magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Antinacionalizmus

Természetesen antinacionalista vagyok.

Miért? Mert a nacionalizmus egy liberális, felvilágosodáskori eszme. Alapvető célja az volt Nyugat-Európában - ahol az eszme létrejött -, hogy leváltsa a vallást, azt először a magánszférába utalja, majd teljesen kiiktassa. A nacionalizmus így egy kvázi-vallás lett, mely leváltotta a kereszténységet. Aztán persze dobva lett az eszme 100-150 évvel később, amikor már nem kellett. Előbb eldobták a progresszív liberálisok, majd - ez már mai jelenség - a konzervatív liberálisok is.

S nem vagyok a nemzeti eszme ellensége. Ellentmondás? Nem az, hiszen nemzet volt a nacionalizmus előtt is. A nemzet egy természetes egység, védelme indokolt. Amihez azonban nem kell nacionalizmus.

Olvasva ballib törzskommentelőket, iszonyú ostobaság derül ki a témában.

Egyrészt kitaláltak 2 szót a polgárra: a citoyen-polgárt és a burzsoá-polgárt, miközben az egyik neve magyarul "állampolgár", a másik pedig magyarul "tőkés", s semmi szükség polgározásra.

Másrészt kitalálták a és a rossz nacionalizmust: az előbbi "polgári", az utóbbi "etnikai alapú". Miközben polgári, értsd állampolgári alapú nacionalizmus a világ legritkább dolga, ilyen csak kivételes esetekben alakult ki, pl. Svájcban.

Most azt olvasom: Ukrajnának szent joga van határaira, mert csak, míg más országok esetében a régi határok, elvesztett területek sajnálása elavult, abszurd, rossz dolog. S aki pedig nem akar állig felfegyverkezni Ukrajna mellé állva, az adja át területe egy részét, hiszen ha nem támogatja Ukrajna jogát vélt területe megvédésére, akkor sajátjára sincs joga.

51 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr4918440607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 08:37:28

felvilágosodáskori eszme. Alapvető célja az volt Nyugat-Európában - ahol az eszme létrejött -, hogy leváltsa a vallást,
nemzet volt a nacionalizmus előtt is.
-----------------
1. Nem világ izé, hanem felboljadás, de stak mondjuk, hogy Aufklärung. Az al magyarul a túl, így raku. Nem cél, hanem remu. Nem nyugat,hanem az ősmagyar ereszta, este. Az eszme egy nyelvkakilási hang.

2. A vallás az már libcsizmus. Te igenstak kevered a szezont a fazonnal! Mondjuk a vallást most vélésnek, választásnak, Wille-nek és Wahl-nak. A vallás a nátió után van, libcsizmus, attól, hogy van egy eredői Weltanschauung, ez egy a nyelvvel, egy a néppel, a nátióval, ahogy mondjuk az ősmagyar Kirgen, a démonok, az árnyak. Ettől másulni már libcsizmus, vagyis vélés, választás, az ember vélja, hogy kretény, judi vagy iszlamistává váljon, vagy mta-svá, fingristává, totál altervé. Ez a vallás, libcsizmus, vélés. A Weltanschauung egy a néppel, attól, hogy az eredői, nincs vélés, választás.

3. Nemzet? Ezt a hangot dúrgerni kellene, nagyon libcsi, nem is igen rakem már, hogy hogyan is beszél ez a hang. A nemzet, igen raktán mondod, hogy egy libcsi izé, én így rakem, attól, hogy ősi primitív vagyem.

Én inkább nácinak mondem magamat, nem rakem, se a libcsi nemzetet, se azt ana előtte volt, stak azt, ana azelőtt volt, ezt modnem náci posztmodernek. Nekem az ismeretemnek és rakásemnek már a kreténységgel annyi, ettől is olvasem inkább etnológiákat az ódőtől(nem libcsi arisztotelészi, görög bullshitokat, ezeket se rakem).

Ahogy írtem náci vagyem, fingem nem van az új-ónemmagyar makogásról modern szarokról.

4. Konklúzió: a vélés, választás arra volt, hogy leváltsa a nátiót, az eredőit, az árnyakat, az ethoszt, a sajátot(saját és ethosz egy indogermán stumától erednek), vagyis a vallás, a kreténység libcsizmus.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 08:41:42

a citoyen-polgárt és a burzsoá-polgár
--------------

What the fuck? Na ettől a modern libcsernyák szartól se rakem semmit se!

Magyarul pógárnak mondják, de kell ide egy arányelás, hogy rakjem, hogy most hogyan is van a beszéd, magyarra átrakva, attól, hpogy ősmagyar-primitív-náci vagyem.

Vagyis volna a citoyen a redneck, mondjuk olyan ahogy az amcsi paramiilitáris ember, az országtagadó, a szkíta. Volna a burzsuj a libernyák, aki voksol a democsokrácián.

Na nem rakem, stak így, náci ősmagyar vagyem!

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 08:46:15

A nemzet egy természetes egység,
--------------------

1. A természet hangot dúrgerni, bullshit, mondjuk, hogy eredői.

2. What the fuck? A nemzet, nem a nátió egy modern tákolmány, egy libcsizmus, ahogy az új-ónemmagyar makogás is. A nemzet, a libernyák állammal egy unnaturális tákolmány, attól, hogy az evolúciónak anata(gegen) van. A modern nemzeteket, vagy mondjunk stak nemzeteket a libcsizmus rekk fenn, tartja fenn, attól, hogy evolúciófájandja, annak alna, ellen van, az evolúciónak.

A modern libcsi állam nélkül az új-ónemmagyar makogásnak is annyi volna, az evolúció dúrgerné, attól, hogy rejálisan a magyar nyelv egy indogermán és germán nyelv.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 08:54:23

az előbbi "polgári", az utóbbi "etnikai
-----------------

What the fuck? A polgárt az pógárnak makogjuk magyarul, nem is igen rakem, hogy most hogyan is kell rakni. De hogyan is van az USA-nál? Ott az emberi(pógári laguján) és az etnikai együtt van, attól, hogy a sajátot etnikainak mondják, az emberit, erre példa a fenti paramilitáris emberek, a Sámán, az országtagadók, vagy ma már itt is a Szkíták.

A 19. és 20. század bullshit hangjait, Begriffjeit én ma már nem rakem, náci vagyem, ősmagyar(a magyar nyelv indogermán és germán nyelv) a posztmodernnél.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.11. 09:01:49

Az utolsó bekezdésben emlitett kérdés inkább arról szól - amit Boldili is ideböfög sokszor - hogy a Nyugat a legjobb, legszebb, legokosabb, és ha nem az lesz amit õk akarnak, azért az atomvillanás is csekély ár. Lásd a tegnapi világos deklarációt az ukrán NATO tagságról.A citoyen-burgeoise páros már volt a francia mocsokforradalom idején is, a burgeoise, városi polgár épp az, amit ma is böfögnek az elamaradott vidék vs. város témában. (Már Márki Sándornál is megjelenik!) A citoyen eredetileg inkább a joggal biró szemelyt jelezte.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 09:06:40

leváltsa a vallást,
------------------------

Vallás= vélés, választás, libcsizmus, ideológia, nem naturális, ahogy a kúromány(tudomány), mta, fingrizmus, ideológiák, modern pógári politikai filozófiák...

A nácizmus nem is titkoltaja, hogy rekkenteni akar, vagyis visszaállítani az eredőit a nácizmussal és a magyar nyelvvel, az indogermanisztikával. A náciknál az indogermanisztika egy vallásantandás(vallásellen, vallásalna) projekt is volt. A nyelven át dobjuk a vélést és a választást, az alterizmust, az ideológiákat, ahogy a fingrizmust.

A nyelv az ethosz(nem az új-ónemmagyar), az ethosz a démon, az árnyak. Stak ez a projekt nem jett össze, attól, hogy a német hülyék folyton össze vágyták rakni a kreténységet és az indogermanisztikát.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 09:08:17

@Deak Tamas: a joggal biró szemelyt j
-----------

Igával bíró artikelt? A jog az iga, a magyarnak rakta van.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.11. 09:13:47

@Gelimtrtrddddd: nem rakom, dúrgerd magadat. Majd az ápolók vagy a gondozók segitenek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.11. 09:43:06

Ezt írja Márki : "Az asztalok tetejéről szentori hangú emberek olvasták föl és kísérték megjegyzéseikkel a hírlapok cikkeit, vagy a röpiratokat, melyekből 10—20 jelent meg egy nap. Párisnak nem volt miért bánkódnia, hogy százesztendei mellőztetése alatt díszruhás nemesek városa helyett kabátos emberek városa lett s hogy arisztokratikus jellegét demokratikussal cserélte föl. Hercegek, grófok helyett beérte bankárokkal, tudósokkal, művészekkel, munkásokkal. 600.000 polgára szellemi és anyagi kincsekben annyira felülmúlta a többi 24 milliót, hogy pénzben az övé volt az ország vagyonának 2/5-e, szellemben pedig majdnem az egész. Jellegét nem a XIII. századbeli Bastille adta meg, egykor a királyok és minisztereik mentővára, most a szabad szellem börtöne; nem a vele egyidős, de a XVII. században újra épült Sorbonne ; nem a Louvre, a Chateau des Tournelles ; sőt a Tuileriák s a rokkantak palotája sem, melyek pedig, száz meg száz más palotával együtt, akkor épültek, mikor a komor, csúcsíves ízlést a nyájas és derült firenzei reneszánsz váltotta fel. Jellegét az a majdnem 40.000 polgári, unalmasan egyforma ház adta meg, amelyek közül a tükörgyáros Geoffrin feleségének, vagy egy színésznőnek, Lecouvreur Adriennének szalonjaiba a szellem, születés és pénz arisztokratái jártak. Velence helyett Páris lett az előkelő világ gyülekezőhelye s jóizlésű embernek csak a párisit, vagy legalább a párisiast, tartották. A régi jó Gvadányiis megmagyarázta a Peleskei Nótáriusban, hogy a »Notredamák Pozsonyban francia apácák, kiknek fő kötelessége a kisasszonyok nevelése.« Egész Európának Páris szállította a nyelv- és táncmestereket . Páris volt a társadalmi műveltség középpontja. "
Idáig szokták idézni a libernyánok, nem is értem hogy a következő bekezdést már miéer nem.
"Annál jobban meglepte a világot, hogy onnan most egyre-másra a legzajosabb, sőt nemsokára a legvéresebb események hírei érkeztek. A Tainek bizonyára másnak mutatják ezt a népet mint a tények, amelyeket legszabatosabban és bizonyára a leghitelesebben Aularctlegújabb műveiben találunk följegyezve. Az a nép rettenetes moslék, melyet fölkavartak, hogy bűzével mindent betöltsön. Piszkos emberek tapossák a szőlőt óriási kádban, melyben étvágyrontóan úszkálnak a torkosoktól félig lerágott s azután visszadobott szőlőcsutkák ; a kádból zavarosan folyik ki az édes must, mely azután heteken át erjed és forr, míg seprője leülepedik. "

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.11. 09:50:16

A nacionalizmusnak nem volt egyébként valláspótló szerepe (hiszen akkor nem kellett volna a Legfőbb Lény Ünnepe például) sokkal inkább direkt egyházellenesnek mondható. Már a Mi a harmadik rend? is világos:
" Qui donc oserait dire que le Tiers-État n’a pas en lui tout ce qu’il faut pour former une nation complète ? Il est l’homme fort et robuste dont un bras est enchaîné. Si l’on ôtait l’ordre privilégié, la Nation ne serait pas quelque chose de moins, mais quelque chose de plus. Ainsi qu’est ce que le Tiers-État ? Tout, mais un tout entravé et opprimé. Que serait-il sans l’ordre privilégié ? Tout. Mais un tout libre et florissant. Rien ne peut aller sans lui, tout irait infiniment mieux sans les autres."
Már itt is megjelenik a későbbi korok süket demagógiájának minden eleme, elnyomás, kirekesztés, az "urak a hibásak", ha azok nem lennének máris szebb lenne az élet és így tovább és így tovább. Itt már ugyebár megjelenik a politikai nemzet mint kategória, ez terjed szét majd később.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 10:03:18

@Deak Tamas: A nacionalizmusnak nem volt egyébként valláspótló szerepe (hiszen akkor nem kellett volna a Legfőbb Lény
----------------------------------------

1.Szerep hang nem van, a szer-sor stumát dúrgerni, a szerep nyelvkakilás.

2. A nacionalizmust rakjuk náci módon vagy óidei módon, attól, hogy a nemzetizmus libcsizmus.

3. A vallás az libcsizmus, vélés, választás. A nacionális démonok, árnyak eredőiek, ezeket nem választja az ember, attól, hogy aprioriak. A nacionalizmus nem vágyik így vallásvá válni, attól, hogy a vallás az a nacionalista démonok után van.

4. Legfőbb lény? Olyan hang, hogy lény nem van, stak egy bullshit halandzsa. De most mondjuk das höchste Wesen-nek. Az egész teóriát rakná az ember úgy is, hogy ez nem egyéb, ahogy a kreténység korrigálásja, filozófiailag, vagyis a Bibliát kukázza az ember, és a teológia marad ontológiai rakuon(Grund).

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.11. 10:05:02

@Deak Tamas:

Nyilván nem lehetett egyszerre.

Mint az ateizmus bevezetése: előbb kellett a reformáció, mely kirúgta a kereszténység alapjait, majd szabadkőművesek, aztán már őszinte ateizmus.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 10:15:02

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: már őszinte ateizmus.
---------------------

Az öszinte hangot dúrgerni.

Ateista=kreténység. Stak a kretény ateista, az ateizmus rakujai(Grund) a kreténység. Az ateista is stak egy kretény, ha valaki nem ismerje a kretényésget, pogány, ősmagyar, avagy náci. Ha az ember pogány, annak a keresztény és a zsidó is egy, úgy a keresztény és az ateista egy. Az ateista ezenkívül bírja a modern libcsi államot, de az is kretény, a Begriffjeik ugyanazok és az ateista nem makog a pogányságra, attól, hogy argumentációja arra, vagy annak anta(gegen) nem van, attól, hogy a makognivalója kretény, így stak kreténységgel makogna rája.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.11. 10:23:11

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: így van, de ebben a nacionalizmus nem vett részt, sőt sok helyen, épp az ortodox világban kifejezetten jól sikerült összekötni a hittel a nacionalizmust, épp a legkevésbé talán Bulgáriában. A legsikeresebb történet egyértelműen a szerb és a román az ortodox világban, a reformációban a német és a csehszlovák masarykista egyház.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.11. 10:37:02

@Deak Tamas:

Alapvetően ez speciális helyzet, a török kor utóhatása szerintem.

Hiszen már a török korban ki lettek alakítva ezek a nemzeti-vallási kategóriák.

Lásd az ismert boszniai viccet:

- Te milyen vallású vagy?
- Semmilyen. Ateista vagyok.
- Ja, én is. De milyen ateista vagy, katolikus ateista, ortodox ateista, vagy muszlim ateista?

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 11:39:26

@Deak Tamas: Legfőbb Lény
----------------------

Lény hang nem van. De hogyan hogy nem Teutates(gall) ha nem Wotan vagy Kirgen?
Egy kis ontológiával, indogermanizmussal, teológiával, kreténység és Jehova nélkül a mai neopogány posztmodernnél totál menne. Örerjenek a francia kretények, hogy sok a muszlim ott. De örerjenek az itteni kretények is az mta-nak, a fingrizmusnak.

Én ab ovo itt egy jakubins vagyem, stak magyarul, indogermánul, vagyis náci.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.11. 11:55:44

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: sokkal előbb, hiszen ahogy @Neville: írta nagyon helyesen, már Julianus barát utazásai is egyértelmű jelek.
Itt a nagy változás abból a téves elképzelésből ered, hogy az érdekalapú gondolkodásból nem fakadhatnak olyan szörnyűségek mint a vallásháborúkból. Valahol igazuk lett, mert azt, ami ebből a gondolkodásbódból a Terreurtől egyenes ívben húzhatú Auschwitzig megszületett, ahhoz képest egy kis középkori vallásháború épp semmi.
Érdekes torzulása ez a reneszánsznak amelynek az elején még hangsúlyozottan jelen van hogy Isten szép világát dicsérem.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 12:02:38

@Deak Tamas: Julianus barát utazásai is egyértelmű jelek.
-----------------

1. Az utaz hangot nem bírem, inkább így erjesz, ahogy egyrakású rekkés. Ért nem van, stak er és ár, magyarul verstehen rakni.

2. Juliana egy kretény volt, így egy kretény nem autentikus. A kretény egy fingrista, így fingja nem van, hogy hogyan is beszél vagy hazudik. Nagy KDNP-s volt az öreg, tuti, hogy sikkasztott és inkább az Adrián borkaizott, de ha már kretény úgy inkább Brüsszelnél szájerizett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.11. 12:02:42

@Deak Tamas:

Persze. A reneszánsz még nem tett kárt.

Az inkább csak a régi módszerek visszahozása.

Az már későbbi gondolat, hogy pl. a művészet céltalan.

Van olyan elképzelés is, hogy déli reneszánsz meg északi reneszánsz, s az utóbbi már meghamisította az alapokat.

Gery87 2024.07.11. 14:57:04

"Alapvető célja az volt Nyugat-Európában - ahol az eszme létrejött -, hogy leváltsa a vallást, azt először a magánszférába utalja, majd teljesen kiiktassa."

Az egyik cél volt igen, de a fő cél a rendiség felszámolása volt, az előjogoké!
Ehhez az egyház szervesen és érdekei mentén része volt, ennyi.

"A nacionalizmus így egy kvázi-vallás lett, mely leváltotta a kereszténységet."

A fő identitássá lett.

"Aztán persze dobva lett az eszme 100-150 évvel később, amikor már nem kellett. Előbb eldobták a progresszív liberálisok, majd - ez már mai jelenség - a konzervatív liberálisok is."

Persze ez nem tudatos volt, inkább véget ért egy korszellem.

"Egyrészt kitaláltak 2 szót a polgárra: a citoyen-polgárt és a burzsoá-polgárt, miközben az egyik neve magyarul "állampolgár", a másik pedig magyarul "tőkés", s semmi szükség polgározásra."

Arról van szó hogy ami neked nem tetszik, nem illik bele a világképedbe, az "nincs" és hülyeség.

A citoyen egy szellemi nívót takar. Én is erre használom a polgárt.

"a felvilágosodás alapeszméit magáénak valló, a társadalom ügyeinek alakításában aktív politikai szerepet vállaló polgár, megszólításként polgártárs....

....az a (szellemiekben igényes, képzett, rendszerint városban lakó, közösségi lényként az állam és a társadalom iránt felelősséget érző személy, akit polgárosult politikai, gazdasági, kulturális életforma, jogtisztelő, demokrata magatartásmód, szuverén ítélőképesség jellemez!

A burzsuj meg valóban a kapitalista társadalom kizsákmányoló, uralkodó osztályának tagja, bérmunkásokat dolgoztató tőkés.

"Másrészt kitalálták a jó és a rossz nacionalizmust: az előbbi "polgári", az utóbbi "etnikai alapú". Miközben polgári, értsd állampolgári alapú nacionalizmus a világ legritkább dolga, ilyen csak kivételes esetekben alakult ki, pl. Svájcban."

Ettől még létezik.

"Most azt olvasom: Ukrajnának szent joga van határaira, mert csak,"

Nem mert csak, hanem mert szerződések garantálják ezt és általában elfogadott elég régóta - legalább elvben - hogy a határok megváltoztatása erővel, háborúval nem játszik...

"míg más országok esetében a régi határok, elvesztett területek sajnálása elavult, "

Mert az.
A logika az hogy ami van, azt nem változtatjuk meg erővel, mert háborút okoz.
Ami volt, azt meg nem változtatjuk vissza erővel, mert háborút okoz.
Érthető álláspont.

"abszurd, rossz dolog. S aki pedig nem akar állig felfegyverkezni Ukrajna mellé állva, az adja át területe egy részét, hiszen ha nem támogatja Ukrajna jogát vélt területe megvédésére, akkor sajátjára sincs joga."

Ki mond ilyet?

Gery87 2024.07.11. 14:58:53

@Deak Tamas:

Ha nem lett volna "mocsokforradalom" meg a felvilágosodás te szerencsétlen faszkalap, akkor most nem itt írogatnál hanem az urad cipőjét fényesítenéd mint szőrőstalpú oláh jobbágy.

vasútihíd 2024.07.11. 16:33:30

a határok nem szentek. az erősebbek megváltoztathaják.

ZorróAszter 2024.07.11. 16:40:54

"Egyrészt kitaláltak 2 szót a polgárra: a citoyen-polgárt és a burzsoá-polgárt, miközben az egyik neve magyarul "állampolgár", a másik pedig magyarul "tőkés", s semmi szükség polgározásra"

Mivel Orbán és a papagájkórus abban az időben azt a trükköt alkalmazta, hogy összemosta a kettőt.

Akkoriban gúnyolták Polgár Viktornak.

ZorróAszter 2024.07.11. 16:42:16

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Van olyan elképzelés is, hogy déli reneszánsz meg északi reneszánsz, s az utóbbi már meghamisította az alapokat."

Magában egy művészettörténész veszett el.

Szerencsére teljesen.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.11. 16:45:37

@ZorróAszter:

Igen.

Az az időszak volt, amikor ki kellett találni egy új szót.

Az MSZP "szakértői kormányzás" nevű marhasága éppen bukóban volt, kiderült, nem csinál Horn Gyula se osztrák életszínvonalat. A Fidesz viszont akkor nem hivatkozhatott a kisemberekre, mert akkor ez még Hornék szövege volt. Így megszületette a "polgár".

Csak 2006 után hagyta abba a Fidesz.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.11. 16:49:39

@ZorróAszter:

Pedig nem én találtam ki.

A művészettörténet egyik fő alapművét idéztem.

Ajánlom egyébként, mert jól összefoglal mindent, persze csak az európait és az Európához közelit, amikor írták, nemigen figyelt senki a más tájakra.

Nem tudom magyarul kiadták-e: en.wikipedia.org/wiki/The_Story_of_Art

2024 2024.07.11. 17:38:28

Természetesen nacionalista vagyok. Nemzeti liberális, a 19. századi liberalizmus híve. Azé, amelyik idővel eljutott az állam és az egyház szétválasztásához, nagyon helyesen.

Az igaz, hogy a nacionalizmus szított feszültségeket egymással vagy egymás mellett addig nagyjából békében élő népek között, de egyrészt ez megtörtént jóval korábban is, csak akkor terjeszkedő országok, birodalmak hódító törekvései miatt - lásd pl. Skócia, Írország bekebelezése a KERESZTÉNY Anglia által. Az ókorban, a középkor elején a Kárpát-medence a népek átjáróháza volt, az egyik nép jött, kiűzte a másik, aztán őt a harmadik. Ez zajlott az egész Földön folyamatosan, szüntelenül. Liberálisok nélkül.

A 19. nacionalizmus lényege a feudális jogrendszerből egy másik jogrendszerre váltás, alkalmazkodva a társadalmi-gazdasági változások teremtette kihívásokhoz a többségi nép akaratának érvényre juttatásával. Ez szükségszerű volt, és itt, a korabeli Magyarország területén még csak károsan sem érintette a nemzetiségeket. Persze, a magyar államnyelvé tétele piszkálta a csőrüket. Ha egy román, egy szlovák vagy egy német politikai, tisztviselői pályára kívánt lépni, meg kellett tanulnia magyarul. Ellenben úgy éltek ahogy akartak. A nemzetiségi népeknek volt kulturális hálózata, voltak iskoláik, templomaik, újságjaik, még bankjaik is. A magyar állam nem korlátozta őket, ami egyébként a magyarság keleti sztyeppei mivoltából fakad - a kezdettől békés, megtűrő magatartást tanúsított a vele együtt élő népek felé. Ellenben a művelt Nyugaton a 19. századi nacionalizmus gyakorlatilag felszámolta a nemzetiségeket Franciaországban, mert ott az uralkodó eszme szerint mindenki francia és szabad polgár. Anglia pedig fokozta az elnyomást az angolon kívüli népeken Nagy-Britanniában, hogy azokat még a nyelveiktől is megfosztották. De mi voltunk az elnyomó nemzet, a korabeli Magyarország a "népek börtöne". Miközben minden nacionalista törekvés, magyarosító szándék ellenére sehol a világon nem volt olyan jó dolguk a többségi néppel együtt élő etnikumoknak, mint a Magyar Királyságban a Monarchia alatt. Hogy a polgári állam feléjük is támaszt bizonyos követelményeket? Mint a kötelező iskola vagy bizonyos munkakörökben a magyar nyelv ismerete? Ma egy határon túli magyarnak tetszik nem tetszik tanulnia kell az államnyelvet (1918 előtt tudtommal nem volt kötelező magyar nyelv oktatás még a középszintű nemzetiségi iskolákban sem!), ismernie kell az államalkotó nép nyelvét, ha boldogulni akar.

2024 2024.07.11. 17:52:45

"Alapvető célja az volt Nyugat-Európában - ahol az eszme létrejött -, hogy leváltsa a vallást, azt először a magánszférába utalja, majd teljesen kiiktassa."

Ezzel nem akarok vitatkozni, pláne úgy hogy nem rendelkezek megfelelő ismeretekkel a témában, de itt nálunk az eszme képviselői: Deák Ferenc, Andrássy Gyula, Tisza Kálmán, de még Wekerle Sándor sem volt vallásellenes. Pláne nem akarták kiiktatni a vallást, hiszen a kor politikusai mind hívő keresztények voltak.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 18:32:44

@2024: ismernie kell az államalkotó nép nyelvét, ha boldogulni akar.
tanulnia kell az államnyelvet
-----------------

1. Az állam egy libcsi hang, nyelvkakilási szar. Alkoholizálás? Ezt a bullshit hangot se rakem.
Olyan hang, hogy tanul nem van, ez is stak nyelvszarás, ahogy olyan verb se van, hogy boldogul. A bolda, a boldog a bol indogermán, vagyis magyar stumától ered, bolda az illuminált, már ölt, ősmagyarul.

2. Hát ez a libernyák diktatúra, a libcsizmus, a fingrizmus, attól, hogy az új-ónemmagyar egy halandzsa, egy kreol libernyák nyelv, egy totál zagyvaság, libernyák ideológai.
Az új-ónemmagyar egy makogás, hát nem kérem a libcsi ideológiai zagyvaságot, ezt a kreol halandzsát!

Ha nem rakem(verstehen), úgy hogyan is beszéljem? Sehogy. Én más nyelveket attól rakem, és beszélem, hogy az új-ónemmagyart, habár a magyar az anyanyelvem, nem rakem, egy halandzsa, egy totál új-ónemmagyar mondatot se rakem.

A nyelv az Kirgen, leszarja az MTA-t,a fignrizmus, és a libernyák államodat, és az új-ónemmagyar libcsi idelógiát is.

Gelimtrtrddddd 2024.07.11. 18:35:41

@2024: t a magyarság keleti sztyeppei mivoltából fakad -
-------------

1. Nem kelet, hanem erjeszu.

2. He? a magyarmány arra sohase volt, a Volgán al soha, attól, hogy a magyar nyelv indogermán és germán nyelv.

Gery87 2024.07.11. 20:06:28

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A Fidesz akkor még azzal házalt amivel ma Vona, hogy "második reformkor" "polgárosodás", ezért lett elővéve a polgári eszme.

Gery87 2024.07.11. 20:11:36

Én ezt az egész felvilágosodás tagadást egy posztmodern lázadó fasságnak tartom.
Ami eljutott addig hogy a fürdővízzel a gyereket is kiöntenék.

Nem kell a liberális polgári társadalom, mert "lmbtq buzik, gender, woke", cserébe visszamennének jobbágynak.

Még a "marxisták" se mennek el eddig, de őket szidják a legvérmesebben. Röhejes.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.11. 20:31:02

@Gery87:

Így van, A középső Fidesz polgári, liberális, kereszténydemokrata értékeket képviselt.

2006 után döbbentek rá: ez nem kell a népnek.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.12. 11:59:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: így igaz, erről Czakó Gábornak volt előadása, én abszolút igazat adok neki. Valahol az itáliai városok versengésénél kezdőött a probléma, ott már megjelentek olyan dolgok amelyek lassú erkölcserodálódást okoztak, nem is feltétlenül a pénzghajhászásra gondolok, hanem a cinizmusra.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.12. 12:00:41

@2024: pedig Wekerle az utóbbit bőven megkapta a polgári házasság erőltetéséért ...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.12. 12:23:57

@2024: ez érdekes kérdéskör, mert nem létezett olyan hogy nemzetiségi iskola.
Az Eötvös féle ultraliberális iskolatörvény - ez ásta meg az ország sírját, nem véletlen, hogy az utódállamokban még csak hasonló sincs! - illetve Trefort három kategóriába szervezte az oktatást, állami, önkormányzati ("községi") illetve egyházi fenntartásba. Amennyiben valamely iskola a magyar államtól igényelt anyagi támogatást, ennek ellenszolgáltatásaképpen kötelező magyarnyelv oktatás volt, illetve fel kellett venni az állampolgári ismereteket, amiket magyarul kellett oktatni. Ez a rendelkezés 1881-től volt érvényben, egyébként 1879-től állami iskolában volt kötelező némettanítás.
Az 1879-es vitákban az egyházak képviselői még ezt is soknak találták és akkor még tiszteletteljes hangon, úri modorban eljutottak oda, hogy nem jutnak el sehova, a vita konklúziója elsikkadt. Ezt természetesen a nemzetiségek gyengeségként értékelték, és teljes erővel visszaéltek a helyzettel, tolták a propagandát (amit mi máig nem teszünk) és tudatosan szervezték úgy az életet, hogy az az ország szétrobbantása után zökkenőmentesen induljon máshogy (ahogy történt). Mindmáig hangosan pofázott szlovák hazugságtoposz a nagymácsédi szlovák gimnázium bezárása a Tisza kormány alatt, amit a kornány "záratott be". Természetesen a fenntartó evangélikus egyház záratta be, mert nekik ugyan nem volt ellenükre a magyarellenes izgatás, de az már enyhén cinkes volt, hogy az evangélikus iskolában az orosz ortodox cár képe alatt ortodox propaganda folyik.
Teljesen jellemző adatok az utolsó népszámlálásból, Alsó Fehér vármegye 251 iskolájából 52, Arad vármegye 309 iskolájából 95, Árva 111 iskolájából 30, Bács Bodrog 352 iskolájából 250, Beszterce Naszód 128 iskolájából 19 volt magyar tannyelvű 1910-ben és írhatnám reggelig a sort tovább. Arról nem is beszélve, hogy a magyar állam a lenti példához még csak hasonlót sem csinált soha.

vasarnap.com/historia/ki-robbantott-tornaljan

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.12. 12:55:19

@Deak Tamas:

Hozzáteszem, azért egy az egyben leírni az északi reneszánszot nem az én álláspontom.

Szerintem a legjobb reneszánsz festő pont egy északi.

Itt inkább folyamatokról van szó, ahogy te is írod.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.12. 13:04:01

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: persze, de itt nem is a művészet a fő probléma a reneszánszban (csak az akkorát fejlődött, hogy azzal azonosítja mindenki az elnevezést) hanem a megjelenő "világnézetek" ha épp ez a szó ismeretlen volt akkor. A reneszánszig egyértelmű volt, hogy Isten teremtette tökéletes világban élünk, és nekünk is tökéletesedni kell, a reneszánsszal ez már eleve megkérdőjeleződik, érdekes módon természeti események kapcsán, pl. pestis vagy jóval később a lisszaboni földrengés. A folyamat vége a 73141-es számú fogoly Auschwtzban.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.07.12. 13:06:13

@Deak Tamas:

Alapvetően a humanizmus káros eszméje ez, az az elképzelés, hogy az ember önmagában mindennek az alapja. Az ókori szofisták és szkeptikusok újraéledése.

S igen, ezt a reneszánsz hozta magával.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.12. 13:09:52

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: érdekes lenne végigjárni ennek a fogalomnak a jelentésváltozását.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.12. 13:25:10

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: ma ugye kifejezetten pozitív, épp az "istenes" embert jelenti. A fasizmus jelszava is humanizmus és civilizáció volt, amitől nyilvánvalóan a mai humanista sírógörcsbe esne.

Gelimtrtrddddd 2024.07.12. 16:39:49

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: az ember önmagában mindennek az alapja. Az ókori szofisták
-----------------------------

1. Az al magyarul túl, Grund stuma vagy raku, az alap nyelvkakilás. Nem ókor, hanem óidő.

2. A humanizmus kreténység, így vagy úgy, posztulálja Jehovát. A humanistát nem mondanám jehovamentesnek, máshogy nem igen raknám, honnan veszja a bullshiteket.

3. Vagy a humanista ius gentiumos? A humanistát a latinok úgy is rakták, hogy mitleidig, mitfühlend. Erről van egy jó vicc a gótról, ahogy ő rakja a humanistát: ius gentium erővel romány szukát durrantani, attól, hogy teszja a Sueb, a Markomann is, ahogy mitleidig az ember, hogy ne viszkessen nekje a pinája.

4. A szofista mondásnak sok interpretációja van, de ez itt már inkább lingvistik és megismerésteoretika. A mai humanista, nem a gót, posztulálja Jehovát, a pogány posztulája a démonokat, az árnyakat. A nyelvet posztulálja a pogány a démonoktól, de lingvistikailag fontos a perspektíva. A szofista mondással lingvistikailag tagadjuk a Begriffeket is, stak perspektívák és a nyelv grammatikája annak perspektívája van.

Erről a blogemon írtem.

De nézzük a szofista mondásokat németül:
Mensch für Protagoras „das Maß aller Dinge“.

A Mensch és a Mass, a mérés, méter hangok is az indogermán me partikeltől erednek, ezek egyek a me, ahogy mich-vel, vagyis itt is az ember a mérték, eredeti indogermánul és magyarul is. De ez az ember a baru, ahogy ennek is perspektívájai vannak. A mérésre nem kellenek számok, stak nakta annyit mondani: nekem távol, nekem nakva...

De a pogány az ember előtt posztulálja a démonokat, attól, hogy a démonoktól ered a nyelv.

Egy másik: 1. Es existiert nichts. 2. Wenn aber etwas existierte, so wäre es doch für den Menschen unfassbar. 3. Wenn es aber auch fassbar wäre, so wäre es doch unaussprechbar und nicht mitteilbar.

Lingvistikailag nem rossz ez se, mondani volna rája, hogy ez a perspektívát módosítja, vagyis a tenkőtól, a Dingtól a nyelvre. Németül ott van, hogy fassen, Begriff, vagyis ezzel itt a Begriffet tagadja, habár a konzeptet nem. Én azt mondem, hogy nincs tenkő, nincs a mondaton kívül, ahogy a hangokon.

Ahogy én rakem, ez úgy azt mondja, hogy egy tenkőnek sok perspektívája van, így nem fogják meg, vagyis tagadja a Begriffek valóságját, attól, hogy az stak ideológia. Habár a latin Konzept már fennállna, erre példa nálem az ör, indogermán uer stuma, hogy ha Kirgen örjöng, örer, örjed, úgy azzal az uer stumát konzeptuálja, stakhogy így a konzept mitteilbar és aussprechbar.

A fenti citatra rakta példa a szofista argumentáció, ana nakvább álla a nyelvnek, erre példa, mondjuk marha hang:magyarnyelvindogerman-german.blog.hu/2024/06/28/lektion73-a_marha_es_aspektusjai_fazit_es_egyeb

A marha hang az indogermán mer-mor-mur-mar stumák mar-so formájától ered, és ez a germán marha, a marok-tól is, vagyis a marhát marokják, ahogy a lovat lovatják, lopják. A marha nem Begriff, nem fogjuk, hanem a marha hang egy Weltanschaung részje, és egy életmódnak, ahogy a ló is. A marha hang egy perspektívájú, a mar stumától ered, más járulékja nem van, de együtt van a lóval. A marha germánul ló is, attól, hogy a lót is lopják, lovatják. Így az ember a mérője a tenkőknek, de ez az ember az ethosz és a démon, az árny. A germagyar ember, a germanoid úgy mértaja, hogy a marha a mar stumától vanjon, és a marha ló is vanjon.

Ha a Begriffeket tagadjuk, úgy a a valós rakanda és argumentáció így rakód, áll fel: a marha ló, a lotyó ló, a kettő a leu stumától ered, a lotyó marha, ha az orosz öreszor marokja, ahogy az ukrán szukát, ha gecizja úgy tejena, attól, hogy a tehén az tejena(germán hang) vagyis tejve, tejes.

Gery87 2024.07.12. 17:09:05

@Deak Tamas:

"Az Eötvös féle ultraliberális iskolatörvény - ez ásta meg az ország sírját, nem véletlen, hogy az utódállamokban még csak hasonló sincs!"

Az ország sírját az ásta meg te faszkalap sovén barom kisnyilas hogy a lakosság fele volt magyar, de a kurva elited erről nem akart tudomást venni.

Gelimtrtrddddd 2024.07.12. 17:53:00

@Deak Tamas: épp az "istenes" embert jelenti.
--------------

1. Nem rekk, hanem jelent.

2. Stakhát a barbár időknél, a kretény-rományok Jehovával mentették át a bullshitjeiket, erre példa Procop, nála van az antandatétje a göttlichnek és a menschlichnek, attól a példától, anat írtem, hogy a gót hogyan is raktaja a humanistát: ius gentium, Mitleid.

Procoptól nagy faszság, nagy szemétség az egész is, hogy a rományság Jehovával takaródzik, így ahogy odajuttott az idő, hogy a rományságot átrakják, átinterpretálják, jen erre Jehova.

3. Ma a humanista az kretény, ezt raktán mondod. A humanista Wertek és a kretények összeolvadtak.

De ma jen fel egy újabb interpretációja a humanistának: free love, love is love. A buzulás, a kurválkodás is humánus. De a kretények nem buzik? De igen, ígyhát a keresztény az totál humanista így, attól, hogy buzi.

Na erre a Gótunk hogyan is regyne, mondana? Oké, oké, de az is ius gentium, hogy az orosz öreszor erővel durrant ukrán szukát, nem? hát ez ius gentium! Az ember nem humanista, nem mitleidig,úgy ha erővel durrant, hogy ne viszkessen a pinája?

2024 2024.07.12. 18:00:34

@Deak Tamas: "...az oktatást, állami, önkormányzati ("községi") illetve egyházi fenntartásba."

Ezzel tisztában voltam. Lehet félreérthető volt, illetve én nem fogalmaztam pontosan: nemzetiségű NYELVŰ iskolákra gondoltam. Egyébként köszönöm a kiegészítést, javítást. Azt például nem tudtam, hogy az állam a finanszírozásért cserébe kötelező tette a magyart.

2024 2024.07.12. 18:15:49

@Deak Tamas: Egyébként, hogy a magyar állam mennyire hosszú pórázra engedte a nemzetiségeket, volt lojális velük szemben, csak egy-két példa:

A magyar trikolór nem csak nemzeti, hanem állami jelkép is volt egyben. Horvát-Szlavónország saját kormánnyal, parlamenttel rendelkező külön országként a Magyar Királyság, a magyar állam része. Így a magyar trikolórt a horvát középületekre is ki lehetett, sőt: ki kellett volna rakni. Mint ahogyan például manapság a skóciai középületeken a skóton kívül ott lobog a Union Jack. A pesti kormányok időként próbálták is kivitelezni, de horvát részről minduntalan heves ellenállásba ütköztek.

Vagy amikor a magyar kormány a horvát vasutakon is be akarta volna vezetni a magyar nyelvhasználatot. Az előbbi miatt és saját jogán is, mivel a MÁV irányította a horvátországi vasútvonalakat is, ehhez minden alapja megvolt. De az ellenállást látva végül lemondott erről.

Billy Hill 2024.07.12. 23:44:02

@Gery87: "A logika az hogy ami van, azt nem változtatjuk meg erővel, mert háborút okoz."

Koszovó?

Leginkább az van, hogy legyőzött országokat nyugodtan lehet darabolni. Putyin is ezért akarja előbb szétcseszni Ukrajnát.

Gery87 2024.07.13. 00:03:49

@Billy Hill:

A nyugat természetesen álszent, de az állításom megáll, hisz háború volt.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.07.15. 12:49:26

@2024: így igaz, hiszen ez logikus lépés is volt, már 1881-től, csak egyébként a gyakorlatban elég tessék-lássék módon se tartották be 1907-ig, ugyanúgy mint például az önkormányzati ülések magyar nyelven IS történő vezetését, ami kötelező lett volna, Lugoson pl. csak 1896-tól ment. Állítólag megtörtént Krassóban, hogy pár román bíró írt egy levelet az ugyancsak román szolgabírónak, hogy ők aztán a jegyzőkönyveket nem írják le románul, csakn maggyarul, mert egyrészt a faluban senki sem tud olvasni, másrészt őket nem érdekli és a szolgabíró sem fog csinálni mást, hogy beküldi a levéltárba.
Az Apponyi törvény ellen azért ágáltak olyan bőszen, mert az már szankcionálta az olyan apróságokat például a szerb iskolákban, hogy cári sasos zászló, meg az Atyuska képe a falakon. Erre szoktam mindig mondani a nemzetiségi ügynököknek, hogy amennyiben bármelyik utódállamban bármelyik magyar fenntartású iskolában nem lesz lehetséges a magyar zászló meg Horthy-kép kitűzése mondjuk, akkor semmit nem vethetnek a korabeli magyar állam szemére. Millenniumi életkép a Torontál című lapból:

" Mindenbõl kilátszott a rossz ssándek, hogy . haza, § a nemzet méltóságán csorbát akartak jteni, A gyermekek néhány szserb szavalatot nondtak 8 egy-két egyházi éneket énekéltek el, a volt az ünnepély, Nem volt senki, a ki a yermekeknek a nap jelentõségét a nemzet a8y Ünnepét megmagyarázta volna, anyajelvükön sem, Midõn a fõszolgabíró a tanitót négyszemözt megkérdezte, tanultak-e a gyermekek majarul ? nemmel" felelt a tanít ó, Nem csuda gy az ily ünnepélyi fároia benyomása alatt szolgabíró és szolgabíró lehangoltan távoztak, ikor aztán a jelenlevõ szülök észrevették a fõ. olgabiíró ur lehangoltságát, interpellálták a nitót és tanitónöt: hogy miért távozott oly haar és elégedetlenül a fõszolgabíró ur? Azt ilaszolták, hogy : mert a fõszolgabíró urnak ast ondották, minekután ök szerb tanitók, szerb kolában és szerb gyerekeket tanitanak, csak kor fognak magyart tanitani, ha a magyar piskolákban majd a szerb nyelvet oktatják és itják a magyar ajku gyermekekkel) És est jeszti a tanitó a szerb férfiak, az asszonyok költ pedig a tanít ónõ. Ambár ez as egész og hazugságon alapszik, mert nem merészelt ikük sem ily választ adni a fõszolgabirónak, terjesztik ezzel a könnyen csábitható, de an gondolkozó nép közt azt a hiedelmet, hogy ez a két szerb apostol nem volna az iskolán, nagyarok és hatóságaik gyermekeik nyelvét, nzetiségét és hitét elnyomták volna. Ep ily épületes/eset történt a mult hónap-. , mikor a királyi tanfelügyelõ a szerb iskomegvizsgálva, megelégedetlenségét fejezte ki anitóval szemben. Ekkor ugyanis aat mon ta tanít ó és tanitónõ a szülök és iskola szék jainak : Ez az ur (nem mondották, hogy ez az Torontálmegye tanfelügyelõje s mellette kir. Ácsos 18), a ki ki van küldve az iskolákat vizsgálni, azt a szemrehányást tevé nekik, y miért nem tanitják a magyart ia? Erre állítólag a tanitónö azt felelte volna y terjeszti legalább ezt a nép közt a tanö, s minden egyes állitásunkat tisztességes akkal babizonyithatjuk): , kérem, mi szerb ek yunk, szerb iskolán mint szerb tanitók alnazva s szerb gyerekeket oktatunk, mi tekötelezve nem vagyunk a szerb gyerekeket gyarokká tenni" Erre aztán terjeszti a tónõ ez a kiküldött ur ezer bocsánatot ; töle, hogy ily illetlen kérdést merésselt zá intézni, Hogy az ily, a szerb testvéreink ogatására 8 a magyar faj elleni gyülölet eztésére koholt állítások, hazugságok mily z vért szülnek a népben, azt csak az tudja, ki k és köztük él, s fájdalommal telt kebellel ie kell, hogy egyes hazánkfiai s honleányai a rosszakaratból hintik ja gyülölet és fajellenv magvát a nép közé. A tanít ónõ május hó 10-én merészebben bb is ment a gyülölet magva hintésével. A lomuk szent helyisége sem volt elég szent j szemében s ott folytatta fajgyûlölet magak szórását"

epa.oszk.hu/05200/05212/02265/pdf/EPA05212_torontal_1896_111.pdf#page=2
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása