magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Zsidókeresztények nem léteznek

A karácsonyi és a húsvéti időszak egyik idegesítő liberális szokása egész nap "zsidókereszténységről" beszélni.

Miközben ez nem létezik. A zsidókereszténység ugyanis eretnekség, mégpedig mind keresztény, mind zsidó szemszögből.

Keresztény szemszögből a dolog nyilvánvaló. Az egyik legkorábbi eretnekség az az álláspont volt, már az I. században, hogy elfogadjuk Jézust mint a messiást, de maradunk zsidók, s a megnyílás a világ felé azt jelenti: mindenki zsidóvá lehet immár Jézus elfogadásával. Már az apostoli zsinat (50) előtt elszakadtak, s ebionita néven lettek ismertek (a héber אֶבְיוֹנִים‎ ebióním szegények szóból), később az Arab-félszigetre vándoroltak és a VII. századig léteztek.

Keresztény szemszögből tehát a zsidókereszténység idegen vallás, egyfajta sajátos reformált judaizmus, mely Jézus szerepét abban látja, hogy ő a legnagyobb próféta az eddigi próféták sorában, így a hívő feladata Jézus morális üzenetének követése. De hiányoznak az alapvető keresztény tanítások náluk: Jézus nem Isten, nem szűznemzés eredménye, nem támadt fel, nincs Szentháromság, nem alapított egyházat, s nem lettek hatályon kívüliek a zsidó törvények.

De ugyanez létezik az ellenkező oldalról, a zsidóság részéről is, csak ott ez kései, újprotestáns jelenség a XIX. századból, mely - ellentétben az ebionitákkal - máig létezik. Ez a messianisztikus judaizmus nevű újprotestáns áramlat.

A messianisztikus judaizmus teljes egészében elfogadja az alapvető keresztény elveket, a sajátosság csupán annyi, hogy szerintük a zsidóság kiválasztottsága nem szűnt meg Jézussal, s a zsidókra továbbra is vonatkozik a zsidó törvény.

A judaizmus természetesen idegen vallásnak tekinti a messianisztikus judaizmust, ami teljesen meg is felel a tényeknek, hiszen a messianisztikus judaizmus nem más mint egy zsidók között működő protestáns felekezet, mely zsidó szokásokat hirdet.

Semmi gond azzal, ha valaki zsidó vagy keresztény, a kettő abszurd keverése a baj.

Zsidó szemszögből a kérdés tiszta: aki elfogadja Jézust vallási értelemben, az nem zsidó és pont, akkor se zsidó, ha ezzel párhuzamosan hirdeti a zsidó törvények továbbélését.

Keresztény szemszögből a kérdés nyilván bonyolultabb, hiszen a kereszténység a zsidóságra épül. Ha kizárjuk a szélsőséges áramlatokat e kérdésben, azaz a már említett ebionitákat és ellentéteiket is, akik teljesen tagadták a judaizmust, a judaizmust egyenesen sátánizmusnak mondták, nem használták egyáltalán az Ószövetséget, azaz a keresztéységet egy teljesen új, zsidóságtól független vallásnak tekintették - pl. a katarok vallottak hasonló eszméket -, akkor a fősodrú kereszténységre elmondható: mind elismeri a judaizmus és a kereszténység kapcsolatát.

A keresztény teológiában jellemzően többfajta felfogása van a zsidó-keresztény viszonynak. Az alapváltozatok:

  • több szövetség van, azaz van zsidó ó szövetség és keresztény új szövetség, ezek párhuzamosan hatályosak: ez nagyon népszerű újprotestáns körökben, ez áll a legközelebb a messianisztikus judaizmushoz, bár annál jellemzően mérsékeltebb, pl. szinte sose hirdeti minden zsidó törvény hatályosságát,
  • egy szövetség van: ennek két fő verziója van:
    • "új szövetség" - a zsidó szövetség el lett törölve, az új szövetség felváltotta, a régi szövetség természetesen pozitív volt, csak már vége van, nincs miért követni,
    • "egy szövetség" - az új szövetség egyszerűen folytatása az eredetinek, azaz kiszélesítés és módosítás zajlott.

Nyugaton az "új szövetség" verzió volt mindig a fő értelmezés, mind a katolicizmusban, mind a hagyományos protestantizmusban. Persze a hangsúly tehető sok helyre, így ez a tanítás se egységes. Ma, elsősorban politikai okokból, azaz hogy ne lehessen párhuzamot vonni a Hitler által preferált antiszemita "pozitív kereszténységgel", mely az "új szövetség" egészen szélsőséges verzióját hirdette, jellemzően enyhébb "új szövetség" verzió van divatban, néha már egészen elmenve az "egy szövetség" tanig - lásd II. János Pál, aki amikor ellátogatott a római zsinagógába, a zsidó hívekhez "idősebb testvéreink" szavakkal fordult.

Mint ez mindig szokott lenni, keleten a kérdés nem létezett, nem is vitáztak róla. A kérdésre, hogy "maguk milyen szövetségisták?", a válasz az szokott lenni, hogy ez egy nyugati terminológiai kérdés, mely nálunk nem releváns.

A gyakorlatban persze elmondható, az ortodoxia természetesen egyetlen szövetséget vall, a több szövetség tanát eretnekségnek tekinti, s legközelebb ahhoz áll, amit a nyugat "egy szövetség" tannak nevez. De persze itt is vannak hangsúlyok, olyan kemény álláspont is lehet, mely már inkább "új szövetség".

Címkék: közélet
24 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr918368117

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2024.04.05. 09:21:37

Vallástörténeti szempontból a kereszténység egyike a számtalan zsidó szektának, ami a többséggel ellentétben kinőtte magát világvallássá.

A diaszpóra és a későbbi zsidó vallás is az eredeti zsidó vallás egy másik szektája ég ha tagadják is.

A többi zsidó szekta túlnyomó többsége nyomtalanul eltűnt, a nevük sem maradt fenn. Kiradírozták őket a történelemből.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.05. 10:07:57

A morál keresztény (kellene legyen), a jog és hagyomány pedig görög-római.
Nyilvánvaló huszadik századi politikai okok miatt létezik a címbeli kifejezés.

Serény Vélemény 2024.04.05. 10:10:20

Ezt helyettesítési teológiának hívják, mert a lényege az, hogy az egyértelműen zsidókra és ráadásul a zsidó államra vonatkozó - és másra nem is vonatkoztatható - próféciákat mégiscsak ráhúzzák az egyházra.

Ennek a következménye például a keresztény egyház és a világi hatalom drasztikus összekeveredése, ami elképesztő szellemi-erkölcsi hanyatlással járt.

Ha a szövetségeket vesszük a Bibliából, akkor a szerintem helyes megközelítés az az, hogy ezek az (Isten részéről kezdeményezett, újonnan kötött) szövetségek folyamatában kiegészítik, kiterjesztik az előző szövetséget.
Pl a Dáviddal kötött szövetséget a Noéval kötött szövetség nem teszi semmissé, hanem kiterjeszti. A Noéval kötött szövetséget nem teszi semmissé az Ábrahámmal kötött szövetség, sem a mózesi szövetség - a helyes bibliaértelmezés szerint ezért a Noéval kötött szövetség a mai napig érvényben van, az teljes egészében hatályos.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 10:13:19

@ZorróAszter:

A mai judaizmus tulajdonképpen válasz a kereszténységre, azzal szemben fogalmazta meg magát.

alöksz róz 2024.04.05. 10:33:50

akkor a hitgyüli micsoda, a zsidók seggének a nyalását hirdeti

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 11:14:25

@alöksz róz:

A Hitgyüli újprotestáns, püködista, fundamentalista, keresztény-cionista.

Tipikus dupla szövetség tanításuk van.

alöksz róz 2024.04.05. 11:18:13

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: zsidókeresztény lesz az. amelyik a zsidó felsőbbrendűséget hirdeti, az zsidó vallás.

kiskisutca 2024.04.05. 13:13:49

"aki elfogadja Jézust vallási értelemben, az nem zsidó és pont"

1. Nem zsidó - nem a judaizmus követője, nem zsidó vallású, a Messiást várja, nem VISSZAvárja

2. Etnikai értelemben lehet zsidó, de talán még kulturálisan is.

kiskisutca 2024.04.05. 13:16:41

@Serény Vélemény:

- Ószövetségi "Isten népe": az etnikai zsidóság és a hozzájuk csatlakozók
- Újszövetségi "Isten népe" : Krisztus követői, az Új Izráel

kiskisutca 2024.04.05. 13:22:32

""egy szövetség" - az új szövetség egyszerűen folytatása az eredetinek, azaz kiszélesítés és módosítás zajlott."

Elterjedt az a leegyszerűsítés, hogy az Ószövetség kemény, kegyetlen, az Újszövetség meg csupa szeretet, elfogadás.

Pedig a bűnbánatról, bűnbocsánatról, újrakezdésről szó van az ÓSZ-ben is, kárhozatról pedig az ÚSZ-ben is!

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.04.05. 17:14:21

Tudtom szerint az iszlám elfogadja prófétának Jézust,d e azt mondja, hogy nem az egyetlen és volt továbbfejlesztése. Ezek alapján azt mondhatjuk akkor, hogy iszlámkeresztény hagyomány. :-))))

De persze ez hazugság. Kb. semmilyen értelemben sincs hasonlóság a kettő között: vallásilag, kulturálisan, politikailag sem.

Kb. ez a helyzet a zsidókereszténységgel is. Ők utálják a kereszténységet, tehát ez nekik nem számít. Az igazai vallásos zsidók biztosan, a többi meg csak undorodik és fél tőle.

A vallástalan keresztények meg (ez azt jelenti, hogy a felmenőik keresztények voltak, de ők már nem) leszarják az egész vitát. Viszont a vallásos keresztényeket ezzel a dumával meg lehet etetni, hiszen az Ószövetségre alapul a vallásuk. Ha csak 5%-uk elhiszi, akkor abból politikai tőkét lehet kovácsolni. Akkor miért ne terjesztenék a zsidók és a kezükben lévő sajtó. A legolcsóbb fegyver a marketing, minden más drágább nála.

_Neville 2024.04.05. 22:22:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Természetesen, hiszen az eredeti ószövetségi Izráel szellemi utóda az Egyház.

_Neville 2024.04.05. 22:25:29

@kiskisutca: ez ugye a szokásos vita: mi a zsidó? Nép vagy vallás? Egy szekuláris zsidó mennyire marad zsidó? És aki keresztény lesz (mármint tényleg, nem névleg)?

ZorróAszter 2024.04.06. 11:21:41

@Deak Tamas:

"A morál keresztény (kellene legyen),"

A gyarmatosító rabló(tömeg)gyilkos illetve százezreket élve elégetős keresztény morál?

Vagy az egymást a lövészárokban bajonettel belező kereszténység morálja?

ZorróAszter 2024.04.06. 11:23:20

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A mai judaizmus tulajdonképpen válasz a kereszténységre, azzal szemben fogalmazta meg magát."

Jó, de erre azt lehetne válaszolni, hogy

A mai kereszténység tulajdonképpen válasz a judaizmusra, azzal szemben fogalmazta meg magát.

ZorróAszter 2024.04.06. 11:27:04

@Serény Vélemény:

"Pl a Dáviddal kötött szövetséget"

Csak az a bibi, hogy Dávid nem Jahvéval kötött szövetséget, hanem Baállal és Éllel.

A Salamoni templom is eredetileg nem Jahvénak épült, hanem Baálnak.

Akkoriban ugyanis még nem voltak zsidók, csak a későbbi zsidók pogány ősei.

Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2024.04.06. 22:41:29

Szerintem elmentél a lényeg mellett.
A zsidó-keresztény kifejezés politikai termék, amit az amerikai zsidó lobbi kezdett el terjeszteni. Nem egyházi hanem marketinges szempontból kell vizsgálni, sikerült újrakeretezni magukat az addig a zsidóságot teljesen elutasító kereszténységet átértelmeztetni úgy hogy minden kereszténynek kutya kötelessége a zsidók szolgálata, mivel ők az Isten kiválasztott népe, és ők írták az ószövetséget, tehát támogassuk bármiben az izraeli lobbit.

alöksz róz 2024.04.06. 22:52:34

@Párduc oroszlán gorilla... Makákó!: európában is volt ilyen, csak nem a kereszténységgel jöttek, hanem az európai kultúrával. hogy az a zsidó kultúrán alapszik.

(csak már arra nem emlékszem melyik része volt a zsidó, a görög művészet és tudomány, a római jog, vagy a germán hűbérrendszer)

ZorróAszter 2024.04.07. 08:45:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"El = Jahve."

Nem. Él sokkal korábbi főisten volt a kánaáni népeknél. Baál apja.

Jahve pedig eredetileg a midiániaiak istene volt, Jah. Ezt őrzi az a mítosz, hogy Mózes elvette az ottani főpap lányát. Ott találkozott az égő csipkebokorral.

A zsidók összegyúrták ezeket és más elemeket. Olyan istenekből, amikhez nem kötödtek vállalhatatlan rítusok.

A homályos magyarázat szerint ezek az igaz egyistenhit maradványai, amik Noé kora óta merültek feledésbe, és meghamisításra ördögök által, de belőlük összerakható az eredeti egyistenhit.

Tapi2021 2024.04.08. 11:04:10

Szerintem, amikor ma a keresztények zsidó-kereszténységről beszélnek (meg idősebb testvérekről), egyszerűen a kontinuitást akarják hangsúlyozni.
Ez nyilván nem egy külön vallás, vagy vallási irányzat.

Kb. úgy értelmezhető, hogy "cseresznye vagyok a cseresznyefáról".

Hiszen az Ószövetség, a zsidóság X ezer éves hite/vallása nélkül a kereszténység sem értelmezhető.

"új szövetség" - a zsidó szövetség el lett törölve, az új szövetség felváltotta, a régi szövetség természetesen pozitív volt, csak már vége van, nincs miért követni,
"egy szövetség" - az új szövetség egyszerűen folytatása az eredetinek, azaz kiszélesítés és módosítás zajlott."

Ez a kettő együtt igaz.

Az "eltörölve" helyett a felülírást mondanám inkább. Ahogy egy programfrissítés felülírja az addig futó programot.

Tapi2021 2024.04.08. 11:09:55

@ZorróAszter: Ha az embert valóban Isten teremtette - kész, tudatos, értelmes emberként, ahogy a Bibliában áll, és ahogy az a természetből racionálisan is igazolható - és valóban együtt éltek kezdetben "Édenben", akkor világos, hogy eredetileg TUDTÁK, hogy egy Isten van, és, hogy ő kicsoda.

A kiűzetés, szétszóratás után szennyeződött ez a tudás, és jöttek létre a különböző fantázia-verziók.

ZorróAszter 2024.04.08. 16:58:12

@Tapi2021:

Igen, én is ezt mondtam. Ezt mondja a teológia.

Csakhogy ennek nincs régészeti, történelmi bizonyítéka. Az első egyistenhit Ehnaton Atonja, aztán ettől függetlenül Zarathustra Ahura Mazdája. Vannak utalások hogy a hinduk egy része Visnut, Brahmat vagy Sívát az egyedül létező istennek tekintette illetve vannak homályos utalások még a görögöknél kb. a zsidó vallás megjelenésével egyidőben.

A Jahvéhoz kötődő egyistenhit a zsidóknál valamikor Salamon kora és a Septuaginta között alakult ki. És Jahve eleinte csupán az istenek egyike, a zsidók istene volt a többi nép illetve vallás istenei között.

Salamon se Jahvénak építette a Templomot hanem Baálnak.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása