magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

"Cikkek a nemzetközi sajtóból"

A Kádár-rendszer egyik sajátossága a "Cikkek a nemzetközi sajtóból" című kiadvány, népszerű korabeli nevén "C Újság".

A sajtóirányításnak Kádár alatt több szintje volt. Nem csak a hivatalos és a tiltott létezett. A hivatalos médiák se voltak egyenrangúak - akkor minden média a Párt irányítása alatt állt -, pl. egyes lapoknak több volt megengedve.

De létezett több szint a titkos/bizalmas kategóriában is. A legszigorúbb számozott, névre szóló kiadványoktól egészen az utcán nem terjeszthető, de intézményekben szabadon forgalmazott kiadványokig.

A "Cikkek a nemzetközi sajtóból" című kiadvány valahol középtájon volt: bizonyos intézmények és személyek megkapták egy példányban automatikusan. A lap havonta 7-8 alkalommal jelent meg, hatalmas tartalommal, sokszor 50-60 oldalas volt, teljes egészében külföldi cikkek - 95 %-ban nem-kommunista nyugati lapokban megjelentek - fordítása szó szerint magyarul.

A lapot bizalmasan kellett kezelni, de ezt a laza későkádári időkben senki se vette komolyan. Akinek járt, az simán kölcsönadta rokonoknak, haveroknak.

A "Cikkek a nemzetközi sajtóból" 1956-1990 között jelent meg, az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztályának megbízásából készítette az MTI csapata. A cél: a fontos elvtársak tájékoztatása miről van szó a nyugati lapokban. A cikkek legnagyobb része Magyarországgal, a szovjet táborral foglalkozott, valamint a kommunista rendszer kritikájával nyugati szemszögből.

Én először 1980-ban találkoztam a lappal. Akkor lett apám olyan szintű tisztség birtokosa, melynek már "járt" a lap. A jogosultak köre egyébként elég széles volt, több ezer ember tartozott a kiválasztottak körébe. A legalsó nomenklatúrának még nem járt, de a középszint aljának már igen. Amikor apám még Budapesten dolgozott az MKB-ben főosztályvezető-helyettes tisztségben, még nem járt neki, de amikor 1980-tól kereskedelmi tanácsos lett Havannában, már igen. Elvileg a lapot a kereskedelmi kirendeltség irodájában kellett volna tárolni, ott a tanácsosnak járt csak, más munkatársaknak meg a tanácsos egyedi döntése alapján, de a valóságban apám mindkét beosztottja hazavitte a lap minden számát olvasni teljesen szabadon. Persze a főnök privilégiuma: először ő vitte haza, s 2-3 napig otthon is volt a lap, szóval én előbb jutottam hozzá, mint a két beosztott.

Szóval ez volt az egyik kedvenc lapom 13-18 éves koromban. Talán furcsán hangzik, hogy egy ilyen korú gyerek ilyeneket olvasott, s nem mondják modern könnyűzenét hallgatott és lányokat kergetett egész nap, de engem az ilyesmi akkor is nagyon érdekelt.

Semmilyen kommentár nem volt a lapban, néha csak lábjegyzet, egyes, az adott országot nem ismerő embereknek magyarázattal. Viszont mégis volt egy sajátos szerkesztési politika, ezt akkor kamaszgyerekként nem vettem észre, de utólag visszagondolva már világos a kép.

A Kádár-rendszere sajátossága volt, hogy folyamatosan ment a "kétfrontos" harc a "szélsőségek" ellen, egyrészt a "balos elhajlók", a "dogmatikusok" ellen, akik keveselték a szocializmust, kritizálták a kapitalista reformokat és a túlzott "lazaságot", másrészt a "jobbos elhajlók", a "revizionisták" ellen, akik viszont még több kapitalista típusú reformot akartak, nagyobb szólásszabadságot és mélyebb nyugati kapcsolatokat.

Kádár elvtárs jellemzően megosztotta a két "frakció" között a hatalmat. A belügyet, hadügyet, külügyet odaadta a "dogmatikusoknak", a gazdaságot, kereskedelmet, pénzügyet meg a "revizionistáknak". Persze minden esetben maga Kádár döntött egyszemélyileg minden érzékeny kérdésben, mindkét frakció meghallgatása után.

Az MSZMP KB Agitációs és Propaganda Osztálya inkább a "dogmatikus" szárnyhoz tartozott, mégis, ők is fontosnak tartották a belső tájékoztatást, nyilván azzal a magyarázattal, hogy "ismernünk kell az ellenséget".

Ebből azonban az lett, hogy "lássuk mi a valós helyzet!". Abszolút ez volt a hangulat a nomenklatúra körében, legalábbis az általam ismert "revizionista" szárnyban.

Az egész lap szerkesztési politikája abszolút Kádár-párti volt. A magyar vonatkozású cikkek alaphangulata az volt, hogy vannak Kelet-Európában a rossz és a jó komcsik, a rosszak - pl. Husák, Honecker, Zsivkov - ragaszkodnak az elavult marxi eszmékhez, míg a jók meg "reformerek", lásd Kádár János, aki - bár óvatosan és halkan, de folyamatosan - harcol Moszkva diktátuma ellen, s ügyesen engedményeket ér el.

A rendszerváltozáskori ellenzék, s különösen annak jobboldali része, képtelen volt megérteni, miért nem áll ki mellettük teljes erővel a nyugat. Az MDF prominensei komolyan hitték, hogy a nyugati középjobb pártok egy emberként állnak majd ki mellettük, s döbbenten figyelték, hogy az MSZP-t mennyire imádják a nyugatiak.

Az ok az lehetett: az MDF prominensei nem férték hozzá a C-Újséghoz vagy közvetlenül a nyugati sajtóhoz, így nem ismerték ezt az általános nyugati hangulatot, hogy az MSZMP "reformerei" jót akartak, utódjuk az MSZP, így őket kell támogatni, szemben mindenféle, tök ismeretlen, a semmiből előbújt MDF-fel szemben.

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8618420557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.12. 08:52:34

Én beszereztem nemrég valami gépelt diplomáciai viselkedéstant a hetvenes évekből. Ami meglepett, hogy még akkor is olyan dolgokra kellett felhívni a figyelmet (ivászat, evészet, ruha) amikről azt hihetné az ember hogy Drahos Lajos óta azért elmúltak már.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.12. 08:59:39

@Deak Tamas:

Igen, olvastam olyan 14 évesen.

Nagyon vicces olvasmány volt.

Különösen a példák benne, hogy XY magyar diplomata milyen hibákat vétett, s ezeket ne kövessük el semmiképpen.

A kedvcem az olyan volt, mintha a Baj Ganjóból lenne: a magyar diplomata Londonban kávét iszik vendégségben, mire elmagyarázza mindenkinek, az angol kávé rossz, így nem lehet kávét inni, s minden rendes ember csakis erős, olasz típusú kávét iszik.

Tudod, a Baj Ganjóban van az a rész, hogy Ganjo Prágában vendégeskedik, levest szolgálnak fel neki, mire ő elővesz a zsákjából csípőspaprikát, s mindenkinek erőszakkal beleszór a tányérjába "az igazi leves ilyen, másképp ehetetlen!" felkiáltással.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.12. 09:41:34

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: a cseh kávé is ritka szar, szerintük méreg, ahogy isszuk.
Mivel az erős kávét fogyasztó portugál férfiak átlagéletkora 78, a "jó" kávét ivó cseheké 73, így a kérdés eldőlt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.12. 09:52:51

@Deak Tamas:

Latin-Amerikán belül is jelentős eltérések vannak.

Az amerikai-mexikói humorista sztorija a kubai kávéról: www.youtube.com/watch?v=hmNOe94Kz3Q

ZorróAszter 2024.06.12. 09:53:45

A cenzúrának van létjogosultsága ha olyan külföldiek akarnak propagandával beavatkozni a belpolitikába, akiknek korlátlan anyagi forrásaik vannak erre, és felelősség nélkül hazudozhatnak.

Például 56-ban hogy Amerika katonai segítséget fog nyújtani, tartsatok ki. Addig is lőjétek és lövessétek szét a városaitokat.

Magyarország akkori politikája ellen például kb. 10 külföldi magyar nyelvű rádióadó dolgozott.
Az Amerika Hangja, a Szabad Európa, a Madridi rádió, a BBC, a Vatikáni Rádió és még egy pár.

Ezek műsorideje nagyobb volt mint a magyarországi teljes műsoridő.

Ez megfigyelhető ma is. A gyarmattartóink médiái teljesen átvették az irányítást a magyar politika felett.

Azt juttatnak hatalomra, ami gyarmattartóink érdeke. Ők tematizálják a teljes politikai közbeszédet.

Az állítólagos ellenzéket is.

ZorróAszter 2024.06.12. 09:59:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Nagyon vicces olvasmány volt."

Egy mai vállalati viselkedési és öltözködési kódex is ugyan ilyen. Főleg a külföldi tulajdonú nagyvállalatoknál.

_Neville 2024.06.12. 09:59:25

@Deak Tamas: Egy ismerősöm New Yorkban volt bajban a kávéval, végül valami olasz kocsmaféleségben értették egyáltalán, hogy mit szeretne :D

_Neville 2024.06.12. 10:01:49

@ZorróAszter: Persze, a legtöbb multi ma egy az egyben olyan mint egy szocialista nagyvállalat. Tele mindenféle léhűtő haverral, életidegen szabályokkal, teljesen hatékonytalan baromságokkal :D

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.12. 10:06:25

@ZorróAszter:

A cenzúra sose működik, s mindig kontraproduktív.

Hiszen úgyis átjut rajta sok dolog, s így még a totál hazugság is rejtett igazságnak tűnik.

5 évig szovjet iskolába jártam. Az átlag szovjet gyerek pl. meg volt győződve róla, hgy nyugaton mindenki gazdag. S amikor elmondtam, én jártam ott, s pl. Madridban vannak hajléktalanok, azt kaptam, hogy nem merem elmondani az igazságot, ismételgetem a szovjet propagandát.

Ma hogy szabadon megy az infó Oroszországba, az átlag orosz sokkal reálisabban látja a dolgokat.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.12. 10:07:25

@ZorróAszter:

Így igaz.

Én is sokszor írtam a párhuzamokról a kommunista és a kapitalista propaganda között.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.12. 10:12:04

@_Neville:

A déli államokban azt kell mondani "kubai kávé", az azonos azzal, amit New Yorkban "olasz kávé" néven emlegetnek.

Azaz kis csészében erős "magyar" kávé.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.12. 10:16:53

@_Neville: jaj, nem vesztett semmit sem. Ronggyá olvastam Kulcsár István amerikás könyveit, sosem értettem hogy lehet savanyú a kávé. Nah, Texasban kiderült.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.12. 10:18:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: mostani döbbenetes : állítólag a fejlett USA lakóinak 61%-a szerint Ukrajna NATO tag. Így tényleg atomháború lesz, és tapsikolni is fognak neki.

_Neville 2024.06.12. 10:29:18

Amúgy a Telex, 444 stb ma is hozza a cikkeket a nemzetközi sajtóból, csak legtöbbször még a forrást se tűntetik fel, csak szolgaian lefordítják :D

ZorróAszter 2024.06.12. 11:46:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A cenzúra sose működik, s mindig kontraproduktív."

Dehogynem működik. Csak sok pénz kell hozzá, hogy ne látszódjon cenzúrának. A szocialista országok nem fordítottak rá elég pénzt.

Ma minimum ötvenszeres hazudozóhadsereg van felállítva. A nyomorultak járandóságának a rovására is.

A legtöbb pénz a túlordításhoz kell. Vagyis hogy aki igazat mond, annak a hangja elvesszen a hangzavarban.

Amikor mondom a példákat az amerikai központi cenzúra és központi tematizálás tényeire, senki se hallgat meg.

Amikor tényekkel bizonyítottam a Google cenzúráját, senki se hallgatott meg. Nem is figyelt oda senki, hogy hátha igazam van.

Mikor évekkel később mások is mondták, akkor már igen. De akkor már senki se akart emlékezni arra, hogy évekkel korábban még tagadták.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.12. 11:56:35

@ZorróAszter:

Csak ennek a neve nem cenzúra.

Ez az információval elárasztás módszere. Azaz mindent szabad, de mivel túl sok a lehetőség, senki se törődik a valóban kritikus infókkal.

A ballibek is próbálják ezt: mindent konteónak neveznek, amit nem tudnak cáfolni. Lásd, aki szerint Amerika áll a kijevi események mögött az "alufóliás laposföldhívő".

ZorróAszter 2024.06.12. 11:59:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"5 évig szovjet iskolába jártam. Az átlag szovjet gyerek pl. meg volt győződve róla, hgy nyugaton mindenki gazdag. "

Nekem csak Magyarországon volt három szovjet állampolgár kollégám. És két tanárom a rendszerváltás után.

Egyik se tűnt hülyének vagy tájékozatlannak. Sőt.

Viszont nyugatimádattal én is találkoztam már fiatalkoromban. Például Bristolban bementünk egy Kentuckyba és áradoztak hogy majd meglátom milyen finom, mert ők már voltak.

Erre mondom nekik, hogy én ilyen pocsék halízű csirkét még nem ettem.
A legnagyobb vicc az, hogy amikor a Bábolna is kíséretezett a halliszttel, akkor kitört a botrány Magyarországon, és erre ők is emlékeztek.

ZorróAszter 2024.06.12. 12:04:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A ballibek is próbálják ezt: mindent konteónak neveznek, amit nem tudnak cáfolni. "

Muhahaha !!!!

:o)

ZorróAszter 2024.06.12. 12:11:53

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"A ballibek is próbálják ezt: mindent konteónak neveznek, amit nem tudnak cáfolni. "

Amikor például a Jó reggelt Vietnamban nem fordítják le a vietkong harcos szavait, akkor az cenzúra.

A pasi arról beszél, hogy akit főbelőttek, az a FŐNIX, vagyis a szabadnapos rendőrökből és katonatisztekből álló halálbrigádok egyik vezetője.

Ráadásul így a jelenet se érthető.

Vagy amikor nem engedték adásba a CBS-nél a salvadori halálbrigádok által a különböző utcákban szanaszét hagyott hullákról szóló filmet.

Illetve amikor minden újságnak a világon parancsba adták, hogy közöljék le a hírt, hogy húgyszag van a szovjet űrállomáson. Sőt nem is szovjet hanem már orosz.

Gery87 2024.06.12. 15:04:40

@ZorróAszter:

Eközben.

merce.hu/2024/06/11/baloldali-politikai-csoportra-tamadtak-fekete-ruhasok-a-jozsefvarosban/

Ide vezet a 14 éve tartó gyűlöletkeltés, komcsizás, dehumanizálás, a másik fél árulózása..

A Szent Korona Rádió cikke szerint egyenesen "hazafias" tett volt.
És akkor jönnek az antifa náciverésével....

Bár nem értem hogy 60 kilós fiatalokat összeverni egy teremben hogy közösen megnézzenek valamit, az mitől másabb, jobb, menthetőbb mint nácikat verni.

Egyrészt ugye normális ember nem verekszik, pláne ilyenért.
Másrészt meg felesleges és kontra produktív, hasztalan.

ZorróAszter 2024.06.12. 15:37:33

@Gery87:

Lehet hogy a német gyarmattartóink tényleg náciMagyarországot akarnak már.

Nem véletlenül alapíttatták meg Orbánnal a Jobbikot.

Ami ugyan egy operettnáci párt, de utánuk már jöhetnek a mészárosok is.

De erre is érvényes, hogy nem tudható, melyik titkosszolgálat irányítja őket.

Lehet hogy tegnapelőtt 14 óra 25 perckor lettek nácik, amikor a titkosszolgálattól megkapták az előleget.

Mint az antifák is.

Gery87 2024.06.12. 16:02:23

@ZorróAszter:

Szerintem ezek mind valódi, a trágyából organikusan kinőtt idióták.

Nem hinném hogy egy marginális csoport elleni bűncselekmény most bárkinek bármit hozott volna...

Szerencsére az ilyen nemzeti radikális gittegyletek 5-10%-nál többet nem tudnak szerezni.
Ez a MHM baja is, a Fidesz elviszi a tömeget, hisz ők kormányoznak, akkor minek szavazna bárki rájuk?

vasútihíd 2024.06.12. 19:31:26

@Deak Tamas: ez nyilvánvaló álhír mert az usákok azt sem tudják hol van ukrajna arról meg hogy nato azt sem tudják eszik-e vagy isszák
youtu.be/54-gBoG6m84

Gery87 2024.06.12. 20:23:12

@ZorróAszter:

www.facebook.com/orbanviktor/videos/997120011927386/

Na megjött a selyemzsinór?:)

Vége a kuruckodásnak!(?)

"Magyarország tudomásul veszi hogy egyedül van a putyinista szarságaival, kussolunk és tudomásul vesszük hogy az országnak nincs ahhoz kelől képessége és ereje hogy a széllel szembe hugyozzon, ezért nem mi blokkolunk, hanem mások blokkolnak minket a picsába"

Mondta Orbán Viktor.

Hm....csicska gyerek ez a Vitya:)

Ennyi volt, 2026-ig még hagyják aztán szevasz.

ZorróAszter 2024.06.12. 22:57:11

@Gery87:

Ebben nem látok selyemzsinórt.

Inkább vérfagyasztó hogy Ukrajnában hivatalos NATO jelenlétről beszélnek.

Ha tényleg ezt jelentették itt be "mellékesen", az tényleg a világháború veszélyével való fenyegetőzés. Abból tényleg lehet orosz-NATO összecsapás.

Remélem hogy csak ijesztgetik ezzel az oroszokat de nem lépik meg.

Gery87 2024.06.13. 14:56:40

@ZorróAszter:

Csak NATO kiképzőket küldenek.
Volt már ilyen a hidegháborúban.

ZorróAszter 2024.06.13. 16:49:58

@Gery87:

Én végighallgattam, de szerintem általánosabban fogalmaztak a NATO jelenlétről.

A kiképző szó meg el se hangzott emlékeim szerint.

ZorróAszter 2024.06.13. 16:51:35

Itt az a ciki, hogy máskor is ilyen mellékes helyeken jelentettek be életveszélyes, vérre menő dolgokat. Pl. Fultoni beszéd.

Gery87 2024.06.13. 20:27:03

@ZorróAszter:

lehet nem ebben hangzott el, de már sokszor hallottam a NATO és Ukrajna viszonya és tervei kapcsán.

ZorróAszter 2024.06.13. 23:30:33

@Gery87:

OK, de amit itt mondtak, az szerintem ijesztő.

És mint mondtam, az ilyen bejelentésekre éppen az ilyen helyek az alkalmasak, mert így nem okoz azonnali hatalmas cunamit, robbanást, mintha a NATO főhadiszálásán jelentenék be egy sajtótájékoztatón. Mert így először kevesen veszik észre, és eloszlik a hullám ahogy lassan észbe kap a világ. Nincs hirtelen egy nagy felhorkanás, hanem sokkal kisebb időben ellaposítva.

Digitális_Fater 2024.06.14. 01:39:33

@Gery87: Ez a támadás jórészt a tavalyi hátulról leütős komcsi népi játék következménye. Okosabb komcsik utána jelezték is, hogy nem túl jó ötlet ilyennel szórakozni, mert az import antifaszok utána lelépnek, a helyi vörösöknek meg itt kell élniük a bosszúra éhes "náci" hadosztályokkal. Illetve az is benne lehet kiváltó okként, hogy eldőlt, az olasz picsa börtön vagy egyéb jogosan kiérdemelt bírósági elmarasztalás helyett milliós fizetésért megy az EU-ba napot lopni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.14. 07:57:33

@ZorróAszter:

Ez mindig így van.

Az I. vh. se csak úgy hirtelen lett. Már 1904-ben megkezdődtek az előjelek.

ZorróAszter 2024.06.14. 12:01:18

@Digitális_Fater:

Ezek a nácik ugyanúgy lettek nácik, mint az antifák antifasiszták: amikor kézhez kapták a titkosszolgálattól a megbeszélt előleget.

És amikor mindez kiderül pár évtized múlva, akkor már senkit se érdekel.

Pedig az ilyen átlátszó eseteknél eszünkbe juthatna mondjuk a Sevresi jegyzőkönyv, vagy hogy azt is évtizedek múltán tudtuk meg, hogy a Vörös Brigádok azért rabolták el és ölték meg Aldo Morot, mert a CIA azt hitte, komolyan gondolja a koalíciós kormányt a kommunistákkal.

Gery87 2024.06.14. 14:17:02

@ZorróAszter:

Más a helyzet annyiban, hogy atomháborút senki nem akar.

Az elit csak olyan háborút vállal be amibe ők nem döglenek bele....meghalhat akár 20 millió jobbágy, nem számít, bárhogy lesz, ők tőlélik, vereség esetén meg mennek vissza a birtokaikra egy időre, vagy meghúzzák magukat valami másik ország diktátorának, öltönyös gecijének vendégeként...
Az atom viszont nem válogat.

Gery87 2024.06.14. 14:18:14

@Digitális_Fater:

Nem tudom mi volt az indíték.
Ez is benne lehetett, bár nekem úgy tűnik pont ezek az értelmiségi balosok nincsenek benne ilyesmikbe....
"Rossz helyre ment a pofon".

ZorróAszter 2024.06.14. 15:56:57

@Gery87:

Én is remélem hogy így van.

Gery87 2024.06.14. 17:33:51

@ZorróAszter:

Ha nem így van, akkor talán meg is érdemeljük hogy kihaljunk a francba, mert ilyen degeneráltak ülhettek a nyakunkba + nem tettünk ellenük eleget.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása