A nyugdíjas főemberben az a jó, hogy már nem kell kamuznia. Persze akad, aki megszokásból ekkor is kamuzik. Szerencse, hogy Surányi nem ez a típus.
A legjobb rész: elmondja, hogy az 1994-ban kormányra került ballib koalíció komolyan elhitte, hogy minden baj oka az, hogy 1990-1994 között az országot nem szakemberek, hanem Antall és haverjai vezették, akik alapvetően bölcsészek, írók és természettudósok voltak, nem pedig közgazdászok és pénzügyesek. Surányi itt teljesen őszintén elmondja: a bajok oka objektív volt, egyszerűen nem is lehetett volna másképp, mert a rendszerváltozás nem vezethetett más helyzethez.
Van benne más érdekes is, de ez a csúszpillanat. Gyakorlatilag 2 perc alatt romba dönti az egész 1990-1994 közti ballib kampány gazdasági részét.
Nem tudom élek-e addig, de nagyon várom a mostani ballib "független szakemberek" nyugdíjas interjúit 2045-ből, melyben elmondják: Orbánék alapvetően jól kormányoztak, bár akadt amiben hibáztak.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Gery1987 2025.01.06. 06:09:52
Ez volt a hidegháborús nyereség ára.
Bárki lett volna hatalmon, csak ezt szolgáltatta volna ki nagyjából ugyanúgy
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.06. 08:30:38
Ezzel teljesen egyetértek.
De nem ez volt a baloldali szöveg akkor. Hanem azt mondták, Antallék nem szakemberek, meg direkt kizavarták a szovjeteket.
Egyik se igaz. Egyrészt az "szakemberség" marthaság, másrészt az Antall-kormány tele volt ex-komcsi szakemberekkel, harmadrészt a szovjetek maguktól mentek el.
Mindenesetre 1990-1994 között folyamatosan ez ment a médiákban, melyek akkor 90+ %-akban baloldaliak - mármint ballibek - voltak, hogy csak jünek a szakemberek, s paradicsom lesz.
S most ezt cáfolja Surányi.
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2025.01.06. 08:47:07
Azért egy ilyen folyamat összetettebb. Igen, voltak olyanok, akik szét akarták lopni. A volt főkomcsik meg a nyugati cégek. EZ mindenképpen hajtóerő volt.
De az igazi mozgatórugó az volt, hogy az országok (pl. Lengyelo., ROmánia, é s persze mi is) gazdasága MESTERSÉGESEN le volt korlátozva. Nem hagyták a kreatV embereket dolgozni. És ez szabadult fel. Csak nézzük meg, hogy mennyivel nőtt a GDP ezekben az országokban 90 óta. Iszonyatosat. És nem azért mert olyan jók lettünk, hanem azért mert ilyen szarok voltunk. Jó példa a magyar fejlettség alakulása Ausztriához képest: a kiegyezéskor 60%, 1918-ban 70%, 1937-ben 95% (igen, majdnem utolértük őket), 1990-ben 40%, most meg olyan 65%. 30 év alatt úgy növeltük meg 50%-kal a teljesítményünket hozzájuk képest, hogy ők is óriásit növekedtek.
Vagy jó példa az a szovjet kísérlet (Kun Miklós mesélte egyszer), mikor megengedték egy régiónak kísérletképpen, hogy kemény állami szabályzás helyett pénzzel motiválja a teljesítményt. És csodák csodájára elkezdett szárnyalni az a régió. Aztán megszüntették az önállóságukat. :-))) Mert nem volt szempont a jó, csak hogy igaza legyen a pártnak. Mesterségesen volt szar, és ez volt a rendszerváltás lényege, hogy ettől megszabaduljunk. Az eredményeket tekintve ez sikeres folyamat. Írhatnám, hogy VOLT, de még most is tart. Egyértelműen megérte. Azért mert sokan loptak, az csak egy mellékfolyamat volt, ez az igazi értelme.
ez a nevem senki 2025.01.06. 09:05:12
szzakii
értő
Billy Hill 2025.01.06. 09:24:26
Ó igen, "hagyták elveszni az orosz piacot" Antallék alatt! Szörnyű!
1. Mivel egyéves meg még hosszabb fizetési határidők voltak, nem volt sok választás.
2. Ma már tudjuk, hogy Antall helyesen cselekedett, hiszen Mordorral nem szabad üzletelni; már éledezett ott a putleri gennyes szellemiség; az MDF utólag egy hős volt! ;-)
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.06. 09:36:56
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.06. 09:37:41
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.06. 09:46:58
Minek vett volna a SZU magyar terméket dollárért? - ezt nem értik sokan.
Serény Vélemény 2025.01.06. 09:50:03
Serény Vélemény 2025.01.06. 09:54:30
(Egyébként meg miért vett volna Oroszország csirkecombot az USA-tól? Pedig a legnagyobb fagyasztott csirkecomb export a mostani h előtt az USA-ból Oroszországba ment. Csak aztán Putyin észbe kapott, és felfuttatta a broiler csirke "gyártást", és attól fogva az oroszok saját lábon állnak csirkecombból is. (A nagyon h amerikaiak nem szeretik a cs combot, az oroszok meg igen. Ezért nagyon megérte nekik a cs combot az oroszoknak exportálni fagyasztva sok száz tonna mennyiségben.)
)
Billy Hill 2025.01.06. 10:03:35
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.06. 10:13:03
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.06. 10:18:44
Gery1987 2025.01.06. 10:45:31
Nem tudom ezt akkor miért hitte el bárki, hogy itt önmagában paradicsom lesz csak attól hogy jön a tőke.
Józan paraszti ez kell hozzá semmi több hogy belassuk ez marhaság. Nem kell hozzá közgazdásznak lenni.
A tőke celja a profit nem az hogy puszira jólétet hozzon.
Másrészt könnyen belátható volt hogy mivel a nyugat nyerte a hidegháborút,semmi kényszer nincs rá hogy felemeljék a régiót magához....stb
Serény Vélemény 2025.01.06. 11:06:24
Azért, mert ez volt a narratíva. Minden médiatermék és médiaprosti ezt tolta, az összes. A mai függetlenobjektív megmondópercemberkék ezeknek a selejteseknek a tanítványai, és munkásságuk "nagyszerű" folytatói...
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.06. 11:19:13
Sajnos mindneki elhitte. Még én is.
Gery1987 2025.01.06. 11:49:52
Nem kell megideologizalni, magyarazni a lopást. Ha nem loptak volna el amit lehet, hogy ne legyünk konkurencia, még előrébb tartanánk...
Gery1987 2025.01.06. 11:51:24
És igaza volt, a mezőgazdaságot is szétverték hogy a dán meg holland gazda termékeinek ne legyen konkurencia, most is ez van.
Gery1987 2025.01.06. 11:52:47
Ma is tolják a ner propagandát mégse kötelező elhinni, szerencsére az emberek felé nem hiszi el.
Gery1987 2025.01.06. 12:49:18
Mert sokan azt hitték a kapitalizmus az ami Európába nyugatabbik felén addig volt.
Csak azt nem értették akkor sem, hogy ami okozta nálunk a szovjet uralmat, az aruhianyt, elszigeteltseget...vagyis a hidegháború...ugyanaz okozta nyugaton a jóléti államot.
De ha ennek vége, akkor itt már minek "Ausztriakat" csinalani? Kb ennyi.
valis47 2025.01.06. 13:49:15
Gery87 2025.01.06. 14:24:11
Így van, előléptek a neolibsik.
Látták hogy a SZU-nak lassan vége, legyőzték, bedöntötték anyagilag a fegyverkezési versennyel, meg hát önmaguktól is zátonyra futottak.
Így már a nyugati jóléti modell sem kötelező, nem lesz "világforradalom", nem jön a Vörös Hadsereg...nem kell félni hogyha "nincs betömve a prolik pofája" akkor a nyomorban élő munkások majd beállnak a komcsik, szocik mögé stb.
És hát látjuk hogy elkanászodtak, nagy lett a pofájuk, tömve a zsebük.
De jön még kutyára dér.
MEDVE1978 2025.01.06. 16:41:20
Ezek az emberek egyértelműen az USA, illetve a brit gazdasági modellt tekintették elsődlegesnek, magukévá téve a neoliberális gazdasági modellt, miszerint az állam rossz, minden olyan iparágakat, gazdasági ágat privatizálni kell, ami képes önállóan a piacról működni. Minden olyan szférát, ami nem képes piacról működni (honvédelem, rendfenntartás, egészségügy, szociális szféra, oktatás stb.) azt az államnak kell átvennie és minél hatékonyabban, olcsóbban működtetnie. Ebből levezethető a bokrosi szociálpolitika is: miszerint csak a legszegényebbeket kell segíteni, a középrégetek nem kell, hogy a támogatások tárgya legyenek.
Ez az ideológia nagyon jó metszéspontot talált a 90-es években a politikusokkal, mert a privatizáció egyben középtávon stabil bevételi forrást jelentett. Persze a családi ékszer is elfogy egyszer, ahogy nálunk is az ezredfordulóra.
A lényeg, hogy nem volt más érdemi modell előttünk és éppen a neoliberlizmus volt divatban a gazdaságban. Az addig azért eléggé szárnyaló Németország ekkoriban a keletnémetek annektálása miatt éppen válságban van, Európa beteg embere. (A 2020-as évek elejéig kitartó német exportcsoda és gazdasági növekedést Gerhard Schröder Agenda 2000 reformcsomagja hozta el, előtte a németek nem hasítottak).
A fentiek miatt nem nagyon történhetett volna más. Ha az alternatívákat nézzük, akkor a csehek csinálták kicsit jobban, mert késleltették a privatizációt és kevésbé fájdalmas volt nekik az átmenet + fejlettebb gazdaságot tudtak létrehozni, az oroszok meg rosszabbul, mert ők meg a kuponos privatizációval létrehozták az oligarchikus rendszert.
Gery87 2025.01.06. 17:22:55
Sose toleráltam hogy az aki végzett közgazdász, "pénzügyi szakember"- tehát elvileg jól ismeri a kapitalizmust - hogy mer olyan pofátlan dolgot állítani hogy majd "a neoliberális modell jó lesz mindenkinek"?
Még csak tapasztalat, gyakorlati példa (USA) sem kell hozzá: megtanulta hogy nem így van.
Tehát vagy hóthülyék, nem értenek a szakmájukhoz vagy hazudnak.
Utóbbi esetben azért, hogy csak egyeseknek legyen jó és ezt kell megtámogatni.
vasútihíd 2025.01.06. 19:35:57
mert a kommunizmus összeomlása olyan védőbástya nélküli kívánatos szűzföldet teremtett a volt szovjetunió és kelet-európa területein aminek a nyugati kizsákmányolása a liberalizmus alaptermészetéből adódóan elkerülhetetlen lett. szerencsére azóta a védőbástyák kezdenek kiépülni. putyin esetében már kíváló hatékonysággal nálunk a földrajzi-politikai helyzet realitásából adódóan sajnos ez még kevésbé lehetséges mégha orbán kiválóan manőverez is.
Boldeone2 2025.01.06. 20:00:18
Boldeone2 2025.01.06. 20:02:16
Trump - Orbán hazugságaival ellentétben- pusztítja Magyarországot!
vasútihíd 2025.01.06. 20:25:38
vasútihíd 2025.01.06. 20:33:05
GyMasa 2025.01.06. 23:20:55
OK, ezzzel az volt a baj, hogy ez nem teljesen igaz.
Megindult itthon is az óvatos verseny a rendszerváltozás előtt is, de az volt a baj az akkor kialakult "vállalkozói" réteggel, hogy azok NEM piaci alapon vállalkoztak, hanem a teljesen nem létező, monopol , szocialista piaccal szemben kezdtek...
És, erre eresztették rá, a 100+ éve működő, profitorientált, tőkeerős, nyugati cégeket...
Semmi esélye nem volt egy "Zala bútorgyár"-nak egy IKEA-val szemben...
Billy Hill 2025.01.06. 23:21:07
GyMasa 2025.01.06. 23:27:01
MOndjuk, én akkor voltam tizenéves, középiskolában, és emlékszem, volt egy igazi paraszt osztálytársam, aki panaszkodott, hogy disznókat tenyésztenek, és nem fizetnek nekik eleget.
Megkérdezetm tőle:
- MIért nem álltok össze a faluban, alapítotok egy céget, és vesztek egy vágóhidat, meg boltokat országszerte, hogy feldolgozzátok, és eladjátok a húst?
Ezen felül, nekem akkor az volt kérdésem, hogy Magyarország miért nem kérte "cserébe" az oroszoktól, hogy kapja meg mondkuk az orosz, élelmiszeripari kiskereskedelmi piac 10%-át cserébe ( boltokat, és jogokat)
GyMasa 2025.01.06. 23:28:16
Mondjuk, mert akkor OLCSÓBBAN nem lett volna ÉHEZÉS?
GyMasa 2025.01.06. 23:31:02
Jah a buzi USÁkok inkább a kiszabott csirkeszárnyat szeretik...
Idióták...
Gery87 2025.01.07. 00:43:14
"MIért nem álltok össze a faluban, alapítotok egy céget, és vesztek egy vágóhidat, meg boltokat országszerte, hogy feldolgozzátok, és eladjátok a húst?"
A dánok ezt csinálják, vagy 150 éve...sokkal szarabb adottságok között fenn északon.
Gery87 2025.01.07. 00:44:48
Nem a régiós elitet kéne védeni a nyugati tőkétől, hanem a népet.
Nagy különbség.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.07. 08:17:27
Pedig ez volt a tudományos konszenzus a 70-es évektől kezdve. Hogy a fejlődés azért lassul, mert azt akadályozzák gazdaságon kívüli tényezők.
Eleve az egész közgazdaságtan a XIX. századtól erre megy.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.07. 08:25:42
A szovjet emberek jobb minőséget akartak. A magyar termékek meg KGST-minőségben voltak, nem lett volna értelme dollárt adni értük. Plusz a nagy nyugati cégek hitelre adtak termékek, míg a magyarok ezt nem engedhették meg maguknak.
Pl. az Ikarust így lökte ki az orosz piacról a Volvo.
Glokta 2025.01.07. 10:10:37
És szerinted ez a konzenszus hibás? Őszintén szólva meggyőzőnek tűnik, tekintve hogy a legtöbb statisztika szerint a technológiai fejlődés/felfedezések üteme (népességarányosan) lelassult az 1970'-es évek óta.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.07. 10:14:02
Nyilván nem hibás, de értelmetlen ezt így nézni, mert a tőkés gazdagodása nem egyenlő a társadalmi jólét növekedésével.
Alöksz Róz Unbanned 2025.01.07. 10:17:01
Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.01.07. 10:17:46
A Jászságban a faluban feltört a termálvíz, mondom nekik, hajrá, vállalkozót keresni strandnak. "Minek? Bódogházán van má." Akkor közmunkázz öcsém a gáton tovább.
ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.01.07. 10:35:02
Persze, ez így van.
Bár többször mondja, hogy ő szólt.
Alöksz Róz Unbanned 2025.01.07. 11:49:50
a nyugati gazdasági válságot a kiszervezés okozta/okozza.
most ezzel ellentétes folyamatokat indít el.
Alöksz Róz Unbanned 2025.01.07. 20:17:27