magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Komcsi halandzsa

Tudom, hogy szinte hihetetlen, de én többet olvasom/nézem a kubai kommunista médiákat, mint az ellenzékieket.

Az ellenzékieket azért nem szeretem, mert ez a "minden rossz" hangulat árad belőlük, ami semmivel se jobb, sőt talán még rosszabb a hivatalos álláspontnál. Az amatőr kubai anyagokat jobb nézni, olvasni.

De a hivatalos kommunista médiákat rendszeresen követem. A napokban jót nevettem a Kubai Kommunista Párt KB-ülésén, szinte önleleplező az egész hivatalos beszámoló. Íme a lényegi rész:

Direkt lefordítom szó szerint az adott részt, aki legalább 45 éves ma, az felismeri a megmásíthatatlan kommunista műnyelvet:

"Így fogalmazott a Kubai Kommunista Párt Központi Bizottságának első titkára, Miguel Díaz-Canel Bermúdez a Politikai Bizottság elszámolási jelentésének vitájában a KB 9. plenáris ülése előtt, ami az esemény első napjának egyik napirendi pontja volt.

A vezető javasolta, hogy a következő évben legyen folytatva a 2024-re kijelölt négy alapvető munkaprioritás, melyekre a Párt, az Állam, a Kormány, a Fiatal Kommunisták Szövetsége (UJC) és a tömegszervezetek összpontosították erőfeszítéseiket:

  • 1. Az egység erősítése.
  • 2. A politikai-ideológiai munka javítása.
  • 3. Előrejelzések végrehajtása a torzulások kijavítására és a gazdaság újbóli fellendítésére.
  • 4. Figyelem a jelenlegi kubai társadalomban jelenlévő torzulásokra és negatív tendenciákra.

Egyik pont se lett kimerítve, mindez átfogó és pontos, ezért szükséges a folyamatosság biztosítása, az aktualizálásuk mellett – fejtette ki Díaz-Canel, különös tekintettel arra, hogy 2025-ben a PB-nek be kell kapcsolódnia a IX.. kongresszus előkészítésébe, amelyet megtartanak. 2026-ban."

Lefordítom emberi nyelvre: vannak problémák, de mindenekelőtt ezekről ne vitázgassunk, s magyarázzuk ki a bajokat, majd ha marad idő, a problémákkal is csináljunk valamit.

Teljesen tipikus. Tulajdonképpen a kubai történelem az utóbbi 65 évben ez:

  • romboljunk le mindent, mert a rendszer teljesen függ az idegen tőkétől, s a lakosság nagy része szegény, sőt egy kis rész nyomorban él,
  • a rendszer független lesz az idegen tőkétől, közben megszűnik a belföldi magántőke is,
  • a nyomor megszűnik, immár az egész ország egyformán szegény,
  • az állam képtelen gazdálkodni, az embereknek meg tilos,
  • nem omlik minden össze, mert jön a pénz külföldről, politikai okokból (szovjet segélyek), sikerül ezáltal stabilizálni a szegénységet,
  • a vezetés nem használja ki a lehetőséget a gazdaság átalakítására, hanem azt hiszi, az idegen segély örökké lesz,
  • megszűnik az idegen segély (80-as évek vége), meglepődés a kubai vezetésben, kezd minden összeomlani,
  • a kapitalizmus kényszerű lassú visszaengedése, még torzabb alakban, mint ami volt a kezdet előtt: sokkal nagyobb társadalmi különbségek, mint valaha, a nép legnagyobb része kiszolgáltatottabb, mint bármikor korábban.

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr2318751074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZorróAszter 2024.12.18. 09:17:34

Az a tény, hogy a világsajtó amerikai kézben van, és nemcsak hogy tematizálja és tereli a világ közvéleményét, hanem tetszőleges hazugságokat tud beleverni az emberek fejébe, azt nem lehet figyelmen kivül hagyni.

És ennek számtalan negatív övetekzménye van a világban. Például az, hogy képesek még az öndefiníciót is kitörölni a fejekből és sajáttal helyettesítni.

Sőt képes arra is, hogy kitöröljék a történelemből nem csak a Castro előtti kubai nyomor képeit, de azt méginkább, hogy milyen nyomorban tartották a népüket évszázadokon keresztül a mai legfejlettebb országok.

De ma is a felforgató elemek listájára kerülhet az, aki túlságosan pedzeget engedélyezetlen témát. Például a bankok által csőbehúzott és tönkretett farmerok számát, vagy a családirtások számát és részleteit.

Gery87 2024.12.18. 10:04:51

@ZorróAszter: @ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Kubának is az a baja mint az összes volt államszoci országnak.

- eleve elmaradott, fejletlen, szegény, periféria.
- a vezetés minden központilag akar megoldani, nem bíznak az emberekben.
- mivel a nemzetközi tőke természetes ellensége a rendszer, így gazdasági, technológiai szankciók, embargók és fegyveres fenyegetés van ami tovább szűkíti a fejlődési lehetőségeket és vonja el a forrásokat.

ZorróAszter 2024.12.18. 10:40:22

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Igen, a Granma biztosan amerikai kézben van.... :-)"

Ilyeneket akkor szokott írni, amkor semmi értelmes válasza sincs.

ZorróAszter 2024.12.18. 10:45:27

@Gery87:

Kubának az a baja, hogy Amerikának annyi pénze van Kuba elleni propagandára és kellemetlenkedésre is, amennyi Kuba egész nemzeti jövedelme. És ha az evés lenne, akkor költ a lopott ezermllárd dollárokból mégtöbbet.

Tapi2021 2024.12.18. 10:53:01

"

1. Az egység erősítése.
2. A politikai-ideológiai munka javítása.
3. Előrejelzések végrehajtása a torzulások kijavítására és a gazdaság újbóli fellendítésére.
4. Figyelem a jelenlegi kubai társadalomban jelenlévő torzulásokra és negatív tendenciákra."

Nagyon érdekes, de kicsit más szavakkal, de lényegében pontosan ezeket sorolta fel nekem két autószalon tulajdonos az EU-ról!

Hogy az EU mással sem foglalkozik, mint az ideológiákkal (pl. kényszer zöldítés), meg, hogy a sajátjait rákényszerítse mindenkire (az "egység" ugye), és csak x-edik problémája az, hogy közben az ipar a mezőgazdaság is bedől, vagy legalábbis fényévekkel marad le már a kínaitól is! Ők elsősorban az autóiparra gondoltak.
Kína húsz éve fejleszti azokat a technológiákat, amikkel Európa még nem is foglalkozik.

A lemaradást meg a 30%-os védővámmal akarják kezelni! Ami a kereskedők szerint totál értelmetlen és kontraproduktív.
Nem azzal, hogy segítsék az európai ipart a versenyképesség gyors javításában, a fejlesztésben...

Ehelyett dől már nonstop az IDEOLÓGIAI moslék. Ráadásul egyre erőszakosabban és hisztérikusabban.

Tapi2021 2024.12.18. 10:57:49

"sokkal nagyobb társadalmi különbségek, mint valaha, a nép legnagyobb része kiszolgáltatottabb, mint bármikor korábban."

Ennyit tud a balos, szocialista, marxista rendszer! Kuba csak a sokadik kudarc a sorban.

Alöksz Róz Unbanned 2024.12.18. 11:09:16

@Tapi2021: ugyan már, ez csak egy nagy semmitmondó rizsa :D

ezt bárki fel tudja sorolni.
a fidesz akcióterve is tökhasonló pontokból áll.
sőt még egy fociedző is hasonlókat mond...

Gery1987 2024.12.18. 11:10:28

@Tapi2021:

Igen, meg mellette milliókat emelt ki a nyomorból, köztük a te felmenoidet is nagy valószínűséggel.

Na de mit tett a kapitalizmus? Mondjuk 20 millió levágott kéz jó Kongóba, ugyanennyi halott...nem kell a gulagig menni..

Tapi2021 2024.12.18. 11:11:54

@Gery87: "- a vezetés minden központilag akar megoldani, nem bíznak az emberekben."

Minden diktatúrának, a szocialistáknak is, az a rákfenéje, amivel nem tud mit kezdeni - ezért az erőszak és a diktatúra! -, hogy az emberek, ha hagyják nekik és szabadok, akarhatnának mást is, mint a vezetés!

Ezért torkollik természetszerűen minden "monokultúrás", vagyis csak egy ideológiát engedő rendszer diktatúrába.

Tapi2021 2024.12.18. 11:18:26

@Gery1987: A kapitalizmus-magánvállalkozásokra alapuló gazdasági rendszer hozott gyakorlatilag minden fejlődést, minden innovációt!

A szocik azzal sem tudtak mit kezdeni, amit elraboltak a magántulajoktól.
És ez nem elmélet, mert megtörtént.

A szocializmus úgy "emelt fel mindenkit" ahogyan Birca fent leírta: a közvetlen nyomor ugyan megszűnt, mert némi, nem hatékony termelés azért volt, és ennek eredményét a rendszer leosztotta, jutott, amennyi jutott belőle, de mindenki egyformán szegény és elnyomott lett.

ZorróAszter 2024.12.18. 11:23:44

@Tapi2021:

"Ezért torkollik természetszerűen minden "monokultúrás", vagyis csak egy ideológiát engedő rendszer diktatúrába."

No meg azért, mert nem bírja a versenyt az amerikai propaganda hazudozásával.

Például hogy idősebb Bush elnök elmondta hogy legyőzték a Szovjetuniót, nem bírta a rákényszerített fegyverkezési versenyt. Hol van aki megkérdezte volna tőle, hogy ezek szerint a szovjetek mondtak igazat és az amerikai propaganda hazudott évtizedeken keresztül? Mert eddig a szovjetek mondták hogy nem ők gerjesztik a fegyverekzési versenyt.

Pedig állítólag szabad a sajtó. És állítólag demokrácia is van. Egy demokráciában meg mindig van ellenérdekelt fél.

Tapi2021 2024.12.18. 11:29:21

@ZorróAszter: Abban igazad van, hogy aki uralja a nyilvánosságot, a kommunikációt az uralja és alakítja a "valóságot".

Ezt látjuk Amerika összes háborújánál is, most az ukránnál is. Az a "valóság" erről is - legalábbis az USA által dominált világrészben -, amit ők mondanak róla.

De ezzel együtt az is igaz, hogy a hatékony magángazdaság (kapitalista), nagyságrendekkel erősebb és jobb, mint volt bármely szocialista gazdaság.

Tehát nem csak a fegyverkezési versenyben győzött a magángazdaságra épülő nyugat, hanem minden más téren is. Innováció, fejlesztések, találmányok, haladás...

Tapi2021 2024.12.18. 11:30:53

@ZorróAszter: "Mert eddig a szovjetek mondták hogy nem ők gerjesztik a fegyverekzési versenyt."

És ebben nincs változás ma sem! Most sem az oroszok pörgették fel a fegyvereladást, gyártást, fegyverkezést!!!

ZorróAszter 2024.12.18. 11:34:29

@Tapi2021:

"A szocializmus úgy "emelt fel mindenkit" ahogyan Birca fent leírta: a közvetlen nyomor ugyan megszűnt, mert némi, nem hatékony termelés azért volt, és ennek eredményét a rendszer leosztotta, jutott, amennyi jutott belőle, de mindenki egyformán szegény és elnyomott lett."

Mióta megbukott a Szovjetunió, azóta nyugaton valamivel többet szabad beszélni arról az iszonytató nyomorról, amiben a ma legfejlettebb országok tartották a saját népüket évszázadokon keresztül. De azért a propagandaterelés is működik továbbra is.

Magyarországon se nagyon beszélnek a Horthy meg a megrégebbi idők nyomoráról. Az egyszobás cselédlakásban lakó három családról, városokban az egy szobás lakásban lakó 17 albérlőről. Vagy a csepeli krumplivermekben lakó családokról és a többiről.

Gery1987 2024.12.18. 12:24:42

@Tapi2021:

A Kádár rendszerben mindenki egyformán szegény volt és nyomorgott? 20 éve még te sem ezt a dumát nyomtad szerintem.

Gery1987 2024.12.18. 12:26:20

@Tapi2021:

"hogy az emberek, ha hagyják nekik és szabadok, akarhatnának mást is, mint a vezetés!"

Persze, ahogy 56 van is...

Gery1987 2024.12.18. 12:28:10

@Tapi2021:

Mindenféle rendszerben volt fejlődés, a kapitalizmusig is el kellett jutni ugye ..

Az utóbbi 200 év gyors fejlődést hozott.
Ez tény, de milyen áron?

Fenntarthatatlan, és kizsákmányoló, ez is tény.

Gery1987 2024.12.18. 12:31:57

@ZorróAszter:

A SZU volt a fő ellenség, a tőke természetes ellensége.
Versenybe kényszerítették, ellehetetlenítették és végül legyőzték.

Érdekes módon amint Kína átállt a kapitalizmusra és nyitott a külföldi tőke felé máris nem volt akkor baj vele, hirtelen nem volt gond a komcsi egypártrendszer, nem vezettek be embargot, technológiai exporttilalmat...annyira nem hogy mára a nyugat ezzel tokonlotte magát. De nem baj mert a tőkések jól jártak, akkor is ha ezt mi szivjuk meg.

Tapi2021 2024.12.18. 14:08:26

@ZorróAszter: "Mióta megbukott a Szovjetunió, azóta nyugaton valamivel többet szabad beszélni arról az iszonytató nyomorról, amiben a ma legfejlettebb országok tartották a saját népüket évszázadokon keresztül. De azért a propagandaterelés is működik továbbra is.

Magyarországon se nagyon beszélnek a Horthy meg a megrégebbi idők nyomoráról."

Nem lehet, hogy nem "nyomorban tartották" szándékosan a népek és aktuális vezetőik magukat, hanem egyszerűen ott tartott a társadalmi és gazdasági fejlődés?

Ki és miért tartaná a saját népét SZÁNDÉKOSAN nyomorban? Aztán egyszer csak meg beáll a jóléti társadalom, mint nyugaton?!

A szoci diktatúrák sem szándékosan tartották nyomorban és relatív szegénységben a népeket, hanem mert annyi gazdasági teljesítményre voltak képesek, amiből annyi jutott, amennyi jutott.

valis47 2024.12.18. 14:10:49

@Boldeone2: Románoknál azért látszik, hogy fenntarthatalan költekezéssel előztek meg (meg nyilván a kb. 6 millió nyugaton dolgozó román által hazautalt pénz is felnyomta a fogyasztást).

maszol.ro/gazdasag/Beintett-Romanianak-a-Fitch-Ratings

Mo. minősítése is BBB, de nem mínusszal. Azzal együtt, hogy Romániát agyonajnározza a Nyugat, tőlünk meg EU pénzeket vonnak meg.

Tapi2021 2024.12.18. 14:11:56

@Boldeone2: Ez nemigen tűnik fel a boltokban.
A statisztikák meg...

Tapi2021 2024.12.18. 14:14:27

@Boldeone2: Az olyan "független" cégek statisztikáit annyira kell komolyan venni, mint a "független" közvéleménykutatók "méréseit", vagy a román, "független", ÁLLAMI titkosszolgálat jelentéseit..!!!

Tapi2021 2024.12.18. 14:18:17

@Gery1987: Vesd össze a hasonló méretű nyugati országokban élők életszínvonalát, lehetőségeit UGYANAZON időszakban!

Nincs jelentős különbség? (Amit azóta se tudtunk behozni.)

Tapi2021 2024.12.18. 14:21:07

@Gery1987: 56-ban nem voltak szabadok.

Tapi2021 2024.12.18. 14:23:36

@Gery1987: "Az utóbbi 200 év gyors fejlődést hozott.
Ez tény, de milyen áron?

Fenntarthatatlan, és kizsákmányoló, ez is tény."

És ezt a gyors fejlődést a kapitalista-magán gazdaság produkálta!

Nem látom a fenntarthatatlanságot, sem a kizsákmányolás növekedését akár a feudalista rendszerhez képest. Sőt, a szocialista rendszerhez képest sem!

Tapi2021 2024.12.18. 14:31:42

@Gery1987: "Érdekes módon amint Kína átállt a kapitalizmusra és nyitott a külföldi tőke felé máris nem volt akkor baj vele, hirtelen nem volt gond a komcsi egypártrendszer, nem vezettek be embargot, technológiai exporttilalmat...annyira nem hogy mára a nyugat ezzel tokonlotte magát. De nem baj mert a tőkések jól jártak, akkor is ha ezt mi szivjuk meg."

Hogyan szívod ezt meg te?

Mármint Kína fejlődését?

Éppen az imént írtam, hogy arról nem Kína tehet, hogy elmebeteg barmokat választottak Európa nagy részén vezetőknek, akik nem az ipart és a mezőgazdasági termelést támogatják, hanem IDEOLÓGIAI okokból éppen az ellenkezőjét teszik!!!
Ott tesznek keresztbe a sok beteg szabályzóval az európai iparnak és mezőgazdaságnak, ahol csak tudnak.

Erről beszélt a két autókereskedő is.

A védővámok nem teszik az európai ipart, gazdaságot versenyképesebbé! Sőt!

Elmondták pl., hogy a 30%-os védővámmal azt érték el, hogy Kína ellenlépéseket tett az európai termékek ellen. Többek között a kínai "tőkések", gazdagok állnak át a kínai prémium autók vásárlására a BMW, AUDI és a többi európai márka HELYETT!
Bravó!

Szóval, ha te, mi megszívjuk, az azért van, mert barmokat juttatott a jelenlegi európai többség kormányra meg az EU-ba!

Tapi2021 2024.12.18. 14:39:29

@Tapi2021: "Szóval, ha te, mi megszívjuk, az azért van, mert barmokat juttatott a jelenlegi európai többség kormányra meg az EU-ba!"

Mármint sok helyen a nemzeti kormányokba, és az EU vezetésébe, beleértve az EP-t is.

Gery1987 2024.12.18. 18:55:40

@Tapi2021:

Hogy szivjuk ezt meg mi? Te tényleg burokban élsz...épp doglodik az európai autóipar,az elektro István nem rúgnak labdába kina mellett

Gery1987 2024.12.18. 18:57:14

@Tapi2021:

Nem látod a fenntarthatatlansagat? Tényleg hal vagy szatyorban.

Olaj lesz örökre? Vagy erdő? Édesvíz? Ércek?stb...
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása