon, hogy nem válaszolok majd neked.

ZorróAszter 2023.04.21. 19:51:13

@Deak Tamas:

Ön hazudik. Az ön állítása az volt, hogy Kopjások nem léteztek, őket csak Berkesi András találta ki.

A forrás egyértelműen bizonyítja, hogy léteztek. És hogy használják rájuk a "Kopjás" szót is, nem csak a "Kopjás-mozgalom" kifejezést.

Azonkívül a google dobja a találatokat az "MHBK Kopjások" keresőszavakra.

Így bárki meggyőződhet róla, hogy ön nem csupán téved, hanem gátlástalan hazudozó.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása