magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A balliba idomítása könnyebb, mint a kiskutyáé

A kutya értelmes lény, de az emberhez képest jóval alacsonyabb fokú az értelmi szintje.

Mégis sokszor kemény munka kell hozzá.

Dobok neki egy játékot, ő utána szakad, közben meg csinálok valamit, amit nem akarom, hogy lásson. Egyszer, kétszer, háromszor működik. Negyedszer a kutya már tudja, itt valami trükk van: nem ugrik a játék után, hanem vár, mit fogok csinálni.

A balliba egyszerűbb lény, századszor is a játék után rohan.

A "vármegye/ispán" hisztéria kapcsán jutott eszembe...

34 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr9717863913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GyMasa 2022.06.23. 13:01:11

Én el sem olvastam egyetlen hírt sem a szalagcímeken túl ebben a témában.
Tipikus gumicsont, amire az ilyen karigeri féle idióták lecsapnak.

ez a nevem senki 2022.06.23. 14:59:44

érd
ektelen
de
mivan
de
brecen
be

Gery87 2022.06.23. 15:09:46

Gyakorlatilag valószínűleg semmi nem fog változni.
Viszont ettől még felesleges, értelmetlen lépés ami megint százmilliókba fog kerülni (tábla cserék stb).
A vármegye köznapi nevén régen is megye volt simán, szóval ez megint a papírnak szól.

És azért az is beszédes hogy már megint "visszafelé tekintgetünk" ami jól mutatja hogy semmiféle jövőbemutató koncepciója nincs a vezetésnek, mindenre az a válasz hogy "régen jobb volt, ezért.." a régi levedlett dolgainkból szemezget, azzal terel, gerjeszt, időt húz....semmi egyébre nem jó ez sem.

Az országnév változás mire volt jó? Semmire.

Ezek a "ballibek gerjesztésére" azért luxus lépések.Én ilyen hülyeségekre nem akarok költeni.

Mi a tököm lesz a következő?
Bolíviai mintára a Balatonon lesz haditengerészet is , "me régen az is vót.."?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2022.06.23. 15:11:45

@Gery87:

"Az országnév változás mire volt jó? "

A fordítás egyszerább lett. Nem kell többi a Republic of Hungary / Hungarian Republic problémát megoldani.

Gery87 2022.06.23. 15:24:57

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Ez aztán probléma volt tényleg.
Az hogy képtelenek ezt is eldönteni, hogy mire fordítsák olyan tipikus, nem is mi lennénk, mondjuk mit várunk?
A keresztet a koronán 400 éve nem képesek visszaállítani!
Inkább megmagyarázzák hogy "jó az úgy ahogy van.." meg akkor mindenen legyen ferdén is ábrázolva!
Vicc.

A címerrel is mit össze baszakodtak anno.
Meg nem képesek rárakni a zászlóra hogy legyen külön állami meg nemzeti lobogó és ezért se csesztessék a határontúliakat hogy "idegen állam zászlaját használják".

2 magyar 3 pártot alapít:)

midnight coder 2022.06.23. 17:28:20

Ez arra jó, hogy az istenadta nép addig sem az inflációval, a megszorításokkal, a hanyatló egészségüggyel, oktatással foglalkozik, hanem olyasmivel ami csak szimpla balfaszság, de nincs igazi tétje. Ez igazán megér pár százmilliót.

littke 2022.06.23. 18:17:35

Bocsánat, de nekem fogalmam sincs mitől van itt szó. El tudná valaki mondani röviden?

2022.06.23. 20:08:21

@ez a nevem senki:
debrecenben az ispánok hatalma 1369-ben szűnt meg. lajos király elrendelte, hogy debrecen a saját kebeléből válasszon bírót.

2022.06.23. 20:37:37

@littke:
a magyar királyságban az ispán a vármegye élén állt és a királyi udvar (kúria) nevezte ki. és ezek után az ispán választotta ki a járási szolgabírókat a mezővárosokban. a nemesek a saját vidékies uradalmukban bíráskodtak az úriszékben. és választottak egy alispánt (vicispánt) a megyében.

ez volt régen.

most van a megyei közigazgatási hivatal. aminek élén kormánymegbízott/kormánybiztos áll. ez olyasmi, mint az ispán. és van a megyei közgyűlés. annak tagjait alulról választják meg. a megyei önkormányzati választásokon. és ők is választanak egy elnököt. ennek megfelelője az alispán (vicispán).

és ezt most visszanevezik. a királyi közigazgatáshoz térnek vissza. ezzel visszaállítják a feudalizmust. ez jó, vagy rossz, vagy mindegy. kinek kinek az ő hite szerint.

2022.06.23. 23:24:24

a fidesz akkor lenne nagy spíler ha visszavezetné a vármegyerendszert. budapest és pest megye egy elektori körzet. 6 képviselő hellyel. amerikára mintára a győztes mindent visz. és 1 hellyel rendelkező vármegyék sora. ebből lehet 15. (a kisebb megyéket összevonják)

- nógrád-heves
- borsod-abaúj-zemplén
- jász-nagykun-szolnok
- bács-kiskun,
- csongrád-csanád
- békés
- szabolcs-szatmár-bereg
- hajdú-bihar
- komárom-esztergom
- győr-moson-sopron
- fejér
- veszprém
- tolna-somogy
- baranya
- vas-zala

és ezek után 21:0-ra nyerné az ep választást. az ellenzék ep képviselete megszűnne. az összes elektori körzetet megnyerné.

2022.06.23. 23:25:05

ez kifejezetten "nyugatos" brit-amerikai minta.

2022.06.24. 01:00:28

@littke:
jelenleg a kormányhivataloknak klasszikus közigazgatási hatáskörük van. hivatalos okmányokat állítanak ki a kormányablakok. és ezek munkáját felügyeli egy kormánybiztos.

csakhogy az ispánoknak ezek mellett bírói hatáskörük is volt. közigazgatási bírók voltak.

ha a főispán visszakapná az összes régi jogosítványát, akkor közigazgatási bíróként elsőfokon eljárhatna akár egy megyei jogú várossal vagy ha ezt kiterjesztenék budapestre, akkor a fővárossal szemben is úgy, hogy a kormánymegbízott közigazgatási bírói döntést hoz. amely ellen fellebbezni lehet a kúriához.

az ispánt a kormányfő követlen nevezi ki. és a kúria elnökét a kormányfő javaslatára az országgyűlés közvetlen választja. ami azt jelenti, hogy végrehajtó és a közigatási bírói hatalom is a miniszterelnök közvetlen irányítása alá kerülne.

tehát ez esetben a kormányhivatal már nem szimplán egy lejárt személyi igazolványt cserélne ki, vagy egy közönséges építési engedélyeket adna ki, hanem az ispán közigazgatási bíróként elsőfokon eljárhat egy közbeszerzésben, vagy akár privát építkezésben úgy, hogy döntéseivel szemben a kúriához fordulni.

a kormánymegbízott nem végrehajtja a törvényt, vagy a bírói határozatot, hanem a végrehajtó és bíró is egyben. úgy, hogy követlen a miniszterelnöki hivatal alá tartozik. úgy, hogy a a kúria elnökét is miniszterelnök javaslatára nevezi ki az országgyűlés.

ez egy nagyon erős központi hatalmat jelentene.. ami ellen a fideszben lázadnak fel elsődlegesen. a hatami játszmák a fideszen belül indulnak el.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.06.24. 08:25:17

@cvsvrs: @littke: cvsvrs, ez abszolút nem így volt a modern korban, legfeljebb Görgey alispán idejéig volt így, de ez sem pontos.
A közigazgatási struktúra nálunk legalább 250 éve ugyanaz, faluhelyen a bíró, városokban a polgármester (akiket már többszáz éve így hívnak, érdekes, hogy a zsupán-ispán mennyire zavarja az ostobákat, a Bürgermeister-polgármester meg nem), a járás vezetője a szolgabíró (aki nem a szolgák bírája, hanem segédbíró, mint a miniszter, úgy szolga. Karácsony ezért is ostoba, nem is lehet a polgármester szolgabíró) a vármegye operatív hatalma a vármegyei közgyűlés, amely megválasztja az alispánt, aki fizetéses tisztviselő, a vármegye tényleges vezetője. A főispán homo regius, az államfő bizalmi embere, fizetés nélkül, extra jogok nélkül (ez is baromság ami összevissza terjeng a neten), semmilyen vétójoga vagy hasonló nem volt neki, a feladata a mediátorkodás volt. Amúgy az egészet az 1886:XXI törvény szabályozta pontosan.
Az alispán annyira központi figura, hogy itt az agglomerációkban a harmincas években épült településnegyedeken az emléktáblákon az alispán (Erdélyi Lóránt) mindig meg van említve, a főispán (Preszly Elemér) meg szinte soha.
Amúgy egyébként a városokban meg nagyközségekben is volt természetesen képviselőtestület, dédapám 1916 és 1944 között folyamatosan tag is volt a községében.
Keringetik még az ostobák a neten a Gonosz Magyar Főispán képét sok helyen:
dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=027420
ő szentandrási Joanovich Sándor, görögkeleti vallású montenegrói eredetű család, és az "elnyomó" magyar világban valahogy még a főispánságig is vitte. Joanovichról csak annyit, hogy ő próbálkozott először a cigánykérdés megoldásával, műfordító, zeneszerző, képzett jogász és közgazdász volt. A család valószínűleg rokon volt Rajnay Gábor kiváló színművészünkkel (ő is eredetileg Joanovich) éppen ezt kutatom.
www.arcanum.com/ro/online-kiadvanyok/Borovszky-borovszky-samu-magyarorszag-varmegyei-es-varosai-1/temes-varmegye-19AF7/temes-varmegye-nemes-csaladai-nehai-lendvai-miklos-anyaganak-felhasznalasaval-irta-reiszig-ede-dr-a-kozp-szerk-biz-tagja-1A4FC/csaladok-1A529/joanovich-szentandrasi-1A5F1/
www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Borovszky-borovszky-samu-magyarorszag-varmegyei-es-varosai-1/temes-varmegye-19AF7/temes-varmegye-tortenete-irta-szentklaray-jeno-dr-apatkanonok-1A1D5/i-a-honfoglalastol-a-mohacsi-veszig-1A1D6/11-a-szabadsagharcz-az-abszolutizmus-es-a-kiegyezes-1A4A6/mai-tisztikar-1A4E9/

GyMasa 2022.06.24. 09:09:07

@cvsvrs:
"és ezek után 21:0-ra nyerné az ep választást. az ellenzék ep képviselete megszűnne. az összes elektori körzetet megnyerné. "
Igen, és ez 100%-ban kicsapná a biztosítékot mind az ellenzék, mind az EU keretein belül, és olyan gyűlöletcunamit indítana, amire a kormánynak semmi szüksége nem lenne.

GyMasa 2022.06.24. 09:10:36

@cvsvrs:
"ez kifejezetten "nyugatos" brit-amerikai minta. "
Az lehet, de itt emberhalált okozna.
Nem fér össze a balliberális "értékrenddel"...

GyMasa 2022.06.24. 09:23:38

@Deak Tamas:
"...érdekes, hogy a zsupán-ispán mennyire zavarja az ostobákat, a Bürgermeister-polgármester meg nem..."
Én úgy látom, hogy ez is csak a szokásos műfelháborodásuk.
Egyszerűen, BÁRMIT is lép/csinál orbán, arra kényszeresen ki KELL nekik akadniuk.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.06.24. 09:59:53

@GyMasa: persze, ez így van. Megintcsak az derült ki egyébként, hogy a szellemi keretek, amelyekhez idomulni kéne, még mindig az 1945 sőt 1956 utáni beszédlehetőségek szerint meghatározottak. Nagyon tanulságos az egész történetben Lázár János reakciója is. Hozzáidomulna azokhoz az ostobákhoz, akik Márki-Zayt megválasztották, mert azokat "idegesítené" az elnevezés. Engem speciel Budapesten a Karikás Frigyes utca jobban idegesít, és az is hogy mondjuk Latinovits Zoltánról máig nincs közterület elnevezve, Elvisről meg van.
Főispán ügyben meg egy érdekesség:
filmhiradokonline.hu/watch.php?id=7056
Az egyik balfasz még írogatott valami olyat, hogy a nagyanyjának a grófkisasszony kezét kellett csókolgatnia (az nem derült ki, hogy ez az ispánsághoz meg a vármegyéhez milyen kapcsolatban van), erre is itt egy érdekesség:
filmhiradokonline.hu/watch.php?id=2098

2022.06.24. 10:22:03

@Deak Tamas:
a bírói hatalom a magyar királyságban.

1. királyi udvar (kúria) / országbírók --> vármegyék / ispánok --> járások / szolgabírók (segédbírók, albírók)
2. (szabad) városok --> esküdtbírák / főbíró
3. nemesség (úriszék)

tehát ha valaki királyi birtokon él, akkor felette a király ítélkezik. ha nemesi birtokon, akkor a nemes. ha pedig (szabad) városban, akkor maga választ bírót. ezek a jogok együttesen is érvényesülhetnek.

van egy nemesi birtok. egy uradalom. abban van egy uraság. úriszék. és az ítélkezik a jobbágy felett. ha az uradalmak között vita van, akkor megyében, akkor ítélezik az ispán. és ha a megyén kívül, vagy a megyék között van vita, akkor a király, a királyi udvar. és ez egészül ki azzal, hogy a nemesség uradalmi saját vitáit maga intézze. válasszanak alispánt. az ispánnak közigazgatási jogköre marad. bírói hatalma fokozatosan megszűnik.

és a kérdés, hogy a kormány melyik ispánságot állítaná vissza? azt, amelyik csak a közigazgatást vezeti. mondjuk az okmányirodát. vagy középszintű közigazgatási bírókat akarnak. a kormánymegbízottak közigazgatási ügyekben bíráskodhatnak a fővárosban és a megyében. hivatalvezetők és közigazgatási bírók egyben közvetlen a kormányfő alá rendelve.

ez esetben nem kellenek települési és megyei önkormányzatok se. mert 19 megyei és 1 fővárosi kormánymegbízott közigazgatási bíróként akár egy önkormányzati rendelet is megsemmisíthet, vagy felülírhat. és a kúriánál lehet panaszt tenni. akinek elnökét szintén kormányfő választja. ha orbán ezt az utat választja, akkor a történelemben azt írják majd, hogy despotikus egyeduralomra tört, ami a balkánra és bizáncra volt jellemző.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.06.24. 10:36:21

@cvsvrs: a kormány semelyiket sem állítja vissza, csak az elnevezést a normális nevére. A főispán volt itt már köztársasági megbízottól kezdve minden. Az lett volna a vicces, hogyha az ukrán félrefordított elnevezést, a kormányzót vesszük át (a valóságban az ottani megyefőnök председатель), na arra hogy vernyákolt volna a csürhe.
Nem igazán lenne jó az egységesítés visszafordítása, sőt, még erősebb még központibb hatalom kell. Nagyon "jó" időszak volt a történelmünkben amikor például a Kőszegi Henrikek, Csák Máték meg Borsa Kopaszok versengtek a hatalomért, a Mátyás utáni időszak az őt eláruló Kinizsi Pállal, Bakóczcal, Szapolyaiakkal pedig az ismert eredményre vezetett.
Ebben is a Habsburgok voltak a profik: a szatmári béke visszaállított papíron mindent, csak épp Erdély különálló volt, a határőrvidéket nem engedték vissza a vármegyerendszerbe és így tovább.

Serény Vélemény 2022.06.24. 10:42:22

@cvsvrs: 'ha orbán ezt az utat választja'

A következő a probléma: amíg nem tudjuk, és amíg nem is lehet tudni, hogy konkrétan mi mit jelent, addig minden hőbörgés, és fesz keltés abszolút értelmetlen. A ballib sajtó is nagyon szereti az esetleges problémákat felnagyítva szemléltetni, miközben a valódi okokat, és ok-okozati összefüggéseket elhallgatja.

ulpius66 2022.06.24. 11:47:16

Szerintem az "elvtárs" a megyei "párttitkár" és a megyei tanácselnök kifejezéseket kéne visszahozni!!!!!!

AZ BIZTOS TETSZENE A BALLIBSIKNEK!!!!!!

ulpius66 2022.06.24. 11:50:51

Mert az mégis sokkal jobb volna, ha a KORMÁNYMEGBÍZOTT HELYETT MEGYEI TANÁCSELNÖKNEK HÍVNÁK A VEZETŐT......
.... ezen nem hisztiznének a ballibsik....

GyMasa 2022.06.26. 15:11:11

@Deak Tamas:
"Elvisről meg van."
Igen, ez, mag a 2. János Pál pápa tér nekem is nagyon furcsa elgondolás volt.
Nincs elég magyar ember, akik megérdemelnék?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.06.26. 18:56:39

@GyMasa: ő azért megérdemel közterületet. Dehát van itt bőven leszedendő : Bacsó Béla, Somogyi Béla (hörgők: tessék elovasni a cikkeiket az arcanumon) Batsányi János, Frankel Leó (tessék elolvasni Rákosi: A párisi gyújtogatók című könyvét) Hock János, Herzen, Szabó Ervin, Karikás Frigyes mind elég szégyen.
Dobozi Mihály is tudtommal kitalált figura, de ez nem biztos. Kolosy György is bizonyos szempontból határeset, nem azért, mert Lamberg annyira szimpatikus figura lett volna, sőt.
Láttam néhány főispánról, sőt még szolgabíróról is elnevezett utcát, jaj mi lesz Karácsony.

GyMasa 2022.06.26. 19:40:01

@Serény Vélemény:
Nekem az a fajta aljas csúsztatás a "kedvencem", amiket a fidesz kb. bármelyik lépésével kapcsolatban mindig elővesznek.
Azaz rászállnak egy témára, kiszemezgetik belőle az "elméletileg" legrosszabb forgatókönyvet, majd azt állítják be úgy, mintha MINDENKI úgy járna.
Lásd: levélszavazás, rabszolgatörvény, stb.

GyMasa 2022.06.26. 19:59:47

@Deak Tamas:
Biztos, nincs Frankel Leó utca?
Az, mintha lenne.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.06.26. 20:08:09

@GyMasa: mind van, pont a törlendőket írtam.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2022.07.08. 08:01:05

A határvadászon 2015-ben volt böfögés (" A Zorbán szervezetének már a neve is visszataszító, vadássza a menekültet") de tudom, hogy a blog olvasói nem ostobák és szívesen tanulnak: az elnevezés teljesen logikusan abból következik amit a józan ész diktál, hagyományosan a települések külterületein a helyi vadász látta el a mezőőri feladatokat is, innen a kifejezés, az első előfordulása az 1830-as évekre tehető.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása