magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A liberalizmus alapjai II.

A klasszikusok után jöjjön a szerintem 2 legfontosabb modern liberális eszmegazda. Komment nélkül.

Karl Popper, osztrák, majd amerikai zsidó filozófus (1902-1994), főműve: A nyitott társadalom és ellenségei (írta 1945-ben).

popper

A műról jellemzően az is hallott, aki nem ismeri. Ennek oka: Soros György a mű címéről nevezte el alapítványát.

A kiinduló pont: ahogy az egyes természettuidományos elméletek folyamatosan váltják egymást, úgy ez így van a társadalomban is, nem létezik fix pont, minden igazság csak ideiglenes és viszonylagos. Ennek oka, hogy az emberi tudás korlátolt, így megbízhatatlan.

Mégis a legjobb tudást a tudomány képes biztosítani, s ugyanaz igaz a társadalmi kérdésekre: a legjobb eredményt a nyílt társadalom adja, ez áll ugyanis legközelebb a tudományhoz. A nyílt társadalom – ahogy a tudomány – folyton újragondolja magát, képes reagálni a tények változására, folyamatosan pontosítva saját magát.

A szerző szerint tehát kétféle állam lehetséges: nyílt és zárt.

A zárt társadalom fő jellemzője, hogy dogmatikus, hisz valamilyen alapelvben, mely megváltoztathatlan. Ezek igazságtársadalmak, azaz nem a társadalom tagjai által lefolytatott viták alapján állnak, hanem valamiféle örök igazságon. Ezzel szemben a nyílt társadalomban minden racionális: az egyetlen cél az igazsághoz való közelebb jutás, tudva, hogy ez az igazság sosem érhető el.

A szerző szerint Hitler és Lenin rendszere a legjobb példa a zárt társadalomra, de a rend alapja Platón, aki meghonosította azt a nézetét, hogy van egyfajta abszolút természetes jó, melyet el kell érnünk, s erre éptítendő az ideális társadalom. Ennek alapja az a hagyományos ógörög nézet, hogy a világnak van értelme, működik benne valamiféle világszellem. Ezt azok az ógörög gondolkodók is elfogadták, akik egyébként nem értettek egyet Platónnal, lásd Hérekleitoszt, aki nem hitt örök elvekben, de ő is azt látta, minden mögött ott van a kozmikus szellem.

A nyitott társadalomra példa a modern nyugati liberális demokrácia. A nyílt társadalmakban minden vita alatt áll, a racionális szabad polgárok bármikor leválthatják az állam vezetését, az állam képes önmagát állandóan megújítani, ezzel elkerülve a nagy hibákat. Hiszen minden társadalom nem más, mint tagjainak összessége, így a racionális polgárok képesek helyesen fellépni a közérdekért.

Ezért a nyitott állam kifejezetten elősegíti, hogy polgárai folyamatosan felülvizsgálják az alapokat, akár elméletben, akár gyakorlatban. Alapvetően egy ilyen társadalom már alapvonalaiban jelen van, ha a választások szabadak és sajtószabadság van. A szerző hozzáteszi, az ő szavait se szabad kritikálatlanul elfogadni.

A zárt társadalom természetes logikája, hogy az igazság állításából előbb-utóbb eljut a totális erőszakig. HIszen aki tagadja az igazságot, az ellen morálisan indokolt minden eszközzel fellépni.

Az egyetlen helyes elv az empíria elve, azaz a tapasztalatokra alapozás. Ez alapján jöhet létre konszenzus a társadalomban, melyhez szükséges a tagok nyílt vitája.

Az ellentétes elv csúcsa Marx, aki odáig jutott, hogy fel akarta fedezni a társadalom törvényeit, melyek felhasznélásával aztán kiépíthető lenne az ideális állam. Ez valójában Platón eszméinek logikus továbbgondolása.

Természetesen a nyílt társadalomban is van államépítés, de az tudományos igényű, azaz kísérletek útján halad, dogmamentes, azaz a döntések alapja egyedül a gyakorlat vizsgálata, a javasolt változások gyakorlati eredményének tanulmányozása.

Ezzel szemben a zárt társadalmakban elvek vannak, melyeket a gyakorlat nem bírálhat felül.

A nyílt társadalom mindig folyamat, azaz ha nem tartjuk fenn a nyílt társadalom alapelveit, az zárt társadalommá zülik. Alapvetően szükséges a folyamaros harc a szabadságért, a politikai szabadságjogokért, a társadalom tagjainak szabad gondolozásáért, a racionális vitáért. Ez a legfontosabb, nem maga az állami berendezkedés, mert ha a társadalom tagjai nem érzik magukénak a szabadságot, az alapjogaikat, akkkor a demokratikus intézményrendszer sem működik. Ha ez bekövetkezik, minden demokrácia kiüresedik, látszatdemokrácia lesz.

Mi a teendő a nyílt társadalom számára annak belső ellenségeivel? Alapszinten az ellenséges propaganda tolerálandó, azaz hiba annak tiltása. Az ilyen jelenségekkel szemben az eszköz a racionális ellenérvelés. Azaz tolerálandó az ellenséges nézet is, míg az kész racionális vitára. Azonban a nyílt társadalom önvédelme jogosult, ha az ellenséges nézetek veszélyeztetni kezdik magát a nyílt társadalmat. Ebben az esetben az állam jogosult legitím erőszakra. Miért? Mert az intolerancia végtelen tolerálása megszünteti a magát toleranciát, végsősoron magát a nyílt társadalmat.

*

John Rawls (1921-2002), amerikai filozófus, főműve: Az igazságosság elmélete (írta 1971-ben).

rawls

A mű fő célja: hogyan lehet feloldani az ellentmondást a liberális társadalomban a szabadság és az egyenlőség között.  Alapvetően ez a klasszikus liberalizmussal sokban szakító felfogás. Azaz felismeri a liberalizmus alapvető ellentmondását, s erre igyekszik megoldást találni.

A társadalom - tagjainak olyan közössége, melyet meghatározott szabályok rendeznek a tagok érdekében.

Minden embert jellemez az érdekellentét és az érdekazonosság is: az előbbi értelmében mindenki szeretné saját magának a lehető legjobb helyzetet, míg az utóbbi értelmében senki se szeretné, ha bárki is elvenné az ő jogait.

Így tehát két alapelv áll egymással szemben: a szabadság és az egyenlőség.

A szabadságból eredő jogok:

  • politikai szabadságjogok: lelkiismereti szabadság, társulási szabadság, szólásszabadság,
  • tulajdonosi szabadságjogok: jog a magántulajdonra és a gazdasági tevékenységre,
  • személyi szabadságjogok: jog, hogy az ember ne legyen indokolatlanul az állami erőszak tárgya, ne sérüljön személyes szabadsága.

Az egyenlőségből eredő jogok:

  • a különbség elve: a társadalmi és gazdasági egyenlőtlenségeket úgy kell megoldani, hogy azok a társadalom legkedvezőtlenebb helyzetben lévő tagjainak is hasznára legyenek,
  • méltányos esélyegyenlőség elve: az államban meglévő pozíciók mindenki számára nyitva kell állniuk.

Az igazságosság célja, hogy a két ellentétes elvet összehangolja, ennek céljából megmondja a jogokat és a kötelességeket, továbbá szabályozza az előnyök és a terhek felosztását. A megállapodás az, hogy ezeket az elveket mindenki elfogadja és az állam intézményei is ezen elvek alapján működnek.

A szabadságjogok nem korlátozhatóak semmilyen tekntetben, még az egyenlőség érdekében se. Miért? Mert ezen jogok korlátozása nem növelné az általános igazságosságot, nem adna senkinek se több jogot.

Az egyenlőségjogok esetében a fő elv a méltányos esélyegyenlőség elve, ennek van alárendelve a másik elv.

A igazságosság alapja: a jogok és a kötelességek felosztásában ne legyen indokolatlan megkülönböztetés a társadalom tagjai között.

Az igazságosság alapja tehát a méltányosság. Ezt azt jelenti, hogy elfogadható a társadalmon belüli egyenlőtlenség, akár politikai, akár gazdasági értelemben, de csak akkor, ez a helyzet mindenki más számára is előnyt hoz közvetett módon. Mi az indoklás? Nem igazságos, ha valaki azért él jobban, mert gazdag családba született vagy kiemelkedő képességei vannak: ezek ugyanis veleszületett tulajdonságok, melyekért az egyén nem tett semmit. Viszont az abszolút egyenlőség is igazságtalan, hiszen az egyének nem járulnak hozzá egyenlően a javak létrehozásához. Így tehát semmi gond, ha vannak gazdagok, míg ők a szegényebbeket is előnyösebb helyzetbe juttatják ahhoz képest, ha teljes egyenlőség lenne.

A szabad, racionális, saját érdekeiket akaró emberek képesek meghatározni a mindehhez szükséges társadalmi szerződést. Ez a társadalom a következőket eredményezi:

  • stabilitást és hatékonyságot,
  • erős rendet: azaz a szabályokat az emberek nagy többsége tartsa be, a törvényszegő kisebbség pedig részesüljön megtorlásban,
  • az az állapotot, hogy a társadalom zömének olyan értékrendi nézetekkel rendelkeznek, melyek egymást nem zárják ki,
  • nyilvánosságot és átláthatóságot az állam működését illetően.

Ahhoz, hogy az emberek ilyenekké legyenek, a következők szükségesek:

  • az alapvető szabadságjogok megléte,
  • szabad foglalkozás választás és mozgásszabadság,
  • jövedelem és vagyon.
  • a hatalmi pozíciókhoz való egyenlő hozzáférés.

Az igazságosság tárgya a társadalom alapszerkezetének meghatározása kell, hogy legyen tehát. Ezeket a társadalmi szabályokat úgy a leghelyesebb megállapítani, hogy a tagjai azokról úgy állapodnak, hogy előre tudnák mi lesz saját pozíciójuk a társadalmon belül. Így érthető el, hogy senki se fog akarni részérdekeket érvényesíteni a közjó felett.

Mi a teendő azokkal, akik nem hajlandóak elfogadnak a fenti racionális rendet? A társadalomnak maximálisan tűrnie kell azt, hogy vannak irracionális tagjai, sőt azt is, hogy legyenek ilyen csoportok, ezek szabadon létezhetnek, de a racionális közösségnek is joga van, hogy ne tűrje el saját léte alapjainak elpusztítását.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr3613388419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vergyula 2017.11.27. 12:16:02

Gondolom van ennek első része is, de nem találom. Belinkelnéd? Köszi.

vergyula 2017.11.27. 12:49:31

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: Köszi. Nem kapkodtad el a folytatást. :) Miért jó egyszerre több helyre feltenni a cikket, ahelyett, hogy csak linkelnéd? Azt sem tudom, hova kommenteljek.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.27. 12:56:08

@vergyula:

Történelmi okokból tartom fent a blog.hu-s médiámat, van kb. 500 ember, aki csak ezt olvassa. Ami jelentős szám, mert a saját szerverünkön összesen 2000 rendszeres olvasó van. Miért zárnám el az olvasók ötödét?

Korábban máshol is megjelentek a cikkek, de ezeket mind leépítem idén év végéig, mert ot csak pár tucat olvasó van, s át van irányítva már minden a saját szerverre.

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.27. 12:58:49

@vergyula:

"Nem kapkodtad el"

Elárulok egy műhelytitkot: kész állapotban van mindig 50 cikk, s dupla ennyi félkészen. De van, amivel várok, mert valamit szeretnék átgondolni.

E cikk Rawls-része kész 1 éve, a másik részen meg elmélkedtem. Azon, hogy legyen e komment hozzá (magyarul: miért nem igaz amit mondanak), de aztán tartottam magamat az első rész stílusához, azaz nem írtam szinte semmilyen kommentet.

vergyula 2017.11.27. 13:42:21

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: öööö, akkor melyik lesz a végleges? a bircahang.org?

vergyula 2017.11.27. 13:43:40

@maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző: ezzel csak az a gond, hogy nehéz hozzászólni. Felesleges lenne rég elhunyt írókkal vitába szállni. :(

maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.27. 14:13:51

@vergyula:

Mindig az a végleges.

Könnyű hozzászólni: van discuz-kommentrendszer, az a legjobb. Ott van a FB is, de az valóban nem olyan jó.

Mr. Hyde 2017.11.28. 00:24:22

A nyílt társadalom lényege az, hogy az állam nyitott a külföldi tőkebehatolás számára, ami a nemzetközi befektetők érdekében áll gazdasági okokból.

Ha egy államnak stabil kormányzati rendszere van, akkor a hazai tőkét, vállalatokat erősíti, protekcionista jellegű intézkedéseket érvényesít a politikában és a gazdaságban egyaránt.

Ha egy államnak instabil politikai berendezkedése van, tehát sok egymással küzdő kis párt, pillanatnyi érdekkoalíciókkal és gyenge lábakon álló kompromisszumos együttműködési rendszerekkel, akkor nem jöhet létre egységes cselekvési terv a fentiek megvalósítására.

Ebből kifolyólag a nemzetközi befektetők érdekében az áll, hogy az utóbbi berendezkedés jöjjön létre minél több országban.

Orbán és a többi rencerváltó ezt az ígéretet hordozta magában a nemzetközi befektetők számára, akik mindig mindenhol mindenféle ellenzéket támogatnak. Jobb oldali kormánnyal szemben a baloldalt vagy a szélsőjobbot, bal oldali kormánnyal szemben a jobboldalt, konzervatívval szemben a liberálist, liberálissal szemben a konzervatívat és így tovább.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása