magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A rosszul belőtt kritika

Az egyik legnevesebb ateista harcost hívták meg a magyar ateisták.

A gond az egésszel: ez amit az emberke előad gyakorlatilag csak protestáns fundamentalista környezetben működik. Ez persze nem furcsa, ő maga is egykor protestáns fundamentalista volt, abból lassan kiábrándulva lett ateista, ill. agnosztikus, saját magát agnosztikusnak tekinti, nem ateistának.

Ehrman munkásságának lényege:

  • rámutat a Biblián belüli - s különösen az Újszövetségen belüli - belső ellentmondásokra,
  • rámutat, hogy egyes bibliai adatok ellentmondanak más forrásból származó adatoknak.

Na most, ez így szimpla szöveg- és valláskritika. Minden teológián is tanítják ezeket, nyilván leszámítva egyes radikális fundamentalista felekezet oktatási intézményeit.

Szóval ahhoz, hogy a szerző munkássága vallásilag releváns legyen, két dolog kell:

  • az adott vallás legyen sola scriptura alapú, azaz ne fogadjon el semmilyen más hitbéli forrást a Biblián kívül.
  • vallja a Biblia szószerinti hibátlanságát.

A helyzet az, hogy ezzel kiesik a kereszténység kb. 85-90 %-a.

A történelmi keresztény felekezetek - azaz a nem-protestánsok, ezek legnagyobb részben a katolikusok, második helyen a különböző ortodoxok - kb. a kereszténység 65 %-át teszik ki, s ők elvetik a sola scriptura elvet. Annyira, hogy a katolicizmusban és az ortodoxiában a sola scriptura elv eretnekségnek számít.

További 20-25 % hagyományos protestáns. Ők sola scriptura alapúak, de nem vallják a szószerinti hibátlanságát a Bibliának. Azaz megengedik a jelképes, allegórikus értelmet, mely esetleg ellentmond a szószerinti értelemnek.

Tulajdonképpen olyan 10, maximum 15 % lehet a szószerinti Biblia-helyességet vallók aránya a világban a keresztények között. Ezek azonban az USA-ban nagy erőt képviselnek, ott arányuk jelentős, s talán ők a leghangosabbak. A felmérések szerint az amerikaiak 25-30 %-a fundamentalista protestáns!

Szóval Amerikában ezért népszerű ember Ehrman, mert ott valóban jelentős erő az, amit kritizál. Magyarországon viszont a lakosság 1 %-ánál kevesebb ember tartozik olyan felekezethez, mely célpontja lehet - tulajdonképpen csak a hitgyülisek és a jehovisták jelentősebb ilyen felekezet, mindenki más törpe csoport.

Amit az emberke mond az egyszerűen nem releváns Magyarországon, gyakorlatilag minden, a hitét legalább felületesen ismerő keresztény alapból cáfolja az egészet:

  • igen, vannak belső ellentmondások a Bibliában - na és?,
  • igen, a Biblia szövege nem szószerint hibátlan - na és?

Ehrman esetében persze mindenképpen értékelendő, hogy nem hazudik. Pl. egyik népszerű ateista mítoszt se ismételgeti, hogy pl. a római császárok vezették be a kereszténységet, átírták a Bibliát, meghamisították Jézust, s társai.

Egyébként ez a protestáns fundamentalista érvelési hibát nem ateisták is elkövetik. Mormon misszionáriusok szoktak ezzel pofára esni. A provói Missziós Központban felkészítik őket nyelvből és teológiából, de kezdetben mindig az USA állapotai alapján ment az utóbbi, márpedig az USA-ban elsősorban fundamentalista protestánsokat kell meggyőzni. Aztán eljönnek egy nem ilyen országba, s nagy a meglepetés: az érvek nem működnek.

Pl. egy református vagy evangélikus ellen azzal érvelni, hogy a Bibliában nem minden pontos teljesen értelmetlen, hiszen ezzel egyetért. Ahogy egy katolikusnak se lehet azt mondani, hogy szükséges az apostoli felhatalmazás az egyház részére, hiszen ő is ebben hisz.

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr8218813776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

IdomitottFoka 2025.03.13. 15:15:01

Na és? Akkor az van h bárki, aki bárhogy értelmezi a bibliát és alakítja ehhez az életvitelét, az vmilyen keresztény. Akkor is, ha mindennek az ellenkezőjét csinálja (lopj, hazudj, paráználkodj), vagy éppen csak a biblia minden második betűjét tekinti relevánsnak (Kezdetben vala az ige -> edte aa z g , mondjuk még mindig több értelme van így).

vergyula 2025.03.13. 16:59:10

@IdomitottFoka: Nagyon kritikus vagy a keresztényekkel. :)
Azért azt érdemes megjegyezni, hogy a jelenlegi európai átlag erkölcsi értékrendje (még az ateistáéké is) nagyban alapoz a kereszténységre.

Tapi2021 2025.03.13. 17:32:00

És hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy nincsen kereszténység csak úgy magában! A kereszténység a keresztény, tehát Krisztust követők egyházának a HITE!

Vagyis nincs kereszténység az egyház nélkül!

Krisztus egyháza pedig az, amelyet maga alapított! És annak közvetlen és hiteles elágazásai. És ebből nincsen sok.

Az összes protestáns felekezet már valamely ember által kreált gyülekezet. A legtöbb az alapító nevét is viseli. (Lutheránusok, kálvinisták...)

Ezekben van/lehet sok a kereszténységből, amit ÁTVETTEK Krisztus egyházából, de akkor is csak emberi verziók. És éppen amiben eltérnek, abban nem hitelesek. Azokat tették hozzá az önjelölt felekezetalapítók.
Amelyek ELTÉRTEK, eltérnek az eredeti, kétezer éves egyháztól, és annak kontinuitásától.

Tehát nem, Fóka, nem elég és nem egyház az, amikor valaki fog egy Bibliát és abból betart, amit betart, mást meg nem tart be, meg csinál akár egy újabb gyülekezetet.

Gery1987 2025.03.13. 17:42:23

"na és?"

Mit na és? Most akkor szent könyv vagy sem? Igaz ami Bene van vagy sem...

Ezért van milliónyi egyház, felekezet mert mindenki úgy érti ahogy akarja ugyanis ellentmondásos és nem szó szerint értik mások meg igen...

Tapi2021 2025.03.13. 17:44:26

A Krisztus által közvetlenül alapított és azóta megszakítás nélkül létező egyház értelmezi a saját hitét. Ami ettől eltér, nem a keresztény egyház hite!

Gery1987 2025.03.13. 17:44:36

@vergyula:

Így van. Csak a Jézuska meg felhőben lakó szakállas bacsin poklon csidakon meg boszorkanOkon stb mert túllépett a többség...
Ahogy a gyerek is megkapja az alapot a szüleitől de nem azonos vele, felnőtt korára pláne.

"Betöltötte történelmi szerepét..."

Viszonlatas.

Gery1987 2025.03.13. 17:45:33

@Tapi2021:

Megint mindenki más hülye?

vergyula 2025.03.13. 17:53:56

@Gery1987: Mindig az a rohadt autópálya! :D

Gery1987 2025.03.13. 19:37:30

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A cikkben cis az van hogy a biblia valoban egy 1000 felé módon értelmezhető könyv.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.03.13. 19:53:54

@Gery1987:

S ez nem volt soha probléma az apostoli kereszténység számára, hiszen tanítása nem a Biblián alapszik. Így nem a Bibliát kell értelmezni.

Gery1987 2025.03.13. 20:20:05

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Persze,a biblia az bakkfitty, azt kell követni amit a papok, az elit pofazik...különben magjan megdoglesz.ertjuk.

kiskisutca 2025.03.14. 08:15:04

@Tapi2021:

"Vagyis nincs kereszténység az egyház nélkül!"

Kicsit vitatkoznék Veled.
Gondolj Jónásra, Józsefre.
Nekik megvolt a hitük egyedül is, az ellenséges külvilággal szemben is.

IdomitottFoka 2025.03.14. 09:26:04

@Tapi2021: "Tehát nem, Fóka, nem elég és nem egyház az, amikor valaki fog egy Bibliát és abból betart, amit betart, mást meg nem tart be, meg csinál akár egy újabb gyülekezetet."

Azt állítottam, h birca írásából következik ez. Az egyházak (többházak) és a közmegegyezés még nem tekinti ezt kereszténynek, tudom. Nekem meg tökmindegy. Tőlem akárki állíthatja magáról h keresztény, számomra ez már üres címke, marketing.

@vergyula: tegyük hozzá h még a kritikus hozzáállásom is ennek az érdeme.

ez a nevem senki 2025.03.14. 09:35:22

@Tapi2021: Mit csinál a református Orbán Viktor a katolikus törvényhozók találkozóján?

Tapi2021 2025.03.14. 10:44:35

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A dolog ott kezdődik, hogy előbb volt a gyülekezet (tanítványi kör és csatlakozók), tehát az egyház (és Jézus egyházalapító aktusa Péterrel), és csak jóval később írták le és gyűjtötték össze - szintén az egyház! - a "könyveket", Jézus és apostolainak tanításait.

Mert ugye telt-múlt az idő, az eredeti egyháztagok, apostolok kihaltak, tehát lényegében muszáj volt a tanításokat leírni és úgy továbbadni.
Már akkorra is sok "zaj", szennyeződés került közé, ezért is kellett egy alapos szűrés, kanonizálás. (Lásd apokrifok, részben vagy teljesen hamis és kidobott írások, ilyen-olyan alternatív/hamis "evangéliumok"...)

A krisztusi alapítású egyház ezt azóta is csorbítatlanul őrzi, és tanítja. Mivel ez az egyház hitének alapja. A Biblia az egyház "tankönyve", de nem maga az ÉLŐ egyház, aminek élő kapcsolata van Istennel. Még akkor is, ha sokszor bűnben járunk.

A későbbi, emberek, eretnekek, kiugrott, bukott papok, önjelölt próféták, önjelölt felekezetalapítók által gründolt "egyházaknak", nincs meg az a kontinuitás, amely a krisztusi egyházaknak meg van. Olyan nincs, hogy ezer, ezerötszáz évig nem is volt egyház, de aztán jött egy ember, mondjuk Luther, aki ezt "felismerte" és alapított egyet...

Tehát mivel a semmiből jönnek, nem voltak soha az egyház, ezért nem rendelkeznek mással, csak azzal a Bibliával, amit az eredeti egyház írt le!
És mivel nincsen hagyományuk, ami az írott tanítást körülveszi, és mindig is körülvette, amiBEN az írott tanítás mindig is létezett (sosem külön az élő egyháztól!), EZÉRT találták ki a sola scriptura elvet!

Mert ugye nincsen másuk! Csak az írás, amit ÁTVETTEK az eredeti egyháztól, amelytől ELSZAKADTAK!
Amelyben szakadást hoztak létre!

Csak, hogy, ahogy arra számos alkalommal rámutattam már itt is, a sola scriptura elvet SEM TARTJÁK BE! Amint a szöveg ellentmond - és nyilván ellentmond, hiszen a szakadásokat tévtanítások, hamis értelmezések hozzák létre! - az ALAPÍTÓJUK értelmezésének!

Tapi2021 2025.03.14. 10:59:19

@kiskisutca: Jónás és József, meg az un. ószövetségi idők hívő emberei is az egyház részei, függetlenül attól, mikor éltek.
Nyilván amikor eljött a Messiás, az első idő, az első szövetség lezárult, és jött az új szövetség Istennel.
Attól kezdve az egyház tagjának el kell fogadnia a Messiást, tehát Jézust, Istenként.
Különben nem része az adott ember az újszövetség egyházának.

(A régi, Ószövetség meg már nincsen, mivel a Messiás eljövetele azt felülírta, pontosabban "tovább írta", kiterjesztette minden népre, minden emberre. Az ószövetségi zsidóknak is el kell fogadniuk a Messiást ahhoz, hogy az egyház tagjai legyenek. Nincsen két párhuzamos szövetség, nincsen egy "B" mellékút, amin Jézus elfogadása nélkül is járhatnak, úgy, hogy az is Isten útja legyen. Eljövetele óta egy út van: Jézus.)

Gery1987 2025.03.14. 20:08:28

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Az az alap ezer féle kepp értelmezhető mint látszik.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása