magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

Fiatalok ígéretes karrierje

Egyre inkább úgy gondolom, a rendszerváltozás nem éles választóvonal.

Egyre több hasonlóságot látok, azaz a politikai rendszer valójában csak egy vékony réteg a társadalmon, az alap teljesen azonos.

Az én időmben - azaz amikor én voltam fiatal - a leggyorsabb karrier a "mozgalmi" volt, ezt így nevezték annak idején: azaz a KISZ-ben pozíció elfoglalása, majd ott aktív élet. Sokkal gyorsabb karriert adott ez, mint bármi más normál szakmai vonalon.

Ma ugyanez nem működik. Egyrészt sok párt van, így nehéz eldönteni, melyik pártban, melyik párt ifjúsági szervezetében érdemes aktívnak lenni. Másrészt mivel nincs pártállam, állampárt, így a hatalomnak nem a párt az egyetlen szerepe, tehát ez nagyon rögös út. Aztán eleve a keleti-európai pártrendszer rendkívül fejletlen, nem lehet aktivistáskodással sikert elérni, sokkal többet számít a személyes ismeretségi háló, ehhez pedig egyáltalán nem kell politikai aktivistának lenni.

A mezei politikai aktivistát kampány alatt kiküldik plakátot ragasztani, aztán a győzelem után meg megfeledkeznek róla - nem igazán a karrier útja ez.

A mai legjobb lehetőség a multicég. Az ember belép, s a cégben épít karriert, aminek fő eleme persze ebben az esetben is a személyes ismeretségi hálózat építése. A közhiedelemmel ellentétben, a szakértelem nem számít a kapitalizmusban, helyette jó kapcsolatok kellenek: a jó szakember kapcsolatok nélkül örökké alacsony rangú beosztott marad, míg a nem olyan jó szakember jó kapcsolatokkal meg szárnyal felfelé a ranglétrán.

Amint a karrier elér valamilyen szintet, lehet ugrálni is, azaz átmenni az egyik cégből a másikba, az új helyen már magasabb pozíciót megkaparintva. Ez is megvolt a kommunista rendszerben: ott a sikeres KISZ-esek egy idő után átmentek a Pártba vagy az államigazgatásba.

Ami meg a szükséges személyes képességeket illeti, teljes az azonosság.

Messze a legfontosabb a kommunikációs képesség.

Aztán a beszédkészség, kell valamilyen legalább alapszintű szónoki képesség.

Fontos a barátságosság és a zárkózottság ügyes keveréke. Egyrészt barátságosnak és őszintének kell látszódni, másrészt sose szabad igazán megnyílni mások előtt: ez nagyon veszélyes, mert ha más belénk lát, az azonnal ki fogja ezt használni ellenünk. Annak idején egy hiperaktív KISZ-titkár mondta nekem: "egy igazán intelligens ember sose lehet se nyílt, se őszinte".

Nagyon fontos még a gyakorlatiasság. Minden mögött anyagi érdeket kell szimatolni. Persze vannak emberek, akiknek nem az anyagi érdek áll minden mögött, de mi sose lehetünk ilyenek, s ha ilyeneket látunk, semmi gond, ők számunkra veszélytelenek.

De a gyakorlatiasságot mindig rejteni kell nyilvánosan. Egyrészt az emberek nem szeretik a túl gyakorlatias embereket, még a gyakorlatiasság hazájában, az USA-ban is kötelező valami szellemi narratíva a gyakorlatiasság beburkolására.

Azonban óvatosnak kell lenni itt is: nem-gyakorlatiasnak lenni fanatizmus vagy hazugság, egyik se jó, azaz a gyakorlatias szempontokat ügyesen kell keverni a burokkal.

Igazi művészet ez. Valójában kemény munka ígéretes fiatal tehetségnek lenni.

Címkék: közélet
31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3018729424

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gery87 2024.11.13. 14:25:21

"Másrészt mivel nincs pártállam, állampárt, így a hatalomnak nem a párt az egyetlen szerepe"

Hááát azért....na.

Tapi2021 2024.11.13. 14:46:28

Az ilyen emberek a "karrier" emberek. A karrier diplomaták, karrier igazgatók, egyéb karrieristák.

Magam is sokkal találkoztam több munkahelyen. Ők karriert csináltak dumával és jó fellépéssel, plusz bratyizással (nyalással) - közös sörözések, meccsek, eszem-iszom "tréningek"... - én nem.
Sosem tudtam helyezkedni, meg álbarátságokat kötni, még úgy sem, hogy pontosan tudtam, mikor, kivel kellene. Ez meg is látszik az én "karrieremen".

Tapi2021 2024.11.13. 14:49:40

"A közhiedelemmel ellentétben, a szakértelem nem számít a kapitalizmusban, helyette jó kapcsolatok kellenek: a jó szakember kapcsolatok nélkül örökké alacsony rangú beosztott marad, míg a nem olyan jó szakember jó kapcsolatokkal meg szárnyal felfelé a ranglétrán."

Ennek az első általánosító kijelentése nem helytálló, a többi nagyjából igen.
Az eleje inkább úgy helyes, hogy ha van/vannak a cég szempontjából kulcsfontosságú pozíciókban jó vagy kiváló szakemberek, akkor mellettük elférnek a lébecoló léhűtők is. Minél nagyobb a cég, és minél távolabb van a tulajdonos, annál inkább.

Nekem ez a tapasztalatom.

Gery87 2024.11.13. 14:58:00

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

A Fidesz 10+ éve eléggé állampártként funkcionál.
Erre törekszik.

Gery87 2024.11.13. 15:00:27

@Tapi2021:

"Ők karriert csináltak dumával és jó fellépéssel, plusz bratyizással (nyalással) - közös sörözések, meccsek, eszem-iszom "tréningek"... - én nem."

Falhoz vágnám magam ha munka után a szabadidőben olyan emberekkel kéne érdekből haverkodni, közös programot csinálni, röhögni a szar poénjaikon stb akiket még csak nem is kedvelek...mindezt a pénzért, hatalomért.
Nem tudom milyen jellem kell ehhez.
(Lehet hogy inkább annak hiánya?)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.13. 15:21:06

@Gery87:

Semmi ilyesmi nincs.

Eleve ilyen nem is lehet most, meg eleve minek?

A kormány irányít, nem a Fidesz. Számít bármilyen párttisztség? Nem. Van több párt? Van.

Tapi2021 2024.11.13. 15:41:02

@Gery87: "Falhoz vágnám magam ha munka után a szabadidőben olyan emberekkel kéne érdekből haverkodni, közös programot csinálni, röhögni a szar poénjaikon stb akiket még csak nem is kedvelek...mindezt a pénzért, hatalomért."

Ezt én is így gondolom, ki is peregtem lassan a rostán. Ennek ez az ára. :-(

Főleg akkor vagy szarban, ha életed során többször váltottál várost. Akkor még a gyerekkori barátok, iskolatársak, szomszédok sem segítenek, ha bajban vagy. Az új helyen, új klikkekben meg nem vagy benne, ha nem nyomakodsz oda.

Bircának abban igaza van teljesen, hogy azzal, hogy szakmailag te vagy a jobb, nem csinálsz karriert. Sohanapján "ismerik ezt fel/el" és "emelnek ki/be maguk közé.
Sőt, ha túl jó vagy inkább eltávolítanak, mert akkor meg te vagy az, aki miatt nagy a kontraszt.
És az sem jó.

vasútihíd 2024.11.13. 16:05:07

ha valaki jó szakmailag és van üzleti érzéke akkor ahelyett hogy más szervezetében karrierkedne saját cégalapításba is vághatja a fejszéjét. persze kapcsolatok akkor is kellenek. egyébként meg az egész karrierhajhászás nem kisemberek való vidék.

vergyula 2024.11.13. 17:22:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: A kormány és a Fidesz gyakorlatilag ugyanaz. Mindkettő egyenlő Vityával.

vergyula 2024.11.13. 17:24:09

@vasútihíd: Ez is egy út, melyen járva a kisember naggyá válhat.

Tapi2021 2024.11.13. 18:29:15

Srácok, olvastam egy cikket az imént az Indexen, a szerző a Párbeszéd – ZÖLDEK társelnöke, fővárosi frakcióvezetője, Barabás Richárd.

Értem én, hogy le kell hozni mindenféle véleményt, akkor is, ha ordít belőle az ostobaság, de még így is paff vagyok ettől. Komolyan azt hitem Boldit olvasom itt!!!

Nincs olyan mondata a faszinak, amire ne lenne tudható a helyes válasz, hogy miért van, meg mi az értelme. (A haderőfejlesztésnek.) Egy tipikus agyam nincs, de véleményem van, hát nekimegyek már a Zorbánnak.
Vagyis csak a szokásos szint.

index.hu/velemeny/2024/11/13/trump-beke-ukajna-haboru-fegyverek/

Tapi2021 2024.11.13. 18:34:33

Apropó cikkek, botrányok.

Szerintetek miért nincsen botrány az ellenzéki oldalon abból az ámokfutásból, hamisításokból, illegálisan felvett és IRÁNYÍTOTT beszélgetésekből (hogy a gyanútlan alany kimondjon olyanokat vagy ahhoz hasonlót legalább, amivel később besározni, zsarolni lehet), a hamis vádakból és egyebekből amikkel Peti lassan naponta áll elő, lát el minket???

Ez pl. miért nem botrány(os) az ellenzéki médiában, vagy politikai oldalon???:

index.hu/belfold/2024/11/13/magyar-peter-vogel-evelin-hangfelvetel-tisza-part-botrany/

Érti ezt valaki?
Sőt, NÖVELI a Peti népszerűségét. Madarat tolláról...?!

Gery87 2024.11.13. 19:38:48

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

"Semmi ilyesmi nincs."

Ilyesmi van.

"Eleve ilyen nem is lehet most, meg eleve minek?"

Lehet, 14 éve munkálkodnak rajta, meg mi az hogy minek? Hát mert akarják, érdekük.
A NER talán olyasmi ami van Fidesz, meg Orbán nélkül?
Ha leváltják őket akkor fennamrad? Dehogy.
A NER-t meg ugye nem mi találtuk ki rájuk, hanem maga Orbán és sleppje mondta hogy "2010 fülkeforradalom volt és jön egy új erő egy nemzeti korszak..."
Ez nem úgy hangzik mint akik beletörődnének abba hogy elvesztik a választást vagy hogy a NER pártok felett állna!

A kormány irányít, nem a Fidesz. Számít bármilyen párttisztség? Nem. Van több párt? Van.

Gery87 2024.11.13. 19:39:19

* Az hogy van több párt nem számít, nyilván nem akarják hogy hatalomra jussanak és ezért mindent meg is tesznek.

Gery87 2024.11.13. 19:43:13

@Tapi2021:

Nekem 3-5 évente új munkahelyem van, úgyhogy nem is törekszem arra hogy karriert csináljak:)

Egyébként a kapcsolati háló, a szociális készség mindenhol, mindenkor számít, ez nem kapitalista jellemző.
Hiába vagy jó szakember, egy igazi zseni ha nem tudod érvényesíteni a szakmai/egyéni szempontjaidat vagy nem lehet veled együtt dolgozni...
Ezzel semmi gond nincs.

A gond akkor van ha az illető egy pszichopata, manipulátor, törtető alak aki mögött nincs igazán szakértelem.

Gery87 2024.11.13. 19:48:53

@Tapi2021:

Érdemben nem változott semmit amit állított, a nő megzsarolta, pont.

Miért nem ég rá?

Azért nem ég rá, amiért Orbán eetében sem érdekli a fideszeseket a pletyka hogy veri az asszonyt meg hogy Grazban kezelik meg hogy "KISZ-es volt", meg hogy Putyin csicskája..stb.
NEm érdekli őket.

MP az ORbán 2.0.....akit nem lehet azzal beégetni meg hitelteleníteni hogy "oylan mint az Orbán".

Mondtam 10+ éve is: "Orbánt egy Orbán vagy Kádár 2.0 fogja leváltani"
bejött.

alöksz róz 2024.11.13. 20:02:10

@Gery87: "A gond akkor van ha az illető egy pszichopata, manipulátor, törtető alak aki mögött nincs igazán szakértelem." - ez kb az összes multis felsőbb szintű vezető.

Gery87 2024.11.13. 20:22:54

@alöksz róz:

Tudom, láttam, látom.
Ezért is szar a kapitalizmus:)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.13. 20:27:25

@Gery87:

Ez egy többpártrendszer. Nem a párton keresztül megy az irányítás.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2024.11.13. 20:29:44

@vergyula:

Kivel legyen azonos? A nyertes párt vezetője a kormányfő. Ki màs legyen? Minek vàlasztást rendezni, ha aztán nem a választás nyertese kormányoz?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2024.11.14. 08:31:07

A hatodik bekezdés úgy igaz, ahogy van. Tapinak szerencséje van, ha más a tapasztalata.
Fiatalkorom legnagyobb csalódása volt, de szerencsére azért hamar túlestem rajta.

Gery87 2024.11.14. 14:11:09

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró:

Gyakorlatilag de. A pártnak kétharmada van és még háborús veszélyhelyzet is van, tehát rendeleti kormányzás évek óta!

vasútihíd 2024.11.14. 15:20:31

@vergyula: a kisember nem vágyik a naggyá válásra.

Tapi2021 2024.11.14. 16:24:11

@Gery87: Hát.., ha eltekintünk olyan különbségektől, hogy Orbán NEM veri a feleségét és NEM kezelik Grazban. MP-ről meg konkrétumok látnak napvilágot.

Ha elolvastad vagy meghallgattad volna az újabb lehallgató felvételt a TISZA párttagok között, akkor látnád, hogy Evelin NEM zarolt, csak elmondta, hogy beletett X pénzt MP karrierébe, aztán átbaszták, és kéri vissza a pénzét, amit MP MEG IS ÍGÉRT NEKI. (Elad részvényeket.)

De abban igazad van, és ezt látjuk, hogy a híveket semmi nem érdekli.

Abban nincs, hogy 2026-ban MP le fogja váltani OV-t. Nem fogja. Sok víz lefolyik még addig a Tiszán!
(És hátha magához tér a Fidesz kommunikációs háttere is.)

Tapi2021 2024.11.14. 16:28:04

@Deak Tamas: Ha nincs néhány igazán jó szakember is a cégekben, gyorsan bedőlnek.

Gery87 2024.11.14. 17:15:08

@Tapi2021:

Ezek a "konkrétumok" egy fikarcnyit sem ártanak neki, ez is látszik.

"Evelin NEM zarolt, csak elmondta, hogy beletett X pénzt MP karrierébe, aztán átbaszták, és kéri vissza a pénzét, amit MP MEG IS ÍGÉRT NEKI. (Elad részvényeket.)"

vs.

„„Nem, kedves propagandisták, nem manipuláltuk, megvágtuk, mert 110 percet nem tudtunk volna lejátszani a sajtótájékoztatón.” – írta a posztjában Magyar, aki egy ideje kormányközelinek nevezi az Indexet.

Szerinte a rövid és a hosszú változatból is egyértelmű, hogy Vogel zsarolta őket. Kiemelte, hat tanú fogja mindezt bizonyítani a hatóságok előtt. „A rövid és a hosszú változatból is egyértelmű, hogy Vogel Evelin zsarolta a politikai közösségét. És ezt hat tanú is bizonyítani fogja a hatóságok előtt.".”

Egyébként teljesen mindegy mi fog kiderülni, ebben az országban 10 éve nem számítanak az ilyen ügyek, totálisan kiégett benne a társadalom: "ezek ilyenek".

Arról a Magyar Péterről beszélünk aki volt fideszes káderként kiugrott a NER-ből/kiesett, lehallgatta a feleségét és beperelte a volt csaját.....olyan az egész mint egy kibaszott török szappanopera....és ez az ember most 30-37%-on áll!
Most akkor pont amiatt kezdene el zuhanni hogy egy újabb felvételen mi van?
Ugyanmár.

Az ország fele Orbánnak és a sleppjének is sok szart megbocsát, miért pont MP-re akadnának akkor ki?:)

"Abban nincs, hogy 2026-ban MP le fogja váltani OV-t. Nem fogja. Sok víz lefolyik még addig a Tiszán!"

Meglátjuk.

"(És hátha magához tér a Fidesz kommunikációs háttere is.)"

Nem úgy néz ki...

Gery87 2024.11.14. 17:20:42

@Tapi2021:

Egyébként meg amíg nem hallom egy politikustól azt a választási ígéretet hogy:
1, helyre rakjuk a magyar infrastruktúrát, mert ez az ország érhálózata.
2, megerősítjük és kiterjesztjük az önkormányzatok hatáskörét.
3, felülvizsgáljuk a munka törvénykönyvét a dolgozók javára...

Addig engem különösebben nem érdekel hogy itt melyik jobber párt mit és hogy.

vergyula 2024.11.14. 17:28:08

@ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró: Te írtad, hogy "A kormány irányít, nem a Fidesz."
De te is elismered, hogy nincs különbség.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása