A karácsonyi és a húsvéti időszak egyik idegesítő liberális szokása egész nap "zsidókereszténységről" beszélni.
Miközben ez nem létezik. A zsidókereszténység ugyanis eretnekség, mégpedig mind keresztény, mind zsidó szemszögből.
Keresztény szemszögből a dolog nyilvánvaló. Az egyik legkorábbi eretnekség az az álláspont volt, már az I. században, hogy elfogadjuk Jézust mint a messiást, de maradunk zsidók, s a megnyílás a világ felé azt jelenti: mindenki zsidóvá lehet immár Jézus elfogadásával. Már az apostoli zsinat (50) előtt elszakadtak, s ebionita néven lettek ismertek (a héber אֶבְיוֹנִים ebióním szegények szóból), később az Arab-félszigetre vándoroltak és a VII. századig léteztek.
Keresztény szemszögből tehát a zsidókereszténység idegen vallás, egyfajta sajátos reformált judaizmus, mely Jézus szerepét abban látja, hogy ő a legnagyobb próféta az eddigi próféták sorában, így a hívő feladata Jézus morális üzenetének követése. De hiányoznak az alapvető keresztény tanítások náluk: Jézus nem Isten, nem szűznemzés eredménye, nem támadt fel, nincs Szentháromság, nem alapított egyházat, s nem lettek hatályon kívüliek a zsidó törvények.
De ugyanez létezik az ellenkező oldalról, a zsidóság részéről is, csak ott ez kései, újprotestáns jelenség a XIX. századból, mely - ellentétben az ebionitákkal - máig létezik. Ez a messianisztikus judaizmus nevű újprotestáns áramlat.
A messianisztikus judaizmus teljes egészében elfogadja az alapvető keresztény elveket, a sajátosság csupán annyi, hogy szerintük a zsidóság kiválasztottsága nem szűnt meg Jézussal, s a zsidókra továbbra is vonatkozik a zsidó törvény.
A judaizmus természetesen idegen vallásnak tekinti a messianisztikus judaizmust, ami teljesen meg is felel a tényeknek, hiszen a messianisztikus judaizmus nem más mint egy zsidók között működő protestáns felekezet, mely zsidó szokásokat hirdet.
Semmi gond azzal, ha valaki zsidó vagy keresztény, a kettő abszurd keverése a baj.
Zsidó szemszögből a kérdés tiszta: aki elfogadja Jézust vallási értelemben, az nem zsidó és pont, akkor se zsidó, ha ezzel párhuzamosan hirdeti a zsidó törvények továbbélését.
Keresztény szemszögből a kérdés nyilván bonyolultabb, hiszen a kereszténység a zsidóságra épül. Ha kizárjuk a szélsőséges áramlatokat e kérdésben, azaz a már említett ebionitákat és ellentéteiket is, akik teljesen tagadták a judaizmust, a judaizmust egyenesen sátánizmusnak mondták, nem használták egyáltalán az Ószövetséget, azaz a keresztéységet egy teljesen új, zsidóságtól független vallásnak tekintették - pl. a katarok vallottak hasonló eszméket -, akkor a fősodrú kereszténységre elmondható: mind elismeri a judaizmus és a kereszténység kapcsolatát.
A keresztény teológiában jellemzően többfajta felfogása van a zsidó-keresztény viszonynak. Az alapváltozatok:
- több szövetség van, azaz van zsidó ó szövetség és keresztény új szövetség, ezek párhuzamosan hatályosak: ez nagyon népszerű újprotestáns körökben, ez áll a legközelebb a messianisztikus judaizmushoz, bár annál jellemzően mérsékeltebb, pl. szinte sose hirdeti minden zsidó törvény hatályosságát,
- egy szövetség van: ennek két fő verziója van:
- "új szövetség" - a zsidó szövetség el lett törölve, az új szövetség felváltotta, a régi szövetség természetesen pozitív volt, csak már vége van, nincs miért követni,
- "egy szövetség" - az új szövetség egyszerűen folytatása az eredetinek, azaz kiszélesítés és módosítás zajlott.
Nyugaton az "új szövetség" verzió volt mindig a fő értelmezés, mind a katolicizmusban, mind a hagyományos protestantizmusban. Persze a hangsúly tehető sok helyre, így ez a tanítás se egységes. Ma, elsősorban politikai okokból, azaz hogy ne lehessen párhuzamot vonni a Hitler által preferált antiszemita "pozitív kereszténységgel", mely az "új szövetség" egészen szélsőséges verzióját hirdette, jellemzően enyhébb "új szövetség" verzió van divatban, néha már egészen elmenve az "egy szövetség" tanig - lásd II. János Pál, aki amikor ellátogatott a római zsinagógába, a zsidó hívekhez "idősebb testvéreink" szavakkal fordult.
Mint ez mindig szokott lenni, keleten a kérdés nem létezett, nem is vitáztak róla. A kérdésre, hogy "maguk milyen szövetségisták?", a válasz az szokott lenni, hogy ez egy nyugati terminológiai kérdés, mely nálunk nem releváns.
A gyakorlatban persze elmondható, az ortodoxia természetesen egyetlen szövetséget vall, a több szövetség tanát eretnekségnek tekinti, s legközelebb ahhoz áll, amit a nyugat "egy szövetség" tannak nevez. De persze itt is vannak hangsúlyok, olyan kemény álláspont is lehet, mely már inkább "új szövetség".
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ZorróAszter 2024.04.05. 09:21:37
A diaszpóra és a későbbi zsidó vallás is az eredeti zsidó vallás egy másik szektája ég ha tagadják is.
A többi zsidó szekta túlnyomó többsége nyomtalanul eltűnt, a nevük sem maradt fenn. Kiradírozták őket a történelemből.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.05. 10:07:57
Nyilvánvaló huszadik századi politikai okok miatt létezik a címbeli kifejezés.
Serény Vélemény 2024.04.05. 10:10:20
Ennek a következménye például a keresztény egyház és a világi hatalom drasztikus összekeveredése, ami elképesztő szellemi-erkölcsi hanyatlással járt.
Ha a szövetségeket vesszük a Bibliából, akkor a szerintem helyes megközelítés az az, hogy ezek az (Isten részéről kezdeményezett, újonnan kötött) szövetségek folyamatában kiegészítik, kiterjesztik az előző szövetséget.
Pl a Dáviddal kötött szövetséget a Noéval kötött szövetség nem teszi semmissé, hanem kiterjeszti. A Noéval kötött szövetséget nem teszi semmissé az Ábrahámmal kötött szövetség, sem a mózesi szövetség - a helyes bibliaértelmezés szerint ezért a Noéval kötött szövetség a mai napig érvényben van, az teljes egészében hatályos.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 10:13:19
A mai judaizmus tulajdonképpen válasz a kereszténységre, azzal szemben fogalmazta meg magát.
alöksz róz 2024.04.05. 10:33:50
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.05. 11:14:25
A Hitgyüli újprotestáns, püködista, fundamentalista, keresztény-cionista.
Tipikus dupla szövetség tanításuk van.
alöksz róz 2024.04.05. 11:18:13
kiskisutca 2024.04.05. 13:13:49
1. Nem zsidó - nem a judaizmus követője, nem zsidó vallású, a Messiást várja, nem VISSZAvárja
2. Etnikai értelemben lehet zsidó, de talán még kulturálisan is.
kiskisutca 2024.04.05. 13:16:41
- Ószövetségi "Isten népe": az etnikai zsidóság és a hozzájuk csatlakozók
- Újszövetségi "Isten népe" : Krisztus követői, az Új Izráel
kiskisutca 2024.04.05. 13:22:32
Elterjedt az a leegyszerűsítés, hogy az Ószövetség kemény, kegyetlen, az Újszövetség meg csupa szeretet, elfogadás.
Pedig a bűnbánatról, bűnbocsánatról, újrakezdésről szó van az ÓSZ-ben is, kárhozatról pedig az ÚSZ-ben is!
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2024.04.05. 17:14:21
De persze ez hazugság. Kb. semmilyen értelemben sincs hasonlóság a kettő között: vallásilag, kulturálisan, politikailag sem.
Kb. ez a helyzet a zsidókereszténységgel is. Ők utálják a kereszténységet, tehát ez nekik nem számít. Az igazai vallásos zsidók biztosan, a többi meg csak undorodik és fél tőle.
A vallástalan keresztények meg (ez azt jelenti, hogy a felmenőik keresztények voltak, de ők már nem) leszarják az egész vitát. Viszont a vallásos keresztényeket ezzel a dumával meg lehet etetni, hiszen az Ószövetségre alapul a vallásuk. Ha csak 5%-uk elhiszi, akkor abból politikai tőkét lehet kovácsolni. Akkor miért ne terjesztenék a zsidók és a kezükben lévő sajtó. A legolcsóbb fegyver a marketing, minden más drágább nála.
_Neville 2024.04.05. 22:22:53
_Neville 2024.04.05. 22:25:29
ZorróAszter 2024.04.06. 11:21:41
"A morál keresztény (kellene legyen),"
A gyarmatosító rabló(tömeg)gyilkos illetve százezreket élve elégetős keresztény morál?
Vagy az egymást a lövészárokban bajonettel belező kereszténység morálja?
ZorróAszter 2024.04.06. 11:23:20
"A mai judaizmus tulajdonképpen válasz a kereszténységre, azzal szemben fogalmazta meg magát."
Jó, de erre azt lehetne válaszolni, hogy
A mai kereszténység tulajdonképpen válasz a judaizmusra, azzal szemben fogalmazta meg magát.
ZorróAszter 2024.04.06. 11:27:04
"Pl a Dáviddal kötött szövetséget"
Csak az a bibi, hogy Dávid nem Jahvéval kötött szövetséget, hanem Baállal és Éllel.
A Salamoni templom is eredetileg nem Jahvénak épült, hanem Baálnak.
Akkoriban ugyanis még nem voltak zsidók, csak a későbbi zsidók pogány ősei.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.06. 13:41:27
El = Jahve.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.06. 13:43:25
Nem, mert itt a folyamat fordított volt az I. században.
Párduc oroszlán gorilla... Makákó! 2024.04.06. 22:41:29
A zsidó-keresztény kifejezés politikai termék, amit az amerikai zsidó lobbi kezdett el terjeszteni. Nem egyházi hanem marketinges szempontból kell vizsgálni, sikerült újrakeretezni magukat az addig a zsidóságot teljesen elutasító kereszténységet átértelmeztetni úgy hogy minden kereszténynek kutya kötelessége a zsidók szolgálata, mivel ők az Isten kiválasztott népe, és ők írták az ószövetséget, tehát támogassuk bármiben az izraeli lobbit.
alöksz róz 2024.04.06. 22:52:34
(csak már arra nem emlékszem melyik része volt a zsidó, a görög művészet és tudomány, a római jog, vagy a germán hűbérrendszer)
ZorróAszter 2024.04.07. 08:45:34
"El = Jahve."
Nem. Él sokkal korábbi főisten volt a kánaáni népeknél. Baál apja.
Jahve pedig eredetileg a midiániaiak istene volt, Jah. Ezt őrzi az a mítosz, hogy Mózes elvette az ottani főpap lányát. Ott találkozott az égő csipkebokorral.
A zsidók összegyúrták ezeket és más elemeket. Olyan istenekből, amikhez nem kötödtek vállalhatatlan rítusok.
A homályos magyarázat szerint ezek az igaz egyistenhit maradványai, amik Noé kora óta merültek feledésbe, és meghamisításra ördögök által, de belőlük összerakható az eredeti egyistenhit.
Tapi2021 2024.04.08. 11:04:10
Ez nyilván nem egy külön vallás, vagy vallási irányzat.
Kb. úgy értelmezhető, hogy "cseresznye vagyok a cseresznyefáról".
Hiszen az Ószövetség, a zsidóság X ezer éves hite/vallása nélkül a kereszténység sem értelmezhető.
"új szövetség" - a zsidó szövetség el lett törölve, az új szövetség felváltotta, a régi szövetség természetesen pozitív volt, csak már vége van, nincs miért követni,
"egy szövetség" - az új szövetség egyszerűen folytatása az eredetinek, azaz kiszélesítés és módosítás zajlott."
Ez a kettő együtt igaz.
Az "eltörölve" helyett a felülírást mondanám inkább. Ahogy egy programfrissítés felülírja az addig futó programot.
Tapi2021 2024.04.08. 11:09:55
A kiűzetés, szétszóratás után szennyeződött ez a tudás, és jöttek létre a különböző fantázia-verziók.
ZorróAszter 2024.04.08. 16:58:12
Igen, én is ezt mondtam. Ezt mondja a teológia.
Csakhogy ennek nincs régészeti, történelmi bizonyítéka. Az első egyistenhit Ehnaton Atonja, aztán ettől függetlenül Zarathustra Ahura Mazdája. Vannak utalások hogy a hinduk egy része Visnut, Brahmat vagy Sívát az egyedül létező istennek tekintette illetve vannak homályos utalások még a görögöknél kb. a zsidó vallás megjelenésével egyidőben.
A Jahvéhoz kötődő egyistenhit a zsidóknál valamikor Salamon kora és a Septuaginta között alakult ki. És Jahve eleinte csupán az istenek egyike, a zsidók istene volt a többi nép illetve vallás istenei között.
Salamon se Jahvénak építette a Templomot hanem Baálnak.