magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média

A vegetáriánus vita

Sokszor vitáztam egy magát "keresztény vegetáriánusnak" mondó emberrel.

Önmagában semmi gond a vegetarianizmussal - bár én nem vagyok a híve -, a gond itt csak az, hogy az illető a kereszténységből vezeti le a vegetarianizmust.

Itt az 5 bibliai érv azok ellen, akik hasonlót próbálnak:

Jézus halat ad enni a népnek:

Máté 14:15-21 - "„Bocsásd el a népet, hadd széledjenek szét a falvakba, hogy élelmet vegyenek maguknak!” Jézus azonban így válaszolt: „Nem kell elmenniük, ti adjatok nekik enni!” „Csak öt kenyerünk van és két halunk” – felelték. „Hozzátok ide!” – mondta, s meghagyta, hogy a nép telepedjék le a fűre, majd fogta az öt kenyeret meg a két halat, föltekintett az égre, és megáldotta őket. Ezután megtörte a kenyereket, odaadta tanítványainak, a tanítványai pedig a népnek. Mindnyájan ettek, s jól is laktak."

Jézus azt mondja, nincs tiltott étel:

Márk 7:18-19 - "„Hát még ti sem értitek? Nem tudjátok, hogy ami kívülről kerül be az emberbe, nem szennyezheti be, mert nem hatol a szívébe, hanem csak a gyomrába: aztán a félreeső helyre kerül?” Ezzel tisztának minősített minden ételt."

Jézus halat eszik:

Lukács 24:41-43 - "Így szólt hozzájuk: „Van itt valami ennivalótok?” Adtak neki egy darab sült halat. Fogta, és a szemük láttára evett belőle."

Jézus segít a halászatban, majd a kifogott halat megsütik, aztán annak megevésére szólít fel:

János 21:5-13 - "Jézus megszólította őket: „Fiaim, nincs valami ennivalótok?” „Nincs” – felelték. Erre azt mondta nekik: „Vessétek ki a bárka jobb oldalán a hálót, s ott majd találtok.” Kivetették a hálót, s alig bírták visszahúzni a tömérdek haltól. (...) Amikor partot értek, izzó parazsat láttak, s rajta halat, mellette meg kenyeret. Jézus szólt nekik: „Hozzatok a halból, amit most fogtatok.” (...) Jézus hívta őket: „Gyertek, egyetek!” A tanítványok közül senki sem merte megkérdezni: „Ki vagy?” – hiszen tudták, hogy az Úr az. Jézus odajött, fogta a kenyeret, s adott nekik. Ugyanígy halat is."

Isten felszólítja Pétert, öljön állatot és egyen húsukból, zsidó törvény által tiltott állatokéból is:

ApCsel 10:9-15 - "Péter hat óra tájban fölment a tetőre imádkozni. Közben megéhezett, és enni kívánt. Míg az ételt készítették neki, elragadtatásba esett. Látta, hogy megnyílik az ég, és onnét valami lepedőféle ereszkedik alá négy csücskénél fogva a földre. Mindenféle négylábú és csúszómászó állat meg égi madár volt benne. „Rajta, Péter, öld le és edd meg!” – szólalt meg egy hang. „Szó se lehet róla, Uram – felelte Péter –, sosem ettem én semmi közönségest vagy tisztátalant.” Másodszor is megszólalt a hang: „Amit az Isten tisztává tett, azt te ne tartsd tisztátalannak.”"

Hasznos lehet másnak is. Egyébként vannak más részek is, de ezek a legnyilvánvalóbbak.

Címkék: közélet
88 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://bircahang.blog.hu/api/trackback/id/tr5018828096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2025.03.30. 10:39:16

Még sose találkoztam misén az utolsó bekezdéssel...

Digitális_Fater 2025.03.30. 13:17:27

@gigabursch: A komcsizmusról és a vagyonmegosztásról szoktak beszélni? Nem véletlenül nevezik egyesek a kereszténységet az ókor bolsevizmusának. Például ebben a részletben a szemét, nyerészkedő kulákok elnyerik méltó büntetésüket:

1 Egy ember azonban, névszerint Anániás, Safirával, az ő feleségével, eladá birtokát.
2 És félre tőn az árából, feleségének is tudtával, és valami részét elvivén, az apostoloknak lábai elé letevé.
3 Monda pedig Péter: Anániás, miért foglalta el a Sátán a te szívedet, hogy megcsald a Szent Lelket, és a mezőnek árából félre tégy?
4 Nemde megmaradva néked maradt volna meg, és eladva a te hatalmadban volt? Miért hogy ezt a dolgot cselekedted szívedben? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek.
5 Hallván pedig Anániás e szavakat, lerogyott és meghala; és mindenekben nagy félelem támada, kik ezeket hallják vala.
6 Az ifjak pedig felkelvén, begöngyölék őt, és kivivén eltemeték.
7 Történt aztán mintegy három órai szünet múlva, hogy az ő felesége, nem tudva, mi történt, beméne.
8 Monda pedig néki Péter: Mondd meg nékem, vajjon ennyiért adtátok-é el a földet? Ő pedig monda: Igen, ennyiért.
9 Péter pedig monda néki: Miért hogy megegyeztetek, hogy az Úrnak lelkét megkísértsétek? Ímé a küszöbön vannak azoknak lábaik, a kik eltemették férjedet, és kivisznek téged.
10 És azonnal összerogyott lábainál, és meghala; bemenvén pedig az ifjak, halva találák őt, és kivivén eltemeték férje mellé.
11 És támada nagy félelem az egész gyülekezetben és mindazokban, kik ezeket hallják vala.

Wildhunt 2025.03.30. 14:48:18

@Digitális_Fater: fel se tűnjön, hogy itt a hazugság volt a bűne...

Digitális_Fater 2025.03.30. 16:04:34

@Wildhunt: Sok mindent ki lehet olvasni belőle, ettől még megosztották a vagyonukat. Zsidó alapú őskomcsi szekta volt, amelyet a létrejöttét követő századokban több-kevesebb sikerrel európaivá kalapáltak. Hála istennek a Miniszterelnök Úr és környezete sem veszi túl komolyan, hanem csak eszköznek tekinti a sikeres kormányzáshoz.

ez a nevem senki 2025.03.30. 19:20:22

@Nevem senki.: Kosztolányi így vall erről: „Ismétlem, erre a kosztra nem holmi erkölcsi belátás kapatott, sem az a meggyőződés, hogy a növényevők egészségesebbek maradnak s tovább élnek. Kétkedő természet vagyok…. tapintatom is tiltakozik az ellen, hogy olyasmit megegyek, ami valaha élt-mozgott, mint én… Az állatevők közt sok kitűnő barátom van, akiket teljesen megértek. Ha emberevők között mozognék, bizonyára őket is megérteném.”

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 09:03:29

A kereszténységből le lehet vezetni a vegaságot (aminek amúgy én híve vagyok) de csak kb. úgy mint ahogy boldogult midnight coder levezette anno, hogy az ember fogazata a sülthusira optimalizált. (Az ember a fogazata szerint növényevő.)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 09:05:02

@Wildhunt: meg ugye az sem kis különbség, hogy a példázat végén nem döntenek úgy, hogy kollektíve az összest ütni kéne.

gigabursch 2025.03.31. 09:10:38

@Deak Tamas:
Boldogult @midnight coder?
Meghalt?
Persze évek óta nem láttam a blog.hu-n, de erről nem tudtam.

@Látens inszinuációról sokan tudtuk, hogy beteg, meg ő még valamelyik blogon el is búcsúzott.

Amúgy az ember fogazata alapján nem növényevő.
Sem a gyomra, béltraktusa nem igazolja ezt az állítast, akárcsak a belső elválasztású szervei sem.
Nincs redős zápfoga, van szemfoga (de nem agyar jellegű), se nem kérődzik, se nincs baromi hosszú vakbele.

Az ember mindenevő.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 09:25:18

@gigabursch: más magyarázat mi lenne, ha eltűnik egy oltásellenes szerencsétlen egyik napról a másikra kovid kellős közepén és évek óta nem aktív?
Az embernek van redős zápfoga, ott vannak hátul, azzal örli a diót meg a mogyorót, amivel a fehérjét kellene bevinnünk hús helyett. A szemfoggal lehet kellemesen harapni azokat az Egyenlítő környéki igen vaskos szárú növényeket, amiket pl. a gorilla is legelészik békésen egész nap. A belek hosszúsága meg épphogy növényevésre utal.
A steakzabáló angolok, ahol a véres semennyitse vagy félig sült vackokat esznek, mind szépek, karcsú tökélyemberek, és emellett köszvény sincs deka se náluk. Míg a döntően növényi alapú mediterrán konyhát fogyasztók (már akár a csatorna túlpartján) mind ronda mint Lollobrigida meg Loren, az alakjuk is szörnyű, és még az átlagéletkoruk is probléma.

vergyula 2025.03.31. 12:13:59

@Deak Tamas: "A kereszténységből le lehet vezetni a vegaságot (aminek amúgy én híve vagyok)"
Én is, leszámítva, hogy szeretem a húst. De minden egyéb szempontból támogatom a vegaságot.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2025.03.31. 12:15:58

@vergyula:

Én modern, toleráns, reformvegán vagyok: szóval húst eszem.

kiskisutca 2025.03.31. 12:39:27

Flexitáriánus omnivora vagyok, tehát mindent megeszek, ami mozog, ami nem mozog azzal ízesítek.

vergyula 2025.03.31. 12:39:40

@Deak Tamas: "Az embernek van redős zápfoga, ott vannak hátul"
Igen, a nagyörlők a redős fogakra hasonlítanak, míg a kisörlők a tarajos fogakra.

Serény Vélemény 2025.03.31. 13:04:32

Nincs igazatok.
A kereszténységből _nem_ lehet levezetni se a vegaságot, se a vegaság tiltását.
AZ alap a NOÉ-val kötött szövetség. Ebben Isten engedélyezi az állatok élelmezési célból történő levágását és elfogyasztását. DE az is igaz, hogy az ember teremtésekor vegán életmódot írt elő Isten - vagyis az ember eredendően növényevő volt.

Az özönvíz utáni megváltozott klimatikus viszonyok és minden egéb változás miatt a teljes földgolyón nem lenne lehetősége az emberi életnek, csak egy viszonylag szűk sávban, ha mindenki vegán életmódot folytatna. EZÉRT is marhaság a vegetarianizmus, mert -20 fokban ha nem eszel húst, akkor meghalsz. Valamint semmilyen módon nem tudsz olyan mennyiségű növényi élelmiszert termelni, és felhalmozni, amit meg kellene enned, hogy ne halj meg. Ha viszont nem lehetne életben maradni mindenhol, akkor a "Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet és hajtsátok birodalmatok alá;" parancsot nem tudnánk végrehajtani, és akkor odállhatnánk Isten elé, hogy: "Apu, miért kérsz tőlunk olyat, amit nem tudunk megcsinálni?"

kiskisutca 2025.03.31. 13:10:25

@Serény Vélemény:

"akkor a "Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet és hajtsátok birodalmatok alá;" parancsot nem tudnánk végrehajtani, és akkor odállhatnánk Isten elé, hogy: "Apu, miért kérsz tőlunk olyat, amit nem tudunk megcsinálni?""

Jó kifogás! :-)

Szerintem a kereszténység lényege a krisztusi életmód (önfeláldozó szeretet, alázat, megbocsátás)

kiskisutca 2025.03.31. 13:12:07

@Digitális_Fater:

"Hála istennek a Miniszterelnök Úr és környezete sem veszi túl komolyan, hanem csak eszköznek tekinti a sikeres kormányzáshoz."

Így van. Egy keresztény nem politizál, leprás betegeket ápol ingyen.

gigabursch 2025.03.31. 13:15:31

@vergyula: @Deak Tamas:
Ne beszéljetek szamársagot,
nat2012.nkp.hu/tankonyv/biologia_10/lecke_07_007

gigabursch 2025.03.31. 13:18:04

@kiskisutca:
A szaporodjatok, sokasodjatok nem keresztény parancs.

Keresztény és parancs egy van: Szeretet.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 13:28:53

@gigabursch: @vergyula: tudom, akkor is pontosan ez a tudományos cikk jött velem szembe, én elereszteném ezt a témát, mert úgysem győz meg senki ezügyben.
Teljesen egyértelműen láthatóak az egészségügyi különbségek a húsfogyasztó és a nem húsfogyasztó kultúrák között, az emberen és annak domesztikált állatain kívül semmi nem eszik kényszer nélkül olyat, ami méreganyag neki (van amelyik kényszerrel sem)
Tudományosan meg az is be van meg volt bizonyítva hogy a román latin nyelv, Katynban meg a lengyeleket a németek lőtték le.
Engem amúgy még az az elmélet is érdekelne, hogy mi a valós kapcsolat az ember és a víz között. Több mint elgondolkodtató, hogy pontosan azok a testtájaink védettek szőrrel, amelyek arra utalnak, hogy sokáig vízben tartózkodott az emberiség.

gigabursch 2025.03.31. 13:33:43

@Deak Tamas:
Ez egy általános iskolai tankönyv, nem tudományos cikk.
No mindegy...

Ezt a szőrös felvetésedet végképp nem értem.
Hol szőrös a delfin?
Hol nem szőrös a vidra?

vergyula 2025.03.31. 13:36:26

@gigabursch: Nem mondtam ennek ellent.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 13:41:57

@gigabursch: hát ezaz, pontosan ezt pedzegette az illető, egyébként biológiaprofesszor. A delfinnél világos hogy keveset tartózkodik a parton, a vidránál méginkább hogy keveset tartózkodik a vízben.

vergyula 2025.03.31. 13:51:52

@Deak Tamas: És hogy illeszkedik ebbe az ember?

GyMasa 2025.03.31. 14:08:22

@Digitális_Fater:
Az nem jelenti azt, hogy az helyes lett volna.
A Biblia sehol nem mondja, hogy kötelezö lenne szegénységben, meg kvázi-kommunizmusban élni...
Söt, végig az ambícózusságot, meg a szorgalmat bátorítja.

GyMasa 2025.03.31. 14:09:27

@Deak Tamas:
A Bibliából, Mindent, bármit és annak az ellenkezöjét is le lehet vezetni.

GyMasa 2025.03.31. 14:11:09

@Deak Tamas:
Én is tartottam egy év szünetet a blog.hu-val kapcsolatban.
Nagyon jól tettem.
Lehet, hogy neki nagyobb az önuralma...
(Azóta pedig kb csak itt, meg a téveszmék blogon kommentelek...)

GyMasa 2025.03.31. 14:13:17

@kiskisutca:
Nos, addig, amíg Pierre, a francia Farmer, azért kap évente többmillió EUR támogatást, hogy NE vessen semmit a földjébe, addig nekem ne mondja senki, hogy a Föld nem lenne képes ellátni elég embert.

Tapi2021 2025.03.31. 14:19:39

A halon még talán lehet vitázni, de ezen nem:

"A kovásztalan kenyér ünnepének első napján a tanítványok ezzel a kérdéssel fordultak Jézushoz: „Hogy akarod, hol készítsük el neked a húsvéti vacsorát?”

Így felelt: „Menjetek be a városba ehhez meg ehhez, és mondjátok meg neki, hogy a Mester üzeni: Közel az időm, nálad költöm el tanítványaimmal a húsvéti vacsorát.”

A tanítványok úgy tettek, ahogy Jézus meghagyta nekik, elkészítették számára a húsvéti bárányt."

Tapi2021 2025.03.31. 14:21:47

A keresztény vegetáriánus az, aki Krisztus és az egyház tanításából csak a növényi részeket fogyasztja.

Tapi2021 2025.03.31. 14:28:55

@Wildhunt: @Digitális_Fater: Lehet, hogy nem keresztényként nem értesz dolgokat, de - ahogy a szövegből magából is kiderül: "Nemde megmaradva néked maradt volna meg, és eladva a te hatalmadban volt? Miért hogy ezt a dolgot cselekedted szívedben? Nem embereknek hazudtál, hanem Istennek." - az egyház nem kérte ezt a pénzt, és az egészet meg is tarthatta volna.
De ő felajánlotta a mező árát, és azt mondta - tehát hazudott -, hogy az adomány a teljes ár.

Erre mondta Péter, hogy felesleges volt hazudnia, mert Istent nem tudja becsapni, viszont vagy megtarthatta volna az egészet is, vagy egy részét is, csak akkor ezt kellett volna mondania, mondaniuk.

Serény Vélemény 2025.03.31. 14:48:25

@Deak Tamas: "Mózes I. könyve 1:26
És monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon."

HOGYAN tudna az ember "uralkodni" a tenger halain, ha maximum két és fél méter mélységig van hatása az vizekben?

Ebből a(z enyhén szélsőségesen) hívők levonják a következtetést, hogy az ember(i faj) a bűnbeesés előtt búvárkészülék nélkül is tudott a vizek mélyén közlekedni, illetve "az ég madarain" való uralkodás - pedig feltételezi, hogy a levegőég sem volt meghódíthatatlan terület a számára. (Tudott repülni. )

Tapi2021 2025.03.31. 14:52:19

@Serény Vélemény: "DE az is igaz, hogy az ember teremtésekor vegán életmódot írt elő Isten - vagyis az ember eredendően növényevő volt. "

Ezt sem lehet levezetni a Bibliából. Az, hogy nincs ott, hogy az Édenben húst ettek, nem zárja ki önmagában, hogy ettek.
De ha nem, az sem gond, mert az egy eléggé másféle létezés volt.

Ami tény: az ember szervezete a MINDENEVÉSRE van beállítva.

Sanszos, hogy enélkül elég gyorsan kihaltunk volna. Főleg jégkorszakok idején, télen, meg amikor még nem volt számottevő mezőgazdálkodás.

Tapi2021 2025.03.31. 14:57:04

@kiskisutca: "Szerintem a kereszténység lényege a krisztusi életmód (önfeláldozó szeretet, alázat, megbocsátás) "

Nem. A kereszténység lényege Krisztus minden tanításának követése, elfogadása. Istenről, az emberről, a világról, a szabályokról..., meg arról, hogy Ő maga az emberként közénk eljött Isten.

A többi csak ebből fakadó következmény.

Ha annyi lenne, amit írtál, akkor Jézus nem lenne több egy életmódtanácsadónál vagy gurunál.

Tapi2021 2025.03.31. 15:00:33

@Deak Tamas: "eljesen egyértelműen láthatóak az egészségügyi különbségek a húsfogyasztó és a nem húsfogyasztó kultúrák között, az emberen és annak domesztikált állatain kívül semmi nem eszik kényszer nélkül olyat, ami méreganyag neki (van amelyik kényszerrel sem)"

Maradjunk annyiban, hogy ez a te hited. Ahogy a többi vegáné.
Hitet meg nem szükséges igazolni.

Tapi2021 2025.03.31. 15:08:18

@Deak Tamas: "Engem amúgy még az az elmélet is érdekelne, hogy mi a valós kapcsolat az ember és a víz között. Több mint elgondolkodtató, hogy pontosan azok a testtájaink védettek szőrrel, amelyek arra utalnak, hogy sokáig vízben tartózkodott az emberiség. "

Hú, érdekes dolgokban hiszel. :-)

De mi van, ha a haj a fej (mechanikai és nap) védelmét szolgálja, a hónalj, fan, és egyéb szőrzet meg a jobb hőleadást? Mivel elvezetik az izzadtságot és így gyorsabban száradunk és hűlünk le?

A heréink pl. kifejezetten nem jól működnek túlhevülve. Jelentősen csökken a nemzőképesség. Indokolt a hőelvezetés, hűtés.

Serény Vélemény 2025.03.31. 15:10:43

@Tapi2021: "Az, hogy nincs ott, hogy az Édenben húst ettek, nem zárja ki önmagában, hogy ettek."

Oké, akkor olvasd el az I. Mózest, arra koncentrálva, hogy az ember teremtésekor mit mondott neki Isten, és milyen táplálkozást írt elő. Mit volt szabad ennie, és mit nem?

vergyula 2025.03.31. 15:30:52

@Tapi2021: "De mi van, ha a haj a fej (mechanikai és nap) védelmét szolgálja, a hónalj, fan, és egyéb szőrzet meg a jobb hőleadást?"
Ja, kb.
Illetve olvastam olyat is, hogy hajlatokban, pl. ágyék, hónalj egyfajta súrlódáscsökkentő hatása van heves testmozgás, pl. futás közben.

Tapi2021 2025.03.31. 15:36:01

@Serény Vélemény: "Ebből a(z enyhén szélsőségesen) hívők levonják a következtetést, hogy az ember(i faj) a bűnbeesés előtt búvárkészülék nélkül is tudott a vizek mélyén közlekedni, illetve "az ég madarain" való uralkodás - pedig feltételezi, hogy a levegőég sem volt meghódíthatatlan terület a számára. (Tudott repülni. ) "

Ez az alapja az összes szuperhősös képregénynek, filmnek, Supermentől Aquamanig!

Tapi2021 2025.03.31. 15:38:34

@Serény Vélemény: Mindent ehetett, kivéve egy fa gyümölcsét.
De a minden más nem volt ugye elég...

Tapi2021 2025.03.31. 15:40:07

@vergyula: Igen, valós és értelmes oka van annak, hogy van szőr és hogy hol van.

Serény Vélemény 2025.03.31. 15:48:56

@Tapi2021:

27. Teremté tehát az Isten az embert az ő képére, Isten képére teremté őt: férfiúvá és asszonynyá teremté őket.
28. És megáldá Isten őket, és monda nékik Isten: Szaporodjatok és sokasodjatok, és töltsétek be a földet és hajtsátok birodalmatok alá; és uralkodjatok a tenger halain, az ég madarain, és a földön csúszó-mászó mindenféle állatokon.
29. És monda Isten: Ímé néktek adok minden maghozó füvet az egész föld színén, és minden fát, amelyen maghozó gyümölcs van; az legyen néktek eledelül.

15. És vevé az Úr Isten az embert, és helyezteté őt az Éden kertjébe, hogy mívelje és őrizze azt.
16. És parancsola az Úr Isten az embernek, mondván: A kert minden fájáról bátran egyél.
17. De a jó és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél; mert amely napon ejéndel arról, bizony meghalsz.

___Ímé néktek adok minden maghozó füvet az egész föld színén, és minden fát, amelyen maghozó gyümölcs van; az legyen néktek eledelül.___

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 16:15:04

@vergyula: hát így, az érdekes helyeken levő szőrökkel.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 16:19:08

@GyMasa: hát, de úgy mondat közepén abbahagyod a gondolatot? Az legalábbis nagyon furcsa.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 16:20:30

@Tapi2021: én nem vagyok 100% vega, vegán meg pláne nem. A köszvénnyel meg a többi vöröshús okozta betegséggel kapcsolatban pedig nem hitről van szó.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 16:21:31

@Tapi2021: pont ezeket mondogatta ez a prof, akitől hallottam a dolgot. Az biztos, mindenesetre érdekes.

Tapi2021 2025.03.31. 16:26:42

@Serény Vélemény: Meg minden, amit "uralmunk alá hajtunk"!
Különben mit jelent, hogy a madarakat, halakat, állatokat IS az uralmunk alá hajtunk?

Azt, hogy használjuk őket. Pl. megesszük. Plusz a magokat is. (Nem beszélve az elvárt égő állatáldozatokról.)

Ahogy írtam, azzal, hogy a növényekre mondta, hogy lesznek nektek ezek eledelül, azt NEM MONDTA, hogy CSAK EZEK. Az állatok meg nem.

Hogy hajtod uralmad alá pl. a pisztrángot? Úgy, hogy megeszed.

Tapi2021 2025.03.31. 16:29:15

@Deak Tamas: Ha túl sokat eszel számos növényből, attól is megbetegedhetsz. Vagy, ha szívod. :-)
Ez nem érinti azt a kérdést, hogy mindenevők vagy növényevők vagyunk-e tervezetten.

vergyula 2025.03.31. 17:11:24

@Deak Tamas: "A köszvénnyel meg a többi vöröshús okozta betegséggel kapcsolatban pedig nem hitről van szó."
Ez igaz.
Viszont egy ismerős pár éve colonoscopia után azt a tanácsot kapta, hogy hanyagolja az olajos magvakat.

GyMasa 2025.03.31. 17:45:21

@Deak Tamas:
Hát, az igen...
De, ki nyomta meg az ENTER-t?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 18:09:16

@Tapi2021: de a vöröshúsnál még ez az opció sincs.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 18:10:14

@vergyula: úgy igaz az. Én Portugália óta az olívára esküszöm kizárólag, sajna az nálunk nem élne meg, bár úgye klíma ...

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 18:12:01

@GyMasa: még ő, szóval nem a régi viccet kellene elképzelned, hogy a férj chatel a szeretőjével: "Hú de jó, hogy messze van a feleségem, ha meglátná amiket írok, beleverné az orromat a billentyűzf3wefi923ö239öfu239í138jseí"

vergyula 2025.03.31. 18:13:29

@Deak Tamas: Van már olívatermesztés itthon is. Állítólag 20 év múlva teljesen természetes lesz.

Tapi2021 2025.03.31. 18:23:21

@Deak Tamas: Tény, a vörös húsokat nehéz elszívni. :-)

Pörkölni kell.

gigabursch 2025.03.31. 18:25:41

@Deak Tamas:
Ezt beszéld meg az inuitokkal...
Választhatnak: fóka, bálna, rozmár, hal, jegesmedve, kagyló, alga.

Meg aztán aki szerint egy rendes, letojt tyúknak fehér húsa van, az egy vak barom.

Tapi2021 2025.03.31. 18:27:18

@vergyula: A magyar oliva kicsit zöld, kicsit savanyú, de legalább a mienk.

Persze, ha nem akarunk háborúzni, izmozni a Déllel is, mert akkor hozzák az olivát, nem kell nekünk termeszteni.

vergyula 2025.03.31. 18:29:17

@Tapi2021: "Tény, a vörös húsokat nehéz elszívni. :-)"
Próbáltad? :D

vergyula 2025.03.31. 18:31:15

@Tapi2021: Ez nem geopolitikai kérdés. Arról szól, hogy az olíva nem fog megteremni ott, ahol eddig, itt viszont igen.

Tapi2021 2025.03.31. 18:32:44

@gigabursch: Ez a modern kor show műsorainak egyike, hogy ki szerint (brit tudósok), mit NEM SZABAD ennünk, mit igen.

Többek között már kiderült, hogy az emberi szervezet nem képes feldolgozni a tehéntejet, a (vörös)húsokat, a zsírt....

Az innuitoknak rég ki kellett volna halniuk.

Tapi2021 2025.03.31. 18:33:56

@vergyula: Persze. Gyakran beakad a fogam közé és sokáig szívogatom, míg kijön. :-)

Tapi2021 2025.03.31. 18:35:21

@vergyula: "Ez nem geopolitikai kérdés. Arról szól, hogy az olíva nem fog megteremni ott, ahol eddig, itt viszont igen. "

Értettem, hogy erre gondoltál.

De nem eszik olyan forrón azt az olivát.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 18:36:16

@gigabursch: de nem is állítanám, hogy vágyaimban a mellékelt minőségi étlap által kínált életszínvonal ragyogna :) hát ugye épp ez alapkérdés amit nem tudunk: hogy tudott az ember olyan helyeken megtelepedni ami az életviteléhez alkalmatlan?

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 18:37:41

@vergyula: @Tapi2021: hol kapni ezt az elvileg létező magyar olivát?
Ki kell önteni egy csészébe kis olivaolajat, pici hagymagerezd és Erzsébet kenyérrel mártogatod.

vergyula 2025.03.31. 18:40:52

@Deak Tamas: Mmm, jól hangzik. A hagymagerezd nyilván fokhagyma.

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 19:04:11

@vergyula: ízléstől függ, egyébként ez a georgiai nagykövetasszony receptje.

GyMasa 2025.03.31. 21:15:23

@Deak Tamas:
Kereskedelem és közlekedés?

Tapi2021 2025.03.31. 21:54:50

@Deak Tamas: A flekkenhez kiváló köretnek! :-)

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2025.03.31. 22:08:55

@GyMasa: hát arra meg ott van az "Innen??? Hova???" végződésű vicc.

alöksz róz 2025.04.01. 01:16:26

@Tapi2021: "A heréink pl. kifejezetten nem jól működnek túlhevülve." - na de nem is borítja nagy szőrzet

GyMasa 2025.04.01. 09:51:17

@alöksz róz:
persze, hogy nem, hiszen a szörzet feladta a melegem tartás.
Arra pedig ott vannak az izmok, amik bentebb tudják húzni.
Ha meg túl meleg van, akkor kijjebb engedik.
De, ezt neked is tudnod kellene, ha férfi vagy, és vannak golyóid...

Tapi2021 2025.04.01. 10:37:38

@alöksz róz: @GyMasa: A herék azért vannak a testen kívül, mert hűteni kell őket. A zacsin éppen annyi szőr van, amennyi jól elvezeti az izzadtságot (persze ez ma már erősen gatyafüggő is, talán nem véletlenül csökken a férfiak nemzőképessége!), amivel hűteni tudja a zacsit.

Tapi2021 2025.04.01. 10:39:55

A tógások, skót szoknyások tudtak valamit. :-)

Alöksz Róz Unbanned 2025.04.01. 11:03:51

@GyMasa: én pontosan tudom, tapira viszont láthatóan ráfér egy kis felvilágosítás :D

alöksz róz 2025.04.01. 12:12:32

@Tapi2021: "A kereszténység lényege Krisztus minden tanításának követése, elfogadása." - tehát a római egyház nem keresztény.

gigabursch 2025.04.01. 12:46:54

@alöksz róz:
Ha meg tudod különböztetni a két kifejezést és annak a tartalmát egymástól, hogy
keresztény < = = > zsidó-keresztény
akkor felesleges a kérdést feltenni.

gigabursch 2025.04.01. 12:47:44

@Tapi2021:
Ezt beszéld meg a bálnákkal, delfinekkel, rozmárokkal, fókákkal.

Tapi2021 2025.04.01. 13:12:13

@Alöksz Róz Unbanned: Hát, ha komolyan azt hiszitek, hogy a tök zacskó, hónalj, fan... szőr szerepe a melegítés és nem a hűtés, az izzadtság elvezetése és párologtatása által - mint a léghűtéses motor hűtőbordázata -, akkor olvasgassatok még erről. :-)

Tapi2021 2025.04.01. 13:16:50

@alöksz róz: A római katolikus egyház az eredeti, Jézus által alapított egyház, szinte minden másik belőle ágazott el, vagy tőle szakadt le.
Tehát a legteljesebben a katolikusok képviselik Krisztust.

Szinte az összes többi valamely konkrét ember szüleménye. Sokkal későbbről.

gigabursch 2025.04.01. 14:07:24

@Tapi2021:
Attól, mert Péter azt az utasítást kapta Jézustól, hogy menjen Rómába, nem egyedüli és nem eredeti.
Még attól sem, hogy Pál biztosított Péter mellett egy egyházi struktúrát akkor, a maga kezdetlegességében.

Az összes apostoli egyház eredeti, valós és hiteles.
Tehát így András és Fülöp, a két szkíta térítő által lefektetett kereszténység pont olyan hiteles, mint a Péter-Páli (péterpáli(?)).
Vagy az összes többié, aki nem csak térített, de egyházat is alapított.
Ne felejtsd el, hogy az apostolok, amíg tudtak többször "zsinatoltak" vissza-visszatérve Jeruzsálembe.

GyMasa 2025.04.01. 14:18:07

@Alöksz Róz Unbanned:
Nekem úgy tünik, rád jobban rádfér.

Tapi2021 2025.04.01. 17:05:00

@gigabursch: Igen szoktam írni, hogy van néhány felekezet, amely közös kezdőpontból indult, és van közvetlen kapcsolódásuk az apostolok gyülekezetéhez, vagy alapításaihoz. . De ezek maroknyian vannak.

Az összes többi X ezer valamilyen szakadás, leágazás, általában egy-egy kivált eretnek által gründolt felekezet. Amelyek általában mind gyűlölik a gyökeret és a törzset, amelyből származnak.
Ami logikus, ha nem így lenne, nem ágaztak volna le.

GyMasa 2025.04.01. 18:04:38

@Tapi2021:
Nem feltétlenól kell gyűlölniük az eredeti felekezetet.
Nekem egyszer az egyik bölcs hittan tanárom azt mondta arra a kérdésre, hogyha a katolikus egyház eltávolodott az eredeti tanítástól, akkor Isten miért nem törli el, hogy "vannak, akiknek az az út az üdvözüléshez." És, mennyire igaza van!
Azóta a lehető legkevésbé próbálok ítélkezni felettük.
Megértettem, hogy mindenkinek más-más a szükséglete, és nem az én feladatom ezzel vitatkozni, vagy ezt megítélni.
Sőt, az írás szerinte fóka is üdvözülhet, vagy akárki, aki élete utolsó órájáig egy tömeggyilkos pszichopata volt, de még időben megtért.
magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média
süti beállítások módosítása