Az oroszellenes hisztéria akkora, hogy immár elérte a Wikipédia személyes adatait is.
Emberek adatainál az a szokás volt divatban a Wikipédiában, hogy pl. születési helyeknél mindig az adott hely születéskori hivatalos neve szerepel, pl. ha valaki Pozsonyban született Trianon előtt, akkor "Pozsony", ha meg utána, akkor "Bratislava" - ez egy semleges gyakorlat. Ugyanez az országok esetében is, azaz az az országnév szerepel, ami a születés időpontjában volt és kész, nincs átírva se a mai országra, se bármilyen mai szempont alapján visszavetítve a múltra. Pl. az USA első elnöke, George Washington nem az USA-ban született, hiszen születése idejében ilyen nem volt, hanem "Brit Amerika" gyarmaton.
Direkt kiválasztottam egy releváns magyar és egy bolgár személyiséget:
Szerintem ez egy elég jó, enciklopédikus gyakorlat. Meg hasznos is.
De azért nem szabad a semlegességet túlzásba vinni ám!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 12:25:31
Ez az ausztriamagyarországozás meg egyéb nagyon népszerű most, az utódállamok terjesztik, mert most a mainstream utóállami álláspontok szerint Magyarország 1541-ben megszűnt. Még ehhez képest a szlovákok Horné Uhorskója félsiker, a többiek éppen ezért hangsúlyozzák a Bánát, Vajdaság stb. hülyeségeket hogy azzal is kidomborítsák a területek Magyarországtól való idegenségét.
Európában amúgy elég változatos az anyakönyvezés, van, ahol hivatalos központi állami anyakönyvezés nincs is, pl. Ausztriában is csak 1939-től van, sejthető miért. Sok helyen az önkormányzat vezet anyakönyvet, sok helyen meg anyakönyv-light van, elmegy a pap a hivatalba, és bejelenti kiket keresztelt meg, jobbik esetben kimegy a tisztviselő a templomba, hogy legalább arról meggyőződjön, valóban volt-e valami.
Emlékezzünk csak, hogyan szerez magának a Sakál hamis útlevelet.
_Neville 2024.06.27. 12:46:50
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 12:56:18
Az Osztrák-Magyar Monarchia lenne a helyesebb, meg az állam hivatalos neve is ez volt.
Az utódállami hülyeség már odáig megy, hogy például Kossuth Lajos a Habsburg-birodalom nevű izében született de Ján Palacky meg a Cseh Királyságban.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 12:57:39
OMM rövidítve Ausztria-Magyarország.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 12:58:30
Nemzetközi jogilag nem volt Mo., hiszen része volt az OMM-nak.
ZorróAszter 2024.06.27. 13:01:09
Lenfilm és Tallinfilm koprodukció, és van orosz és észt nyelvű változata is.
Szóval mintha már a 80-as években se mindenre mondták volna, hogy "Szovjetunió". Vagy "szovjet film".
De lehet hogy tévedek.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 13:05:14
Persze, de attól még nem volt Észtország mint ország, hanem a SZU része volt.
Az egyik orosztanárnőm pont odavalósi volt, kifejezetten ismerem a helyzetet tőle.
IdomitottFoka 2024.06.27. 13:12:29
ZorróAszter 2024.06.27. 13:18:21
"Persze, de attól még nem volt Észtország mint ország, hanem a SZU része volt.
Az egyik orosztanárnőm pont odavalósi volt, kifejezetten ismerem a helyzetet tőle."
De, volt Észtország. Hivatalosan Észt SZSZK.
És volt ez a Tallinfilm nevű filmvállalalt, amit a Lenfilmmel együtt csinálta ezt a sci-fit.
A Lenfilm az az orosz filmvállalat volt a Vera Muhina szoborral.
kiskisutca 2024.06.27. 13:24:42
a
Nõukogude Liit
része! :-)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 13:31:22
Ha teljes név, akkor igen.
De itt nem gond, mert a rövid név akkor is "Magyarország".
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 13:33:24
Országként nem volt, ez a lényeg.
Ha azt írták volna "Tallinn, Észtország, Szovjetunió", akkor egy szót se mondtam volna.
Mondjuk ahogy Kossuth szerepel az angol Wikiben: "Monok, Magyarország, Habsburg Monarchia".
kiskisutca 2024.06.27. 13:40:43
"Magyarország 1541-ben megszűnt."
Annyira, mint Szerbia, meg Bulgária vagy Lengyelország, nem.
Volt egy jogfolytonos Magyar Állam, az északi karéj. OK "nemzeti uralkodó" az nem volt, mert az Erdélyi Fejedelemség egy török vazallus állam volt.
- A török megszállás alatt álló magyar területen hat vilajet volt. Sorrendben: Buda (1541), Temesvár (1552), Eger (1596), Kanizsa (1600), Várad (1660), Érsekújvár (1663). A legjelentősebb és a legnagyobb területű a Budai vilajet volt.
- A fegyverváltság (jus armorum = fegyverjog) a birtokviszony rendezésénél volt meghatározó az 1688–90-es években. A régi birtoktulajdonosok a törököktől visszafoglalt területeken fekvő birtokaikat csak a birtokjog igazolása és 10% fegyverváltság (a birtok értékének 10%-a) lefizetése után kapták meg. A visszaszolgáltatást az Újszerzeményi Bizottság intézte.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 14:29:38
Gery87 2024.06.27. 14:30:42
Nekem ez már picit túl távoli nézése a dolognak.
Kádár Magyarországon született, az OMM nem egy állam volt, hanem kettő reáluniója.
Olyan mintha azt mondanánk aki 2004 után született az "az EU-ban született".
"az észt főnő nem születhetett a Szovjetunióban, ő Észtországban született, pedig akkor ilyen nem is létezett"
Létezett.
Úgy hívták hogy Észt SZSZK, tehát Észtországban született, mert volt olyan csak épp mint szovjet tagállam.
A "kedvencem" amikor a wikin egy településről azt írják:
"Zára 1991 előtt Jugoszláviához tartozott, azóta Horvátország része.."
Falnak megyek ettől, előtte is pont ugyanúgy Horvátország része volt, csak akkor az nem volt független.
"Géza korábban a szüleinél lakott, azóta a Kukorica utca 32-ben lakik, ami ugyanaz, csak a szülei elköltöztek.."
:)
kiskisutca 2024.06.27. 14:34:45
Jó, de akkor ki idősebb, mint Szlovákia? :-)
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 14:35:20
Majd teszek augusztus végén körütat a környéken, és bevásárolok tankönyvekből, kíváncsi vagyok, mit süketelnek pontosan. De ha egy átlagembert leszólítasz bármelyik város utcáján, leszámítva Kárpátalját, a fentebb írt "tudásalapon" nyugvó választ kapsz.
Kárpátalján ma már valószínű azt mondanák, hogy ez ezer éve Ukrajna, vagy még meredekebbet. Lásd:
youtu.be/NqgCzm-zcjE?t=3100
Gery87 2024.06.27. 14:36:37
Jogilag volt magyar állam, nem lett része más államnak, de folyamatosan csökkent a szuverenitása és nem igen vett részt a nemzetközi diplomáciában, nem kezelték önálló entitásként és eddig gyakorlatilag a "Habsburg Monarchia" részének tekintették, bármi is volt az éppen.
1918/20 óta vagyunk ismét nemzetközileg elismert önálló állam.
Gery87 2024.06.27. 14:38:24
Szlovákia 1918 óta van, először mint tartomány, aztán mint tagállam, '93 óta meg önálló...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 14:39:06
Az a gond a magyar esetben, hogy 1541 után, tulajdonképpen egészen 1867-ig a jogi helyzet és a valóság egymástól eltért.
Jogilag Mo. egy független ország volt, s pont.
A valóségban meg egy nagyobb ország része, melynek fő ügyeit Bécsben intézték.
Az USA esete tisztább: voltak brit gyarmatok, különkülön, aztán meg 13 gyarmat elszakadt és lett USA belólük.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 14:44:48
1918-tól? Nem, először a csehek az egészet beolvasztották, csak később lett ez megváltoztatva a szlovák szeperatista törekvések miatt.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 14:47:56
kiskisutca 2024.06.27. 14:50:29
"A valóságban meg egy nagyobb ország része, melynek fő ügyeit Bécsben intézték."
Mert az eredeti fővárosát Budát, a törökök elfoglalták, Bécs meg pont a legitim királyának a székvárosa is volt.
Győrt vagy Besztercebányát tették volna meg ideiglenes fővárosnak? :-)
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 14:53:26
A kormányzati szervek zöme Bécsben volt, magyar területen csak jelképes intézmények maradtak.
Miért volt alapkövetelés 1848-ban a felelős kormány? Mert ilyen nem volt az ország területén.
kiskisutca 2024.06.27. 14:53:40
Beneš a csehszlovák nemzetet vallotta. 1918-ban egységes csehszlovák köztársaság jött létre.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 14:58:35
Így van.
A szlovák és rutén jogok megadása már később lett.
Nekem az anyai nagyanyai családom oda valósi. S mesélték, hogy pl. Kárpátalján is a cseh nyelv volt a hivatalos nyelv, azon kellett ügyet intézni.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.27. 14:59:58
Így van.
Miközben hivatalosan sose lett kimondva, hogy nincs független Mo.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 15:04:49
Amúgy ők már éreztek valamit az OCR-ből mert írógéppel írták be az adatokat, nálunk meg mindmáig kézzel van. Főleg a századeleji fél- és negyedanalfabéta anyakönyvvezetők mély gondolatait nehéz dekódolni, főleg ha épp áldomást is ittak az újszülöttre.
kiskisutca 2024.06.27. 15:09:14
Hivatalosan Csehországban és Morvaországban a cseh volt a hivatalos nyelv, Szlovákiában a szlovák.
Kárpátalja kicsit fura helyzetben volt, mert a hivatalnokok nagyrészt cseh nyelvűek voltak. Szlovákiában is, de ott kisebb mértékben. A nyugat- és közép-szlovák jobban érthető a cseheknek, mint a kelet-szlovák és a ruszin.
kiskisutca 2024.06.27. 15:10:28
Sőt, többször meg lett erősítve országgyűlések által, hogy van!
kiskisutca 2024.06.27. 15:14:37
"mert írógéppel írták be az adatokat,"
Erről az a kép jut az eszembe, hogy kivonult a cseh hadsereg tankokkal, bevonult a magyar hadsereg "országos járművek"-kel. :-(
Gery87 2024.06.27. 15:23:37
1918-tól mint tartomány, tehát közigazgatási egység és mint egy terület hivatalos neve akkor született meg.
sk.wikipedia.org/wiki/Prv%C3%A1_%C4%8Desko-slovensk%C3%A1_republika#/media/S%C3%BAbor:Prvn%C3%AD_%C4%8Ceskoslovensk%C3%A1_republika_do_1928.jpg
Gery87 2024.06.27. 15:27:49
Morva nemzet sem volt, mégis volt Morvaország mint közigazgatási egység ahogy Szlovákia is volt ilyen téren, meg Ruszinföld.
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.06.27. 15:33:10
filmhiradokonline.hu/watch.php?id=3045
Ma már a nagy hájtek világban ezeken röhögünk, de a ló meg a kerékpár teljesen megfelelt a korabeli hadi elképzeléseknek. Nyilván igen hatásos egy Wehrmacht-felvonulás szupertankokkal, de majd megtapasztalnak egyet s mást három év múlva az orosz sárban.
kiskisutca 2024.06.27. 15:34:27
"mint egy terület hivatalos neve"
Végül is Csehszlovákiát elismerték nemzetközileg.
Tehát egy 107 éves már tényleg mondhatja, hogy idősebb, mint Szlovákia? :-)
Tapi2021 2024.06.29. 14:10:37
Így nézve Ausztria sem volt.
Nem is értem, hogyan tárgyalhattak Trianonban? Mi azért nem, mert nem léteztünk. Ők?
Holott de facto két önálló királyság/császárság volt (osztrák ÉS magyar monarchia), közös uralkodó alatt.
Játék a szavakkal, kinek mi az érdeke.
ZorróAszter 2024.06.30. 13:23:38
"Országként nem volt, ez a lényeg."
Túlságosan sok Szabadeurópát hallgatott. Hogy vannak az oroszok, és az orosz gyarmatok az oroszok igájában, stb.
Volt önálló Észt állam.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.06.30. 16:49:29
Hol volt az észt állam?
ZorróAszter 2024.07.06. 18:17:30
"Hol volt az észt állam?"
Ahol ma.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.06. 19:11:52
Ott szovjet állam volt.