magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A világ első munkaerőalapú befektetése

Bevallom, én korábban abban a hiszemben éltem, hogy Európa első magascivilizációja a krétai, mely a feltételezések szerint Egyiptommal egyidőben indult, azaz i. e. 3100-ban és egészen i. e. 1610-ig tartott, amikor a Szantorini-vulkánkitörés (a 10 legnagyobb valaha volt kitörés egyike) megsemmisítette.

Tulajdonképpen nemrég tudtam meg, hogy volt előzmény, mégpedig a Kikladesz/Kükladesz szigetcsoporton (még: Kükládok/Kikládok). Mégpedig 300 évvel Kréta előtt.

Engem azonban nem ez döbbentett meg, hiszen folyamatosan fedeznek fel új civilizációkat. Hanem az, hogy a szigetcsoportokon egyfajta gyártelepek voltak, ahol többek között tömegesen gyártottak bronz tárgyakat.

A gond ezzel, hogy a bronzhoz két dolog kell: réz és ón, s réz még csak akad a térségben, de ón nagyon nem. Az európai-közelkeleti bronzkor nagy problémja az ónkérdés volt: az összes komoly lelőhely messze van, az ókor görögök a legolcsóbban hajókkal szállították a mai francia-spanyol-partvidékről, bár volt közelebbi lelőhely is a mai Csehországban, de onnan bonyolultabb és drágább lett volna a szállítás.

A feltételezések szerint ezzel a tevékenységgel a főníciaiak foglalkoztak: egyrészt leszállították az ónt a Kikladesz-szigetekre, majd ott létesített telepeken bronztárgyakat készíttettek, melyeket aztán eladtak bárhol az egész Földközi-tengeri térségben.

Dehát ez teljesen abszurd. Miért lenne értelme hatalmas távolságra szállítani a nyersanyagot? Nem lenne logikusabb ott csinálni gyártelepeket, ahol ott van a nyersanyag a közelben?

Manapság persze mindez gyakori jelenség. A Nike pl. minden alapanyagot elvisz Vietnámba, majd a vietnámi gyárában cipők készülnek, melyeket aztán eladnak az egész világban. Vietnám nem ad hozzá semmit a munkaerőn kívül. Az ok persze ismert: Vietnámban az átlagbér 250 dollár, s az ilyen Nike típusú cégek meg 400 körül fizetnek, ami egy amerikai átlagbér kb. tizede. A tízszer olcsóbb munkaerő nyilván megéri a világon ide-oda szállítgatást.

Ezek szerint ugyanez lehetett 5000 éve: valami miatt a kikládi munkaerő sokkal olcsóbb volt.

elhelyezkedése mai térképen

Címkék: közélet
12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr7818369129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2024.04.13. 06:43:50

"Dehát ez teljesen abszurd. Miért lenne értelme hatalmas távolságra szállítani a nyersanyagot? Nem lenne logikusabb ott csinálni gyártelepeket, ahol ott van a nyersanyag a közelben?"

Az ókorban szerintem nem ez volt a logika. Anélkül, hogy a konkrétumokat ismerném, szerintem a helyiek elkezdték gyártani a réztárgyakat alkalmilag és kis mennyiségben, aztán a külföldi kereskedők felfigyeltek erre, és beszálltak a nyersanyag szállításba és a késztermék terjesztésbe. És így futott fel a termelés.

Azt hiszem, Angliában bányásztak ónt, de nem emlékszem, hogy már ebben az időben is, vagy csak később valamikor.

élveteg 2024.04.13. 08:42:40

Én bringás vagyok van olyan bringa ami olyan anyagból készül amit csak az USA-ban ott is egyetlen helyen állítanak elő ezt az anyagot figyelem .-mínusz 200 fokon szálítva elviszik a távolkeletre ahol ebből készülnek a nagyon élőmunkaigényes bringavázak A már kész vázakat visszaviszik olaszországba ahol összarakják a bringát Hülyeségnek tűnik de én biztos vagyok benne hogy ez a legolcsóbb megoldás

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.04.13. 10:16:20

@ZorróAszter:

Igen, Anglia volt az egyik fő forrás.

A főníciaik időnként el is hajóztak oda, de aztán rájöttek, ez túl veszélyes, így inkább közvetítőkön keresztül vették az angol ónt.

Boldeone2 2024.04.13. 16:49:26

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Ezek szerint ugyanez lehetett 5000 éve: valami miatt a kikládi munkaerő sokkal olcsóbb volt."

- Nem biztos hogy erről volt szó. Kezdetben a Sumer birodalom és Egyiptom volt a civilizációs központ, a folyammenti kultúrák, ami később áttolódott a Földközi- tengerre
A korai " kapitalizmusnak" a tengeri feivés jobban kedvezett, akkoriban szinte csak a tenger volt járható út
A hajósok felpakolták az Ibéria- fsz- en bányászott ón, és a Kikládokra vitték, ami akkor már központ volt és nem periféra

Amúgy gratulálok, ez a legérdekesebb poszt az elmúlt időszakban

Jártam a Kikládok több szigetén. Azt mondom, akik tudja menjen el egyszer. Talán a világ legjobb helye, nem túlzás...

Boldeone2 2024.04.13. 16:57:59

Ezek titkos dolgok, nem nagyon vannak reklámozva..

Antiparoson lehet találkozni Tom Hanks- el, Jeff Bezossal, vagy a Brit királyi családdal nÿáron

Én Naxoson nyaraltam, melette Paros és Antiparos

A turisták által felkapott Santorini, és nyilvános celebsziget Mikonosz

A legtöbb szigeten a bűnözés nulla, teljesen nulla...A emberek 90-100 évig élnek....

ZorróAszter 2024.04.13. 18:09:03

@Boldeone2:
@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Amúgy gratulálok, ez a legérdekesebb poszt az elmúlt időszakban"

Szerintem MaxVal téved. Itt nem az olcsó munkaerőről volt szó, hanem éppen titkos/titkolt és ezért drága technológia ismeretéról.

Akkor hogyan terjedt el viszonylag nagy területen?

Átadták egymásnak amikor még nem kaptak vérszemet, hogy drága és jól eladható termékeket gyárthatnak ezzel a módszerrel.

Aztán amikor vérszemet kaptak, utána már közösen titkolták a helyes arányokat, a hőmérsékletet és a megfelelő öntési technikát.

Boldeone2 2024.04.13. 19:45:36

@ZorróAszter: Nemere Isván írt erről, de nem emlékszem a könyv címére...

Sokak szerint erre volt az elsüllyedt Atlantisz...

Az biztos, hogy relatíve fejlett volt a technológia...

Ha az Alexadriai nagykönyvtárt nem égetik le, többet ismeretanyag marad fenn az időszakról

ZorróAszter 2024.04.14. 10:27:11

@Boldeone2:

Igen, de én azt szerettem volna mondani, hogy MaxVal nagy valószínűséggel teljesen félreértette ezt a helyzetet.

"Nemere Isván írt erről, de nem emlékszem a könyv címére..."
Én nem nagyon szeretem Nemerét. Olyan mint Däniken. Ráadásul gátlástalanul lopkot ötleteket mindenhonnan.

"Ha az Alexadriai nagykönyvtárt nem égetik le, többet ismeretanyag marad fenn az időszakról"

Ebből a szempontból nem hiszem. A görögök valójában nagyon nem voltak tisztában a saját történelmükkel ami a klasszikus kor előtti időket illeti. Például Árkádia valójában egy tanyasi pásztorvilág volt előttük városok nélkül. Az mitológiájuk szerint meg egységes királyság számos nagyvárossal és a történészeiknek se tűnt fel, hogy valami nem stimmel..

Serény Vélemény 2024.04.15. 09:38:07

A bronz ötvözése olyan művészet, amit nem lehet olcsó munkaerővel megoldani. Valószínűbb, hogy nagyon penge ötvösök voltak, akik jó minőségű bronzot voltak képesek előállítani.

Serény Vélemény 2024.04.15. 09:41:02

@élveteg: Ezek szerint a bringád környezeti hatását tekintve károsabb, mint sok minden más, környezetszennyezőnek kikiáltott közlekedési forma, hiszen csak az alkatrészek és alapanyaguk kontinensek közötti szállítása is elképesztő környezetszennyezést okoz, hát még valószínűen az előállításuk.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.04.16. 09:50:10

Az elődcivilizáció léte gyakorlatilag bizonyítottnak tekinthető, többek között azért sem erőltetik a témát mert a mostani mainstream evolúciós elméletet is cáfolja.
Az alexandriai könyvtárat pedig nem égette fel senki.

ZorróAszter 2024.04.16. 10:42:37

@Deak Tamas:

"Az elődcivilizáció léte gyakorlatilag bizonyítottnak tekinthető, többek között azért sem erőltetik a témát mert a mostani mainstream evolúciós elméletet is cáfolja."

Gondolom mint Egely és Dänikenrajongó Atlantiszra és hasonlókra gondol itt, nem a neolitikus kultúrákra.

"Az alexandriai könyvtárat pedig nem égette fel senki."

Épp csak a rómaiak, aztán a keresztének Kürillosz püspökkel az élen, a maradékot meg Omár kalifa. Persze véletlenül.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása