magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Szabad iskolaválasztás

A kérdés persze érdekes. De itt az érdekesség az, hogy ez eredetileg egy ballib szent tabu volt.

A 90-es évek egyik ballib alapkövetelések egyike volt, hogy legyen szabad iskolaválasztás mind aktív, mind passzív módon. Mert milyen rossz volt a Kádár-rendszer egyenlősítő, elnyomó rendszere az iskolakörzetekkel.

A dolog engem személyesen is érintett. 1973-1980 között az V. kerületben jártam iskolába, a Szent István téri iskolába (az iskola jelenleg is létezik, azonos néven - Szent István Általános Iskola, bár az én időmben hivatalosan "I. István Általános Iskola" volt, a "szent" nem volt elfogadott név akkor -, de pár utcányira onnan, a Szemere utcában, mert az eredeti épületet visszakapta a katolikus egyház 15-20 éve). Viszont én nem az iskola körzetében laktam, hanem onnan majdnem 10 km-re, Zuglóban. S minden egyes alkalommal meg lett említve, hogy én nem oda "tartozom", szóval ha rossz leszek, ki leszek rúgva.

Egyébként itt érdekes a műsorban: szinte minden szereplő elmondja, miért hülyeség megszüntetni a szabad iskolaválasztást. Alapvetően azért, mert akinek van rá lehetősége, az úgyis megszegi a szabályt.

Amire kiváncsi lennék, mikor fogják Gulyásék elővenni a másik két ballib oktatási tabut: a tanári szabadságot és a tankönyvszabadságot. Az istenített Finnországban ugyanis nemcsak szabad iskolaválasztás, de tanári és tankönyvi szabadság sincs. Miért? Mert ez a 2 ugyanúgy rontja az egyenlőséget, mint az iskolaszabadság. Ha a tanár eltérhet az állami tantervtől, akkor mindenképpen lesznek "jobb" és "rosszabb" tanárok, akik jobb és rosszabb könyveket fognak használni.

Személyesen engem az egész sose érintett egyébként sehogy. Mindig rossz tanuló voltam, gyakorlatilag nem tanultam semmit az iskoláimban. Utáltam az iskoláimat, a tanáraimat is, a legtöbb iskolatársamat is. Most nem tudom mi van, de a Kádár-kori átlagos pedagógus hisztis középkorú nő volt, aki gyűlöli saját magát és a világot, s mindezt a gyerekeken bosszulja meg.

Hét évet töltöttem el a magyar közoktatási rendszerben diákként (1973-1980, I.-VII. osztály). Ez alatt a legjobb, amit láttam, az a laza típusú tanárnő, aki persze szintén nem tanít semmit, de legalább nem terrorizálja a gyerekeket.

Olyan mély nyomot hagyott ez bennem, hogy amikor 2000-ben meghívtak mint régi diákot a volt iskolám 130 éves évforulójára - ekkor még a régi épületben működött az iskola -, s el is mentem oda pár volt osztálytársammal, hirtelen megéreztem ismét azt az elnyomó gyerekterror érzést, mintha megint kisdiák lennék.

Komolyan állítom: minden amit tudok és ami bennem személyiségformáló lett annak 99 %-át az iskolán kívül szereztem meg.

Egyébként a finn modell megvalósíthatatlan máshol, ahhoz rendkívül homogén ország kell. Ha nőni fog a harmadikvilágbeli migránsok aránya Finnországban, akkor ott se fog működni pár éven belül.

95 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4518368767

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.02. 12:52:13

A hatodik bekezdésben levő kérdésre a válasz igen, annyival kiegészítve, hogy mostmár aktívan politizálnak is, panaszkodnak, pampognak és csodálkoznak, hogy minden átlagtanítványuk maximális karrierje a közmunkázás a folyóparton.
Most volt az érettségi találkozónk, az osztálytársaimból pár ma már iskolavezető, a végefelé már viszketett a tenyerem, amikor a sok pampogást hallottam, mért nem tud ő tanítani. (de valami márkásabb nyugati kocsival beállni igen.)

Madarász Henrik 2024.04.02. 12:54:41

Különben ez a eredeti liberalizmus egyik jó ötlete. A mostani marxista alapú liberalizmus egy teljes agyrém, ami a többségi népesség ellen irányul. Persze ez is az USA-ből jött ahol egy iskolába kényszerítették a szegény fehéreket és a feketéket, persze akik kitalálták azoknak a kölykei magániskolába járnak. A szociológusok hazugságaival szemben nem a többség emeli fel a kisebbséget, hanem a kisebbség teszi pokollá az iskolába járást a többségi gyerekeknek, akik tanulni sem tudni tudnak semmit ilyen helyen az állandó órai balhék miatt.

Serény Vélemény 2024.04.02. 14:36:26

A fordítva való lovon ülés alapesete.

Nem a társadalom egészének fontos az, hogy a gyerekei nevelve, oktatva, képezve legyenek. Ez mindig egy szűkebb réteg, mint a teljes társadalom.
(Példa: amikor a gyerekeim oviba mentek, nagyon szépen, kulturáltan tudtak késsel-villával enni. Az oviban aztán ezt a képességüket tönkrezúzták néhány pillanat alatt. Miért?
1) az óvónéniket egyáltalán nem érdekelte, hogy a gyerekből ne proli legyen,
2) a többséget sem érdekelte, hogy a gyerekei kulturáltan étkezzenek, lehet hogy azért, mert ők is kanállal eszik a rántotthúst. )

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.02. 14:46:24

@Serény Vélemény: nemzetnevelés. Megintcsak.
Dehát nálunk legalább 75 éve a kontraszelektált párthűség alapján nevelték a pedagógusokat, nem alkalmasság alapján. Csak arcra végig kell nézni egy gimnázimi tablósorozatot mondjuk 1930-1990 között, már érthető lesz.
Ma pedig már a kényelem a fő szempont, nem a vesződés a kölekkel, mindezt persze emelt bérért.
Most hallottam középosztálybeli párocskát gyerekeket nevelni az étteremben, az "elvisz a rendőr"-től kezdve a "ha azt megiszod, fájni fog a hasad és én nem viszlek orvoshoz"-ig minden volt. Viszketett mindkét tenyerem.
Ja, és ezt az anyuka produkálta egyedül, apuka ült és vigyorgott mint egyszeri Magyar Pétyer az eredményváróban június 9-én.

Serény Vélemény 2024.04.02. 14:47:01

@Madarász Henrik: "A szociológusok hazugságaival szemben nem a többség emeli fel a kisebbséget, hanem a kisebbség teszi pokollá az iskolába járást a többségi gyerekeknek,..."

másképpen fogalmazva: I. Korintus levél:15:33 Ne tévelyegjetek. Jó erkölcsöt megrontanak gonosz társaságok.

Egyébként meg, az usában állítólag úgy van, hogy a ház vásárlásakor eleve belekalkulálják 1) a morgage-et, 2) a helyi adót 3) a helyi iskola színvonalát.

Magyarországon meg a középosztály és attól fölfelé ott jelentkezik be - akár a haverjához, vagy rokonához - lakcímre, ahonnan az általa a gyermeke számára elképzelt optimális iskola körzetes. És kb ennyi.

Gery87 2024.04.02. 15:37:23

@Madarász Henrik:

Nincs azzal baj ha a kisebbséget felemelsé céllal a többséggel járatják iskolába, egy közösségbe.
A kulcs az arányokban van!

3 cigánygyerek már tönkre tesz egy 20-30 fős osztályt, ha csak 1 van akkor kussol mert "egyedül van" nincs rossz szocializáció és nem viszik egymást rosszba.

Négereknél ugyanez.

"A mostani marxista alapú liberalizmus egy teljes agyrém, ami a többségi népesség ellen irányul. "

Nem marxista, ne beszéljünk már hülyeségeket!

Gery87 2024.04.02. 15:42:11

@Deak Tamas:

"nemzetnevelés. Megintcsak."

megin tcsak neveljed a kelést a hátadon buzi azt.

"Csak arcra végig kell nézni egy gimnázimi tablósorozatot mondjuk 1930-1990 között, már érthető lesz."

Szociáldarwinista is lettél köcsög?

"Most hallottam középosztálybeli párocskát gyerekeket nevelni az étteremben, az "elvisz a rendőr"-től kezdve a "ha azt megiszod, fájni fog a hasad és én nem viszlek orvoshoz"-ig minden volt. Viszketett mindkét tenyerem."

Neked mindig valami bajod van ha emberek közé kell menni, szerintem maradj otthon mindenki jól jár nyuggerkém.
Főleg ha állandóan másokat akarsz erővel "nevelni" te bunkó.

GyMasa 2024.04.02. 19:49:21

@Deak Tamas:
Nekem is van pár pedagógus a családban, és ők tudnak mág hajmeresztő dolgokat mondani.
Természetesen egyikük sem tudja jobban részletezni, hogy mik azok az "EL-VI-SEL-HE-TET-LEN" körülmények az oktatásban, amitől ennyire ki vannak borulva.
Ezen felül kb 10-ből egy olyan van, aki felmondott és elment a versenyszférába dolgozni.
És, mindegyik elégedett.
(legalábbis nem olyan kielégületlennek tűnő személy, mint előtte)

GyMasa 2024.04.02. 19:53:54

Amúgy, ezt a szabad tankönyv és tananyag választást én is egy mételynek tartom.
Pont az biztosítja az esélyegyenlőséget, ha legalább ugyanabból a könyvből ugyanazt a tananyagot tanulja meg MIDNENKI az országban.
Pl. én felvétei tárgyakból teljesen tiltanám a szabad választást, a maradékban meg akár lehetne is ebből valami.
Még akkor is, ha ugyanazt tanulják, egy óriási előnnyel indul valaki, aki egy jobb minőségű oktatást biztosító, elit iskolában végez.
És, igazából a szabad iskolaválasztás meg pont ezt problémát mélyíti.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.02. 19:54:55

@GyMasa: itt ugye az a gond, amit nem érnek fel ésszel: ha szart ad ki az iskola, azt szart fog termelni az életben is.
Klebelsberg visszaemlékezéseiben ugyanezt mondja, mondjuk az ő idejében egy pedagógus sokkal hazafiasabb és áldozatkészebb volt, ott a problémát az iskolakerülő butaparaszt és proli jelentette. Még pénzbüntetés után sem járatták a gyerekeiket iskolába.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.02. 19:58:58

@GyMasa: tökéletesen igaz, hiszen például pont a liberális Eötvös-népiskolai törvény volt az egyik legnagyobb akadálya a fejlődésünknek és oka az ország bukásának. Az összes nemzetiségi iskolában erre hivatkozva ment az állam- és magyarellenes izgatás, szigorúan a szabadság jegyében.
Próbáld meg Párkányban tanárként Trefortot pozitív színben feltüntetni, már mehetsz is segédmunkásnak.

Gery87 2024.04.02. 20:09:52

@Deak Tamas:

Mikor fogod már fel agyonképzett vén hülye fasz, hogy etnikai tömböket NEM lehet amúgy sem asszimilálni?

Sehol nem sikerült te idióta.

Se a cári Oroszországban se a Német Birodalomban a lengyeleket, se Ausztriában az ukránokat...

Mit gondolsz miért csak a sváb, tót stb szórvány falu meg a város (német, zsidó) nemzetisége asszimilálódott?
Azért te észlény bazmeg mert több tízezer Km2-nyi tömböket nem fog pár szórvány falu meg kiküldött hivatalnok és tanár asszimilálni.

Te retardált.
De rinyáljál még ezen 100 évig...

GyMasa 2024.04.02. 20:52:45

@Deak Tamas:
Szerintem az a baj, hogy a pedagógusszakmának pöppet más elképzelése van arról, hogy mit kellene nyújtaniuk a nép felé, mint a józanul gondolkodó népnek.
Pl. én teljesen kiakadtam, amikor a 2.-os fiam osztályfőnöke eljött családlátogatásra, és halál komolyan azt várta tőlem, hogy mind a 3 gyerekemmel, este, a saját, sokszor 10+ órás munkaidőm után leülök, mind a 3-mal 1,5-1,5 órát tanulni a nap végén...
Azaz, hazaérek este 7-kor, és még 4,5 órát "tanulok" én, a gyerekeimmel...
Pedig, ugye az ő feladata lenne a korrepetálás, azalatt a kb 8 óra alatt, amikor a gyerek ott van az iskolában.
Ezen felül a legdurvább, amit hallottam az az volt, amikor az egyik pedagógus rokonom kifakadt, miszerint "nehogymár a buzi Orbán bevezessen bármiféle SZÁMONKÉRÉST a munkámmal kapcsolatban!!!"
Akkor eléggé kiakadtam, mert nekem, a versenyszférában bizony féléves-éves céljaim vannak, amit kökeményen számon is kérnek rajtam, mert én nem azért kapom a fizetésem, mert "már 12 éve itt dolgozom", hanem azért, mert ki van elém tűzve egy cél, amit el kell érnem...
Ráadásul, ez azért is roppant kellemetlen, mert pont azt a céljukat rombolja porig a tanároknak, amivel én is teljesen egyetértek, miszerint ki kell írtani a tanári szakmából az oda nem illő, tehetségtelen, alkalmatlan selejtet, hiszen azok a legnagyobb kerékkötői a "minőségi oktatásnak"!
Ennek pontosan az a legjobb módja, ha beteszünk valamiféle, az oktatás minőségét jelző visszacsatolást!
Ha csak egyszerűen megemeljük a tanárok fizetését a 3x-osára, akkor amit elérünk, az kb. az lesz, hogy még szarabb is lesz az oktatás, mint eddig, de legalább jó drágán!!!
(Mert, ne legyenek kétségeink, a visszaáramlást a tanári szakmába ilyen feltételekkel messze az alkalmaztlan, arrogáns selejt fogja kitenni... (aki még majd kérkedni is fog vele, hogy ő mekkora nagy ász, mert tanár...)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.02. 21:28:52

@GyMasa: sajnos, pontos összefoglaló. Nem egyedi mindez.

ZorróAszter 2024.04.03. 08:00:00

Egy fehérniggergyarmat összeszerelőországban nem kell jó oktatás.

Sőt minél rosszabb annál jobb.

Különben nem nyerhetünk a bérversenyben az etiópokkal meg a bangladesi szövőnőkkel szemben.

Az egyházi és libernyák elitiskolák meg remek hazaáruló seggnyalókat képeznek a gyarmattartóink számára, akik mindenre készek a saját népükkel szemben.

Így épül-szépül Orbanisztán.

ZorróAszter 2024.04.03. 08:04:21

" Viszont én nem az iskola körzetében laktam, hanem onnan majdnem 10 km-re, Zuglóban."

Miért oda íratták be?

Egyébként én se szerettem az iskoláimat. Tök nyomasztóak voltak ezek a kaszárnyaszerű régi csupasz téglaburkolatú épületek is. Tisztára mint a Petőfi Laktanya épületei.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.03. 08:36:59

@ZorróAszter:

A mi épületünk szuper volt. A II. vh. előtt valami apácarend volt ott. Gyönyörű klasszicista éptmény: www.youtube.com/watch?v=wi-R6iYaP3k

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.03. 08:41:00

@ZorróAszter:

A mi épületünk szuper volt. A II. vh. előtt valami apácarend volt ott. Gyönyörű klasszicista éptmény: https: // maps. app. goo. gl / JE8SFVBsda7feEpTA

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.03. 08:49:05

@ZorróAszter:

Bangladesben egy helyi középvezető is kevesebbet keres, mint egy magyar segédmunkás.

Ott egy varrónő 80 dollár/hó körül keres, s ha valaki karriert épít, akkor eljuthat a 250-ig.

Azaz ilyen verseny eleve nincs.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.03. 08:50:43

@ZorróAszter:

"Miért oda íratták be?"

Szülők a közelben dolgoztak. Anyám 400 méterre, ugyanptt, ahol később az SZDSZ központja lett. Apám meg 30 méterre, az MKB központi székházában.

GyMasa 2024.04.03. 11:56:28

@ZorróAszter:
"Egy fehérniggergyarmat összeszerelőországban nem kell jó oktatás."
Ismét leírom, mert úgy látom, eddig nem figyeltél:
Magyarország kurvára nem csak egy összeszerelő ország!
Az autóiparban óriási K+F kapacitás van jelen!
Mindegyik Tier 1 fejlesztőnek van hazai fejlesztőközpontja, a Boschnak pl. a violág legnagyobb fejlesztőközpontja van Budapesten, a Gyömrői úton, ami egyre nagyobb lesz.
Azaz, jól képzett mérnökök tízezrei vannak alkalmazva a K+F területen.
(csak a Boschnak van valmai 15000 alkalmazottja Magyarországon)
Sőt, azokban a gyárakban, ahol a te elgondolásod szerint csak 4 elemis droidok csavaroznak, is mérnökök százai ügyelnek rá, hogy azok a droidok csavarozhassanak.

"Sőt minél rosszabb annál jobb."
A kiindulási feltevésed is helytelen így a konklúziód is az.

"Különben nem nyerhetünk a bérversenyben az etiópokkal meg a bangladesi szövőnőkkel szemben."
Nemcsak a bár a fontos, hanem az infrastruktúra, a kommunikációs képesség és a szakértelem!
Ugyanis, még az általad annyira lenézett "összeszereléshez" is kell alapos tudás, és egy kialakult réteg, akik képesek az adott munkakört nulla, vagy ahhoz közeli (át)kézyéssel, önállóan végezni!
Magyarországon az elmúlt bő 20 évben kialakult ez a réteg, és pontosan ez az, ami miatt jönnek ide az OEM-ek.

"Az egyházi és libernyák elitiskolák meg remek hazaáruló seggnyalókat képeznek a gyarmattartóink számára, akik mindenre készek a saját népükkel szemben."
Szerintem nem az iskolán múlik ez, hanem a "Hozott" körülményeken.
Nem minden elitisolában végzett ember lesz elvtelen hazaáruló..

"Így épül-szépül Orbanisztán. "
Ismét: a tusatlanságod fals következtetést eredményez...

GyMasa 2024.04.03. 11:59:06

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:
Meg még nincs:
- Rendes villamosenergia ellátás (elég nehéz úgy termelni, ha ingadozik, meg kimarad az áram rendszeresen
- Rendes víz- és csatornarendszer
- Rendes utak/vasút
- Szakképzett munkaerő

Ezen kívül, távol vannak a célpiactól, ott még szemtelenebb a korrupció....

Tapi2021 2024.04.03. 12:01:07

@ZorróAszter: A te idődben meg masszív konteóhívőket képeztek...

Tapi2021 2024.04.03. 12:05:22

@GyMasa: "Nem minden elitisolában végzett ember lesz elvtelen hazaáruló.."

De néhányan igen, sőt úgy, hogy PONTOSAN TUDJA IS, hogy azzal amiket csinál - feljelentget, uszít KÜLFÖLDÖN! - azzal SÚLYOS KÁROKAT OKOZ az országnak és minden magyarnak!

De LESZARJA. Donáth Annácska is!:

"Donáth Anna szerint

Varga Judit állításai nagyon súlyos bűncselekményekről szólnak, amiket a kormányzat és az ügyészség prominens szereplői követhettek el. Egy ilyen helyzetre csak egy független vizsgálat lehet a megnyugtató válasz. Ezért kezdeményezem az Európai Parlamentnél, hogy vizsgálják ki a Magyar Péter által kiszivárogtatott hangfelvételben elhangzottakat, különös tekintettel a magyar igazságszolgáltatás függetlenségére.

A politikus arra számít, hogy két következménnyel nagyon gyorsan számolhatnak: „Az uniós szinten elindult jogállami eljárások ilyen körülmények között nem tudnak megnyugtató módon lezárulni, és ez nemcsak a Magyarországnak járó uniós forrásokat veszélyezteti, hanem az ország EU-tagságát is megkérdőjelezheti. Abban az országban, ahol ilyen nyíltan tapossák meg a jogszabályokat, követnek el bűncselekményeket kormányzati szereplők, tisztességes vállalkozások nem fognak befektetést hozni, és a tisztességes magyar és külföldi tulajdonú vállalkozások elkezdik keresni a menekülés lehetőségét. Nem pusztán erkölcsi összeomlást látunk, hanem gazdasági összeomlás is fenyeget.”"

alöksz róz 2024.04.03. 12:12:51

@GyMasa: "Mindegyik Tier 1 fejlesztőnek van hazai fejlesztőközpontja, a Boschnak pl. a violág legnagyobb fejlesztőközpontja van Budapesten, a Gyömrői úton, ami egyre nagyobb lesz.
Azaz, jól képzett mérnökök tízezrei vannak alkalmazva a K+F területen.
(csak a Boschnak van valmai 15000 alkalmazottja Magyarországon)
Sőt, azokban a gyárakban, ahol a te elgondolásod szerint csak 4 elemis droidok csavaroznak, is mérnökök százai ügyelnek rá, hogy azok a droidok csavarozhassanak." - egy gyenge technikusi munkát el is végeznek...

GyMasa 2024.04.03. 12:33:31

@Tapi2021:
Igen, igaz!
Ennek ellenére, szánalmas kis pöcs mindegyik.

ZorróAszter 2024.04.03. 19:38:54

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Ott egy varrónő 80 dollár/hó körül keres, s ha valaki karriert épít, akkor eljuthat a 250-ig.
Azaz ilyen verseny eleve nincs."

De azért jó úton haladunk efelé.

ZorróAszter 2024.04.03. 19:43:29

@GyMasa:

"Ismét leírom, mert úgy látom, eddig nem figyeltél:"

Muhahaha!!! Miért, kire kellene odafigyelnem?

"Az autóiparban óriási K+F kapacitás van jelen!"

Az autóipar már jóideje nem csúcstechnológia. Azért is viszik ki a gyarmatokra. Mint a cipőgyártást meg a farmernadrág gyártást.

ZorróAszter 2024.04.03. 19:46:28

@Tapi2021:

"A te idődben meg masszív konteóhívőket képeztek..."

Hol és kiket?

És ilyen konteokat?

Maguk akkor szoktak konteoról sipitozni, amikor képtelenek észérveket felhozni.

ZorróAszter 2024.04.03. 19:52:50

@Tapi2021:

"De néhányan igen, sőt úgy, hogy PONTOSAN TUDJA IS, hogy azzal amiket csinál - feljelentget, uszít KÜLFÖLDÖN! - azzal SÚLYOS KÁROKAT OKOZ az országnak és minden magyarnak!"

Ugyanezt személy szerint Orbán is megtette, amikor Gyurcsányékat feldobták hogy trükköztek az önrésszel, és hogy az EU ne fizesse ki az autópálya építés EU-s részét.

Ha nem fizették volna ki, az a pénz őrökre elveszett volna Magyarország számára.

Tehát most hazaárulózta le maga is Orbánt. Nagyon helyesen. :o)

Wildhunt 2024.04.03. 20:21:16

@alöksz róz: egy gyenge technikusi munkát el is végeznek...

Ez pont nem igaz. Gyere és próbáld ki.

alöksz róz 2024.04.04. 09:12:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Azaz ilyen verseny eleve nincs." - volt már olyan magyar cég, amelyik hazahozta a gyártást kínából (ha jól emlékszem békés megyébe), mondván olcsóbb a magyar munkaerő

alöksz róz 2024.04.04. 09:13:47

@Wildhunt: nézz szét, rengeteg ilyen állás van, a boschnál is.

GyMasa 2024.04.04. 09:19:25

@ZorróAszter:
Te nagyon el vagy tévedve.

GyMasa 2024.04.04. 09:21:58

@ZorróAszter:
AZért hozzák Magyarországra a K+F-et, mert egy magyar mérnök jobban képzett, szorgalmasabb és - jelenleg még - kevesebbet kér, mint egy német.
18 éve vagyok ebben a szakmában, és végig multinacionális környezetben dolgoztam (Német, Ausztrál, kínak, japán, USA, indiai) szóval, van rálátásom a különféle nemzetek képességeire, és a magyarok igenis jól megállják a helyüket!

GyMasa 2024.04.04. 09:22:57

@ZorróAszter:
Már bocs, de pont a woke-fasiszta oldal az, ahol MINDEN ellenérvet a "jaja, meg a laposföld, meg a chemtrail" dumával ráznak le.

GyMasa 2024.04.04. 09:25:00

@Deak Tamas:
Köszi! Jó kis összefoglaló!
Akkor az ellenzék zöme skizofrén?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.04. 09:44:17

@GyMasa: majd ennek nemsoká már vége lesz. A Z generáció gondoskodik róla.
Emlékszem, fiatalon én is mennyire rühelltem, amikor ok nélkül oltottak minket - de minket ok nélkül oltottak ...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.04. 09:45:17

@GyMasa: hátha az ott leírt dolgokra úgy reagálnak, ahogy az összefoglaló írja, akkor naná :) de én más apropóból ajánlottam ezt a kis törvényszéki orvostant ;)

alöksz róz 2024.04.04. 10:44:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: valóban nem. de nem a munkaerő olcsóságával kéne elkezdeni versenyezni.
ez egy az egybe a 90-es évek ballib programja. ez volt a nyíltan kijelentett céljuk: az olcsó munkaerő országa, a nemzetközi nagytőke maximális kiszolgálásával.
a fidesz meg valóra váltja a ballib álmot.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.04. 11:10:12

@alöksz róz:

Ez a múlté.

Az egész régiónkban azonos nagyjából a bérszint.

Ma a verseny nem a bérekkel van, hanem a tőkekedvezményekkel és adókkal.

ZorróAszter 2024.04.04. 11:51:12

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Akkor miért sokszorosan magasabbak a magyar bérek?"

Azt írtam hogy itt tartunk? Nem. Azt írtam, hogy "efelé".

ZorróAszter 2024.04.04. 11:52:56

@GyMasa:

"Te nagyon el vagy tévedve."

Nagyon megerőlteti az agyát amikor ilyen hatásos érveket sikerül összehoznia?

:o)

ZorróAszter 2024.04.04. 11:54:55

@GyMasa:

"Már bocs, de pont a woke-fasiszta oldal az, ahol MINDEN ellenérvet a "jaja, meg a laposföld, meg a chemtrail" dumával ráznak le."

Meg ilyeneket, hogy "woke-fasiszta" és a többi.

ZorróAszter 2024.04.04. 12:01:43

@GyMasa:

"multinacionális környezetben dolgoztam (Német, Ausztrál, kínak, japán, USA, indiai)"

Én japánt, németet és franciákat pár-pár hónapig közelről.

Ausztrált, kínait és indiait messziről.

Amerikaiakat távmunkaszerűen.

Multinál dolgozó magyarokat meg általában és jó rég óta. Persze én főleg villamosmérnököket, informatikusokat.

ZorróAszter 2024.04.04. 12:04:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Nagyon nem. Nem tartunk arrafelé semmilyen szempontból."

Jó hallani hogy bizonygatja.

:o)

GyMasa 2024.04.04. 19:33:14

@ZorróAszter:
Nem kellett magam megerőltetni. Utána levezettem neked, hogy miért vagy eltévedve.

GyMasa 2024.04.04. 19:34:05

@ZorróAszter:
Igen, lehet, hoyg te nem ezt tapasztalod, de én igen.
Persze, tudom, hogy az én, saját tapasztalataim fel sem érnek a tieiddel szemben...

GyMasa 2024.04.04. 19:35:06

@ZorróAszter:
Értem.
Jó neked!
Ezek szerint, hagyon hasonló környezetben mi tudunk teljesen más konklúziót levonnunk...

Gery87 2024.04.04. 20:08:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Az egész régiónkban azonos nagyjából a bérszint."

Ez is mutatja hogy a NER sikertelen, értelmetlen.
De legalább bunkók, megosztották és gyűlölettel árasztották el a közéletet és sikerült egy elit maffiát milliárdossá tenni.
Rohadtul megérte..

Wildhunt 2024.04.04. 22:12:03

@alöksz róz:. Mint minden ország minden cégénél. És?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 07:12:50

@Gery87:

Megérte. A másik út bizonyítottan rossz, ki lett próbálva 1990-2010 között.

alöksz róz 2024.04.05. 11:14:31

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "A másik út bizonyítottan rossz, ki lett próbálva 1990-2010 között." - és mégis azt erőltetik most is.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 11:15:34

@alöksz róz:

Láthatóan nem sikeresek ebben, hiszen a magyar bérszint csak nem megy le harmadikvilágbeli szintre.

alöksz róz 2024.04.05. 11:24:55

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: de nem is kell h a harmadik világ szintjén legyen. tény h a szomszéd országokéhoz képest lefelé araszol.
és hordják be a sok vendégmunkást a béreket leverni.
a magyar dolgozókat meg kirúgják a fideszes cégek. még annyit se nyer rajta a kisember azon h a helyi illetőségű maffia kezébe játsszák át a hazai cégeket, hogy legalább magyarokat dolgoztassanak.

alöksz róz 2024.04.05. 11:28:35

állítás: orbánt azért támadják, mert xyz.
bizonyítás: ha nem lenne xyz, orbánt nem támadnák.

nem hiányzik innen véletlenül valami? :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 11:32:03

@alöksz róz:

Ez nem igaz. Nincs releváns eltérés a bérszintben a régióban.

alöksz róz 2024.04.05. 11:40:37

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: érzékelhető különbség és ami fontosabb, nekünk kedvezőtlen tendencia biztosan van.

Gery87 2024.04.05. 21:26:38

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A "másik út" most bizonyítja a régió többi országában hogy semmivel nem szarabb NER nélkül élni!
Nincsenek eredményei a kisember számára.
Azt hogy fanatikus jobbosok pusztán érzelmileg bevonódva örülnek hogy nem a ballibek vannak hatalmon, hát kit érdekel, ez nem foci.

Gery87 2024.04.05. 21:28:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

De sikeresen mászik lefelé az uniós lista végére.

Gery87 2024.04.05. 21:39:21

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ezzel megint csak a NER-t nem sikerült alátámasztanod:)
Ha nincs jelentős eltérés, akkor mi a franc volt ez az elmúlt 13 év, ezek szerint mégiscsak totál felesleges volt és még el is loptak mindent!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.06. 10:20:47

@Gery87:

Ha az az út jobb, akkor miért nem látjuk ezt számaikban? Miért van az egész régió közel azonos szinten?

alöksz róz 2024.04.06. 11:01:51

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: "Mert az ellentétes modell bizonyította alkalmatlanságát." - hát csak épp most nem az ellentétes modell ellentétét csinálják

alöksz róz 2024.04.06. 11:06:04

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: nézd meg a tendenciákat. nálunk romlik a helyzet a többiekhez képest.
akármennyit hazudozik a ksh, látszik h rábaszunk.

alöksz róz 2024.04.06. 11:11:59

@alöksz róz: "nálunk romlik a helyzet a többiekhez képest." - még talán szlovákia a kivétel. de mi pont ugyanazt a gazdaságpolitikát csináljuk, mint a szlovákok, csak pár évvel lemaradva. (kivéve a latinamerikai típusi gazdasági maffia bevezetését, abban sokkal előrébb járunk.)

az eredménye csak rosszabb lehet, amennyi pénzt kilopott a fidesz...
meg ami magyar cégekbe belopkodta behazudta bezsarolta magát, annak is láthatod az eredményeit, pl az inflációban, amit nem kis részben a fideszes tolvajok mohósága, kapzsisága hajtott...

hát köszönjük szépen, hogy bulgáriából kibicelve kibaszol velünk.

alöksz róz 2024.04.06. 11:17:14

@alöksz róz: a másik meg a gymasa.

kitántorog a fidesz kormány idején(!!!), amikor állítása szerint gazdasági csoda, bérnövekedés, egykulcsos adó, minden is van.
és aztán még van olyan pofátlan, hogy nekiáll köpködni ha valaki szerint nem is olyan jó itt és el kell innen húzni ha boldogulni akar valaki. de persze eszébe nem jutna hazajönni a német szarból a magyar jóba :D

azt se értem, mi az anyjáér nem lépett ki a komfortzónájából és ment a lidlibe milliós fizetésér boltvezetőnek kitántorgás helyett.

alöksz róz 2024.04.06. 11:18:28

@alöksz róz: és mellé még összevissza hazudozik is...

Gery87 2024.04.06. 11:18:39

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A NER is bizonyította alkalmatlanságát.
Azon kívül hogy 2010-ben kaptunk a fejünk fölé egy még arrogánsabb, még bunkóbb, még többet lopó seggfejeket, nem változott semmi érdemben.

Gery87 2024.04.06. 11:23:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Nem azt mondtam hogy az sokkal jobb, hanem azt hogy a NER a pofázásával ellentétben nem eredményesebb mint ők, cserébe viszont többet lopnak, lejáratnak minket és rosszabbul fogunk élni mint ahogy azért lehetne.
Tehát a maffia szervezett lopásának, ahogy te mondanád "nemzeti tőkés osztály" építésnek semmi haszna!

Gery87 2024.04.06. 11:26:54

@alöksz róz:

Birca meg egy "sorosista libernyák buzifertőss atlantista" országban él, ahelyett hogy hazajönne ide Nerniába, ahol védve van ezektől:)

Gery1987 2024.04.06. 15:46:43

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

cserébe viszont többet lopnak, lejáratnak minket és rosszabbul fogunk élni mint ahogy azért lehetne.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.06. 18:05:43

@Gery1987:

Szerintem meg jobban kormányoznak, mint ahogy a ballibek kormányoznának.

Gery1987 2024.04.06. 19:45:24

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Szerintem meg semmivel nem jobb a helyzet, csak nagyobb az arcuk.

ZorróAszter 2024.04.07. 07:52:52

@GyMasa:

"Értem.
Jó neked!
Ezek szerint, hagyon hasonló környezetben mi tudunk teljesen más konklúziót levonnunk..."

Nem nagyon, ugyanis és nem tagadtam, hogy van helyes irány és csúcstechnológia, hanem hogy az irány általában rossz.

Rossz az oktatás, az alacsony és rossz képzettségű emberek futószalagon való előállítása, rossz a beszállító és összeszerelőország mint döntően jellemző megoldás.

Ehelyett kellene pénz fektetni a mérnökképzésbe és a természettudományokba, és a lehető legmagasabb színvonalú iparba. Nyilván nem a kvantumszámítógép gyártásba mert az itt sci-fi, de nem is a gyarmatokra kidobott iparba, mint amilyen az autóipar vagy akkumlátor. És a hírek szerint még az akkumlátorgyártásban se csúcsközeli, hanem a már inkább kifutóba.

Nekem is volt kollégám, aki lebecsülte a vele azonos beosztású pl. német villamosmérnököt. Neki is azt mondtam annak idején, amikor szóba hozta, hogy az a német a helyén van. Ha jobb lenne, akkor már mást, fontosabbat csinálna. Csak nálunk van olyan, hogy valaki szemlátomást sokkal többre lenne képes, mégis a tökét vakarja egy kényelmes helyen. És még észre se veszik.

GyMasa 2024.04.16. 17:22:46

@ZorróAszter:
"Rossz az oktatás, az alacsony és rossz képzettségű emberek futószalagon való előállítása, rossz a beszállító és összeszerelőország mint döntően jellemző megoldás."
Igen, csakhogy, ahogy már többszür le is írtam neked, ez Magyarországon egyszerűen nem igaz!
NEM vagyunk összeszerelő ország, hanem üriási, K+F kapacitás van az országban.

"Ehelyett kellene pénz fektetni a mérnökképzésbe és a természettudományokba, és a lehető legmagasabb színvonalú iparba."
Ez igaz, de ezzel meg a nyugati világot megfertőző woke-propaganda erős térnyerése a probléma.
A természettudományok nehezen érthetőek, kell az alap képesség, hogy az ember alaposan (kellő mélyéségben) megértse azokat.
Ezzel szemben ott vannak a mindneféle, haszontalan, de a név mellett jól mutató, Master diplomát, meg PhD fokozatot, töredéknyi erőbefektetéssel biztosító CEU jellegű, alibi egyetemek.
AZért érthető, hogy egy nem túlságosan műszaki szemléletű egyén inkább kamuzik a szakdolgozatában, meg a PhD dolgozatában, számonkérhetetlen sületlenségeket, minthogy mondjuk 10x annyi időt fordítson megérteni olyan, felsőbb szintű matematikát, fizikát meg kémiát, amit mondjuk 99,99% eséllyel soha nem fog az egész élete során használni.

" Nyilván nem a kvantumszámítógép gyártásba mert az itt sci-fi,"
Kurvára nem Sci-fi!
És, szerintem meg pont azzal lehetne foglalkozni, mert annak (is) van jövője, és nem igányel túl specifikus szerszámokat a kutatása.

" de nem is a gyarmatokra kidobott iparba, mint amilyen az autóipar vagy akkumlátor."
AZ lehet, hogy SZERINTED ez a helyzet, viszont van egy nagy különbség a kvantumszámítógép meg az "autóipar meg az akkumuláátorgyéártás" között!
Az autóipar, meg az akkumulátorgyártás, azok ma is létező, stabil és jól jövedelmező iparágak, amik után világszerte kapkodnak a kormányok!
Tökre érdekes, hogy ezek a CATL akkumulátorgyárak, Európa nindegyik másik országában szívesen látott befektetések, csak éppen a magyar ellenzék okádik ellenük...

"
És a hírek szerint még az akkumlátorgyártásban se csúcsközeli, hanem a már inkább kifutóba."
Nem, amit itthon fognak gyártani, az az, amit az IPAR MEG FOG VENNI.
Úgy hívják, hogy "kiforrott, stabil technológia". Ez kell ahhoz, hogy tudjál olyan autókat gyártani, amik:
- Megbízhatóak (nem gyulladnak ki lépten nyomon)
- Tartósak (nem kell 8 milliós akkupakkot cserélni 2 évenként
- Olcsóak ("csak" 8 millió egy akkupakk és nem 23 millió)
EZek a gyérak ahhoz kellenek, hogy biztosítsanak egy stabi gazdasági alapot ahhoz, hogy ide lehessen vonzani, vagy ad abszurdum országon belül megalapítani, később olyan technológiai ALAPKUTATÁSOKAT, amik nem holnal, hanem 50-100 év múlva jutnak csak el abba a fázisba, hogy iparosítani lehessen a gyártásukat.

"Nekem is volt kollégám, aki lebecsülte a vele azonos beosztású pl. német villamosmérnököt."
Akkor, kezdem azt hinni, hoyg te látsz valamit rosszul...

" Neki is azt mondtam annak idején, amikor szóba hozta, hogy az a német a helyén van. Ha jobb lenne, akkor már mást, fontosabbat csinálna. Csak nálunk van olyan, hogy valaki szemlátomást sokkal többre lenne képes, mégis a tökét vakarja egy kényelmes helyen. És még észre se veszik. "
Oh, látom, neked nincs sok tapasztalatod a németek munkamoráljával kapcsolatban!
(Mármint, olyan IGAZI kapcsolat, amikor van időd évekig megfigyelni, "munka közben" az illetőt!)
Amit én láttam az az, hogy a németek képesek egy teljes napot eltölteni egy olyan feladattal, amit én rendszerint 1-2 óra alatt megcsinálok.
És, ez nekem egy 15+ éves tapasztalatom...
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása